Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 172 záznamů.  začátekpředchozí106 - 115dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza učebnic z hlediska interpretace globálních témat
Brodníček, Daniel ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Řezníčková, Dana (oponent)
Cílem této práce je analýza zeměpisných učebnic pro střední školy z hlediska interpretace globálních témat. To, jakým způsobem se předávají globální témata žákům, může být problematické. Proto je důležité, aby nedocházelo k nevhodným formulacím. Byl proveden výzkum, ve kterém byly vyhledávány sémantické jednotky. Ty byly roztříděny dle perspektivy, z jaké nahlížejí na globální témata. Na globální pohledy se můžeme dívat z perspektivy národní, humanistické a globální. Většina sémantických jednotek obsažených v analyzovaných učebnicích byla zařazena do globálního směru, který se vyznačuje svojí neutralitou. Klíčová slova: hodnocení učebnic, globální problémy, geografické vzdělávání, globalizace, globální myšlení
Vývoj profilu Drnovice v historické době
Švábová, Barbora ; Šefrna, Luděk (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá zhodnocením vývoje a využití ploch v šesti katastrálních územích Drnovice u Valašských Klobouk, Vysoké Pole, Tichov, Bratřejov u Vizovic, Pozděchov, Lačnov a zaměřuje se především na lesní plochy. Odebraný sedimentologický profil, který byl využit pro rekonstrukci vegetace, se nachází v lokalitě Peklo, která je zajímavá zejména svými svahovými deformacemi. Svahové sesuvy vytvořily hráz řece Vláře za vzniku podmáčené lokality neboli slatiniště, na němž byl profil odebrán. Odebraný sediment byl zkoumán pomocí pylové analýzy a byl podroben radiometrickému datování. Výsledky přinášejí informace o vývoji vegetace na dané lokalitě a v jejím okolí. Sledován byl i vývoj počtu obyvatel a vliv člověka na lesní plochy. Klíčová slova: palynologie, pylová analýza, land use, historie vegetace, Západní Karpaty Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Prostupnost krajiny v kontextu její fragmentace dopravní infrastrukturou a sub/urbánní výstavbou
Štambergová, Barbora ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Prostupnost krajiny je v současné době výrazně snižována především rozšiřováním antropogenních bariér - dopravní infrastrukturou a sub/urbánní výstavbou. Vznik těchto bariér má na živočichy různé ekologické dopady, které se liší mezi jednotlivými taxonomickými skupinami. Zajištění určité míry prostupnosti krajiny je klíčové pro přežívání mnohých druhů organismů. Účinnými nástroji při plánování ochrany a obnovy prostupnosti krajiny je řada modelů, jejichž teoretický rámec i praktické využití jsou v této práci popsány. Praktická část práce se zabývá modelováním změn v prostupnosti krajiny v jižním zázemí Prahy. Zhodnocena je také efektivita kompenzačních opatření na obnovu prostupnosti krajiny, která zde byla realizována. Klíčová slova: fragmentace krajiny, prostupnost krajiny, ekodukty, suburbanizace
Energetické využití biomasy - kontroverzní environmentální téma
Zumrová, Kateřina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na energetické využití obnovitelného zdroje energie - biomasy. Bylo využito kvalitativního výzkumu a obsahové analýzy článků. První část práce se zabývá teoretickým rámcem, tedy definicemi a možnostmi využití biomasy. V další části je zpracovaná metodologie, následuje výzkum a jeho vyhodnocení. Prvním cílem práce bylo shrnutí využívání biomasy jako zdroje energie a odlišení pozitivních a negativních dopadů využívání tohoto zdroje a zhodnotit jeho ekonomickou efektivitu. Možností využívání biomasy je několik, ale musí se zvolit vhodný způsob zpracování a jejího využití. Na základě velkého množství příkladů z praxe lze soudit, že jsou ekonomicky efektivní. Druhým cílem bylo identifikovat hlavní miskoncepce vztahující se k využívání biomasy. Hlavní mylnou představou je porovnávání s fotovoltaikou, která nezanechala ve většině občanů příliš pozitivní přístup k OZE, s ostatními obnovitelnými zdroji energie, kdy někteří dokonce dávají fotovoltaiku na stejnou úroveň jako využívání biomasy. Vzhledem k základním principům využívání biomasy nelze tyto dva zdroje spolu srovnávat, nejsou totožné. Další mylnou představou je obava ze záboru půdy určené pro pěstování potravin pro pěstování energetických plodin. Při správně zvoleném postupu při získávání a využívání biomasy je tento zdroj velmi...
Evaluace komplexní geografické exkurze - Vinařická horka s využitím tabletu
Hájková, Kateřina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kocová, Tereza (oponent)
Předložená práce prostřednictvím získaných dat z kvalitativního a kvantitativního výzkumu hodnotí pozitiva a negativa terénní výuky s využitím tabletu. Nedílnou součástí této práce je zhodnocení předpokladu, že výuka s tabletem ovlivňuje, ať už pozitivně, či negativně, postoje žáků ke geografii a k přírodním vědám celkově. V práci jsou shrnuty důležité teze názorů žáků základních i středních škol a kantorů, kteří tyto žáky vyučují. Závěrem je zhodnoceno, zda je, v poslední době mediálně velmi proklamovaný, důraz na zapojení tabletů do výuky oprávněný.
Porovnání modelových chráněných území - hodnocení kvality a konektivity habitatů
Hrdina, Aleš ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá horkými skvrnami biodiverzity - oblastmi s vysokou biodiverzitou a velkým zastoupením endemických druhů, které zároveň už ztratily značnou část původního habitatu. Zhodnocen je historický vývoj konceptu horkých skvrn biodiverzity, všech 34 hotspotů je charakterizováno, je analyzována druhová diverzita a endemismus rostlin i živočichů, potenciální vegetace, ohrožení, antropogenní vliv, konzervace chráněnými územími, územími kategorií I-IV systému chráněných území IUCN i národními parky. Vytvořena byla kompletní digitální vektorová databáze národních parků. S pomocí Myersovy metody je vyhodnocen kvalitativní význam habitatu jednotlivých hotspotů a jsou určeny oblasti světa s nejvyšší prioritou ochrany přírody. Klíčová slova: horké skvrny biodiverzity, kvalita habitatu, chráněná území, národní parky
Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky v mikroregionu Hvozdnice
Skazíková, Pavla ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním konstruktivistického a trasmisivního pojetí terénní výuky geografie na příkladu mikroregionu Hvozdnice. V teoretické části je charakterizována terénní výuka, rozebrány didaktické teorie vzdělávání a blíže popsán a srovnán konstruktivní a transmisivní pedagogický směr. V praktické části byla provedena kompletní geografická charakteristika řešeného území a následně SWOT analýza pomocí které byla vybrána nosná témata a generalizace navrhovaných pracovních listů terénního cvičení. Navrhované pracovní listy terénního cvičení, které se zabývají poznáváním místního regionu, jsou vytvořené ve dvou variantách, a to v konstruktivistické a transmisní. Přestože tematické zaměření pracovních listů zůstalo stejné, je patrný rozdíl v provedení a dosahování cílů, které se odvíjí od filozofie každého ze zvolených modelů učení. Klíčová slova: terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokyny
Geomorfologické termíny v současných českých učebnicích pro vyšší ročníky víceletých gymnázií a střední školy
Lukášová, Vendula ; Křížek, Marek (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
S různými geomorfologickými pojmy se setká každý z nás, je tedy nutné, aby každý člověk znal alespoň základní geomorfologické pojmy. V českých školách je geomorfologie vyučována v rámci hodin zeměpisu. Tato práce studuje geomorfologické pojmy v českých středoškolských zeměpisných učebnicích. Cílem bylo zhodnotit učebnice z hlediska kvantity, ale i kvality výskytu geomorfologických pojmů. Byly vybrány knihy různého zaměření i stáří od roku 1989 určené pro různé typy středních škol. Knihy byly hodnoceny na základě několika kritérií, následně byla provedena jednoduchá statistická analýza. Výsledky práce mohou pomoci středoškolským učitelům rozhodnout se, jakou učebnici použijí pro výuku geomorfologie. Klíčová slova: geomorfologické pojmy, učebnice, hodnocení.
Návrh a realizace nástroje pro zefektivnění výuky geografie a jeho zhodnocení
Plevová, Petra ; Fialová, Dana (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl na základě několika kritérií vytvořit nástroj pro zefektivnění výuky geografie na gymnáziu, následně jej ověřit v praxi a vyhodnotit jeho dopady na geografické znalosti studentů. Práce je koncepčně rozdělena do dvou hlavních částí. První z nich představuje zejména terénní výuku tak, jak je obecně známá a chápána, neboť navrhovaný nástroj vychází z některých jejích principů a je realizován mimo školní budovu. Nechybí ani analýza kurikulárních dokumentů českého vzdělávacího systému. Druhá, obsáhlejší část je zaměřena prakticky. Z velké části se jedná o koncept terénní exkurze a popis její následné realizace. Dále je detailně popsán nástroj, který byl použit pro zjišťování efektivity uskutečněné terénní výuky. Výsledky tohoto šetření a celkové zhodnocení navrhovaného nástroje jsou shrnuty v samotném závěru práce. Klíčová slova: nástroj - geografie - terénní výuka geografie - efektivita - testování

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 172 záznamů.   začátekpředchozí106 - 115dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.