Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 170 záznamů.  začátekpředchozí161 - 170  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Chicanská kulturní identita v USA: Tomás Rivera a Roberta Fernándezová
Paclíková, Edita ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na téma kulturní identity mexických Američanů v USA. V úvodu vychází ze vzájemně propojené minulosti Mexika a Spojených států amerických (otázka přistěhovalectví, chicanské hnutí, chicanská španělština). Pozornost je věnována koncepci mexickoamerické literatury a esejistické, básnické a především narativní tvorbě Tomáse Rivery, předního představitele literatury chicanského hnutí. Jádrem práce je analýza osobitých motivů v Riverově cyklu povídek ...a země jej nepohltila, které vytvářejí obraz života mexických Američanů (motiv náboženství, viny, zoufalství, cesty aj.). Pro pochopení mexickoamerické literatury v její celistvosti (tj. literatury chicanského hnutí a literatury mexickoamerických žen) je provedena komparace Riverova cyklu povídek s dílem spisovatelky Roberty Fernándezové Ženy hranice. 1
Hledání svobody. Reinaldo Arenas a jeho román Vrátný
Procházková, Barbora ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
HLEDÁNÍ SVOBODY. REINALDO ARENAS A JEHO ROMÁN VRÁTNÝ Abstrakt Předmětem této diplomové práce je rozbor románu Vrátný (El portero) kubánského spisovatele Reinalda Arenase a objasnění souvislostí tohoto díla s autorovým životem. Práce se soustředí zejména na tu část Arenasova života, kterou prožil v exilu ve Spojených státech amerických. Při psaní románu Vrátný vychází Arenas z vlastních zkušeností a pozorování jevů v severoamerické společnosti. Zároveň v něm silně zaznívá motiv hledání svobody a také téma útěku z nesvobodného prostředí, tedy témata pro Arenase velice příznačná. Klíčová slova: Reinaldo Arenas, Kuba, exil, USA, Vrátný, svoboda
Z Andalusie do New Yorku: Evoluce Lorcovy poezie
Gozonová, Renata ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na vývoj, k jakému došlo v oblasti básnické tvorby u španělského básníka Federica Garcíi Lorcy, a to od jeho pobytu v rodné Andaluzii, po období, které strávil v New Yorku. Úvodem si představíme avantgardní literární hnutí oné doby. Detailněji se zaměříme na Generaci 27, ke které Lorca náležel, a na poetiku, jakou tito básníci pěstovali. U Lorcy se nejprve podíváme na jeho život, osobnost jako člověka a básníka a poté přistoupíme k rozdělení jeho tvorby na dvě období: Andaluzie - rozebereme si Lorcovu přednášku na téma "cante jondo" a dvě jeho básnické sbírky, typické pro Lorcu Andaluzana, Zpěv na andaluskou notu a Cikánské romance. New York - přiblížíme si Lorcův pobyt v New Yorku a na americkém venkově a jak se toto prostředí odrazilo v jeho knize básní Básník v New Yorku. Závěrem shrneme obě období jeho tvorby.
Javier Marías and Juan José Millás: The comparation of All souls and The Disorder of Your Name
Kočová, Linda ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
V bakalářské práci jsem se zabývala porovnáním již zmíněných děl dvou současných španělských autorů, Javiera Maríase a Juana Josého Milláse. V první řadě jsem se pokusila o krátký nástin španělské novely 20. století, vybrala jsem několik význačných autorů, kteří podle mého soudu nejvíce ovlivnili současnou španělskou prózu. Následoval stručný přehled autorů/současníků, kteří spadají do příslušné generace Javiera Maríase a J. J. Milláse. Věnovala jsem rovněž několik kapitol teoretickému vysvětlení pojmů Postmodernismus a Imoralismus, které jsou zásadní pro analýzu obou děl. Obě analyzovaná díla jsem se pokusila porovanat, přičemž jsem se zaměřila na již zmíněnou, imorálnost, postavy a jazyk. Došla jsem k závěru, že díla mají řadu styčných bodů, především podobnost postav. Vždy se jedná o muže ve středních letech, který je dobře finančně i společensky situován, avšak není se svým životem spokojen. I přes respekt ostatních postav, se cítí prázdný a jeho existence nemá smysl. Ze svého všedního života se snaží vymanit pomocí imorálního chování, jež mu umožňuje nacházet nové milenky a zpestřit mu tak život. Hlavní hrdinové nedělají nic pro změnu, nebojují proti společnosti, vlastně se nepokoušejí o nic, co by je stálo úsilí. Ať už hovoříme o Juliovi, El desorden de tu nombre, nebo o bezejmeném "Španělovi", Todas...
Hlavní motivy a témata v poezii Rubéna Daría
Grabec, Jan ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Snahou této práce je zachytit a vyložit motivické a tematické okruhy v básnickém díle Rubéna Daría. Rubén Darío se výraznou měrou zasloužil o vznik hispanoamerického modernismu, který esteticky a z části také tematicky vycházel především z literárních směrů devatenáctého století v Evropě. Hispanoamerický modernismus pak formálně oživil tehdejší básnické struktury a dovolil ostatním hispánským spisovatelům obohatit svá díla o nové prvky. Práce se poté zabírá rozborem témat a motivů, která se v Daríově díle nejčastěji objevovala. Motivická část jeho díla byla, zejména v jeho rané tvorbě, silně zasažena mytologií, zejména mytologií klasickou a germánskou, ale také orientálním uměním a často evokovala aristokratické prostředí. Tyto motivy byly literárními kritiky často označované za motivy exotické, protože nebyly součástí Daríovy doby. Nakonec se práce snaží zachytit motivický a tematický posun mezi jeho stěžejními sbírkami Světské sekvence (Prosas profanas) a Zpěvy života a naděje (Cantos de vida y esperanza). Na rozdíl od sbírky Světské sekvence se sbírka Zpěvy života a naděje uchyluje spíše k existenciálním tématům a motivům.
Dětští hrdinové v tvorbě Miguela Delibese
Rejmontová, Karolína ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cílem této diplomové práce je analýza dětských postav v románech Cesta, Můj synáček Sisí a Princ svržený z trůnu. Po krátkém shrnutí dětských literárních postav v Delibesově tvorbě se soustředíme na rozbor dětských hrdinů v již zmíněných románech Cesta, Můj synáček Sisí a Princ svržený z trůnu. Dětského hrdinu zkoumáme z různých pohledů, soustředíme se na společné rysy dětských hrdinů, na pocity strachu, důležitost prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, zabýváme se problémem dospívání a vývojem dětí, zaměřujeme se na způsob, jak se dětí vyjadřují a na rozbor humorných okamžiků, které vznikají z dětské neznalosti světa. V druhé části práce se věnujeme kompozicím děl, které Delibes plně podřídil tomu, aby co nejlépe vystihly záměr románu. Dětské hrdiny zkoumáme také v kontextu ostatních literárních postav. Neopomíjíme ani poukázat na společenské prostředí a související problémy, které ovlivňují dětské hrdiny. V závěrečné kapitole pak srovnáváme romány s filmovou tvorbou.
Torrente Ballesterův román La saga/fuga de J.B. jako rehabilitace imaginativní prózy
Poláková, Dora ; Forbelský, Josef (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent) ; Fousek, Michal (oponent)
Když v roce 1972 vyšel román La saga/fuga de J.B. (Sága/fuga J.B.), měl za sebou Gonzalo Torrente Ballester (1910-1999) dlouhou a rozsáhlou literární dráhu, která však byla lemována spíše neúspěchy a lhostejností čtenářů i kritiky. Tento román však vyvolal senzaci a byl vyzdvihován jako španělská odpověď na hispanoamerický "boom", jako důkaz, že fantazie a nespoutaná imaginace mají své místo i ve Starém světě… Ačkoliv se tedy jedná o autorovo vrcholné dílo, které samozřejmě bylo a je předmětem nejrůznějších studií a analýz, domnívám se, že není jako téma zcela vyčerpané. Ve své práci se ho pokouším nahlédnout ne jako ojedinělý autorův počin, ale jako logické vyústění předchozí tvorby - právě tato poloha mi v dostupné literatuře o románu a jeho autorovi chybí. Sága/fuga J.B. v sobě totiž nese konstanty, které se v různé podobě u Torrente Ballestera objevují od roku 1943, kdy v románové oblasti debutoval knihou Javier Mario.Historia de una conversión/Javier Mario. Příběh jedné konverze). A navíc nepředstavuje jen výsledek mnohaleté románové praxe, ale též plod hluboké teoretické reflexe žánru. Torrente v sobě sloučil obě polohy - romanopisce i literárního teoretika a kritika; toto spojení se ukázalo jako vzájemně velmi obohacující. Gonzalo Torrente Ballester je tvůrcem, který v teorii i praxi hájil právo na...
Violencia and social issues in Colombian children's literature
González Espinosa, Lillyam Rosalba ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent) ; Lukavská, Eva (oponent)
Tato disertační práce přináší kritický pohled na latinskoamerickou dětskou literaturu, její vývoj, jakož i konkrétní témata a předkládá analýzu souboru děl kolumbijské dětské literatury, která se z pozice realistické fikce zabývá otázkami souvisejícími s kolumbijským vnitřním konfliktem. Cílem práce je vyzdvihnout specifické rysy kolumbijské dětské literatury, které ji odlišují v rámci latinskoamerické literární produkce, a zároveň poukázat na způsob jejich tvorby. Metodologie této práce vychází z literární teorie s ohledem na specifika žánru dětské literatury, jež je kladena do souvislosti s politickou a sociální situací v Kolumbii 20. století. Práce se zabývá zejména literární analýzou, konkrétně pracuje s prvky naratologie (V. Propp, G. Gennette), sociokritiky (M. Bachtin a koncept ideologie) a kulturních studií Latinské Ameriky (A. Rama). Dizertace dále bere v potaz teoretické koncepty dětské literatury z pohledu pedagogiky (T. Colomer), estetiky (M. Nikolajeva), ideologie (P. Hollindale) a opírá se o historiografii literatury pro děti a mládež v Latinské Americe, a to především o dějiny dětské literatury od autorů, jako jsou A. Rodríguez (1993, 2010), M. Muñoz (2009), B. Robledo (1997, 2012) či L. Borrero (2001). První část disertační práce analyzuje koncepty a charakteristické rysy...
"Má duše moři podobá se". Přírodní motivy v díle Alfonsiny Storni
Strachotová, Alžběta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Diplomová práce pojednává o přírodních motivech v poezii argentinské básnířky Alfonsiny Storni. Nejprve je krátce uveden její životní osud. Následující teoretická kapitola představuje několik literárních proudů, k nímž bývá básnířka řazena: modernismus, postmodernismus a avantgardu. Zároveň se popisuje osobité místo autorky v moderní hispanoamerické poezii. Stěžejní část práce tvoří interpretace několika básní Alfonsiny Storni, vybraných z celé její tvorby na základě zvolených témat. Nejprve jsou rozebrány motivy moře, živlu země a sféry nebe, následně motivy živočišné a rostlinné. Analýzy si všímají nejen obsahu a vyznění básní, ale také jejich formální stránky, v níž se odráží proměna autorčiny poetiky. V závěru práce jsou stručně představeny další tématické okruhy spojené s autorčiným dílem. Celá práce čerpá z tvorby autorky, teoretických studií věnovaných danému období a také z dvou biografií a několika interpretací daných textů. Jelikož v českém jazyce dosud nevyšel překlad díla této autorky, přílohu diplomové práce tvoří překlady vybraných básní.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 170 záznamů.   začátekpředchozí161 - 170  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.