Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  začátekpředchozí121 - 130další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sborová a kantátová tvorba Jana Dismase Zelenky v kontextu české hudební emigrace první poloviny 18. století
Paličková, Jitka ; Stříteská, Leona (oponent) ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce)
Účelem této práce bylo přiblížit vokální a vokálně-instrumentální skladby z období první poloviny 18. století v Evropě a v českých zemích, především však v díle Jana Dismase Zelenky. Díky neutěšeným podmínkám v rodné zemi odcházelo množství nadaných, mnohdy i výjimečně talentovaných hudebníků do ciziny, aby zde našli odpovídající uplatnění. V zahraničí se jim pak dostalo vyššího hudebního vzdělání a mohli naplno rozvinout svůj potenciál. Čeští hudebníci se v zahraničí nejen sami vzdělávali a působili jako výkonní umělci a skladatelé, ale také velice často zastávali učitelské funkce. Ať už se jednalo o hru na klavír, housle, flétnu či varhany, nebo o vyučování umění kompozice a kontrapunktu, čeští hudebníci byli uznáváni po celé Evropě. Přátelili se s jinými slavnými evropskými skladateli tehdejší doby, působili na nejvyšších postech v panovnických kapelách i v církevních institucích. Zasloužili se o to, že česká hudební škola je dobře známá po celé Evropě.
Sborová tvorba Emila Hradeckého
Hánečková, Vendula ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Stříteská, Leona (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá osobností současného českého skladatele Emila Hradeckého. Zvláštní pozornost je věnována jeho sborové tvorbě. V první kapitole autorka blíže představuje Emila Hradeckého jako hudebního pedagoga, skladatele a vydavatele. V navazující kapitole pak mapuje Hradeckého hudební tvorbu obecně, včetně jeho metodických příruček a instruktivních skladeb. Jádrem práce je potom část, která se zabývá Hradeckého sborovou tvorbou. Nabízí kompletní výčet Hradeckého skladeb a rozbor několika skladeb, které ilustrují jeho rozmanité kompoziční styly. Význam práce spočívá právě ve zmapování Hradeckého sborové tvorby, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že o tomto skladateli ještě nebyla vydána žádná monografie. Autorka proto doufá, že tato práce přispěje k rozšíření obecného povědomí o této skladatelské osobnosti.
Hudba ve střední Africe
Polydorou, Nikoletta ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci jsem zkoumala jak může být použita harmonie, rytmus a formy v ceremoniální hudbě Střední Afriky, ty formy a rytmy, které můžeme nalézt také v evropské hudbě, ale poněkud odlišné. Nejdříve jsem popisovala geografické oblasti Střední Afriky a jejich rozdělení v zeměpisné šířce. Jak jsou v těchto svobodných územích od doby vyznačení hranic zahrnuta politická teritoria. Tato teritoria představují Francouzskou rovníkovou Afriku, Belgické Kongo a Ruanda-Urundi, Ugandu a Tanganyiku. Dále se zabývám obřadní hudbou a tím, jak se v ní spojily hudba, tanec a divadlo.Je zvláštní zjistit, že v některých jazycích je užito pouze jedno slovo pro hudbu, tanec a divadlo. Zkoumala jsem obřady léčení, zasvěcení, narození, svatby, honu, Nového roku a nového měsíce. Nicméně jedna z nejzajímavějších částí mé práce pojednává o mluvícím bubnu, tj. bubnu, který je schopen promluvit, aby oznámil významné zprávy příslušníkům kmenů. Připadá mi to velmi unikátní, ale přitom je to normální, zvážíme-li, že některé z těchto kmenů mají dosud devět výškových hladin své řeči. Další zvláštní prvek je rytmus. Styl africké hemioly známe z rané evropské hudby. Co se týče harmonie, nej zajímavější je hoquetus, technika, která může být popsána jako lomení melodického proudu do přerušovaných fragmentů mezi dva či více hlasů....
Hudební tradice Lanškrounska
Havlíčková, Jaroslava ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Resumé Předkládaná diplomová práce se věnuje .. Hudehním tradicím Lan.~krounska ". V úvodní části se snaží představit Lanškroun a jeho okolní obce společně tvořící již zmiňovaný region. Lanškroun je bohatý svou historií, významnými místy, pamětihodnostmi a osobnostmi, ale nejen to. Jeho hudební historie sahá až do 14. století. Z této doby se však nedochovalo příliš mnoho hudebních pramenů. Vývoj hudby zde byl podobný jako v okolních městech, ale měl i své zvláštnosti, neboť se nacházel v národnostně smíšené oblasti Hřebečska. Hudba 17. století je spojena převážně s lanškrounským kostelem sv. Václava. V následujících dvou stoletích je Lanškroun bez písemných dokladů o hudebních aktivitách. Pouze se traduje, že členové místní rodiny Erxlebenů byli velkými obdivovateli a milovníky hudby. Obzvláště jejich synovec Karel Langer, který založil spolek pro zpěv, hudbu a divadlo. Díky tomuto počinu se na jevišti místní Střelnice uskutečnilo mnoho oper světového významu. Dále je pozornost zaměžena na současné sbory, soubory a kapely, kterých je v Lanškrouně opravdu mnoho. Neopomenutelnou součástí hudební tradice jsou i varhany, se kterými byl odjakživa spojen hudební život. Největší pozornost je věnována nejvýznamnější hudební osobnosti Lanškrounska - houslistovi, skladateli a dirigentovi Jindřichu Pravečkovi, který...
Hudební život na Mladoboleslavsku
Tondrová, Lenka ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce v úvodních kapitolách popisuje historii a proměny mladoboleslavského regionu od nejstarších dob až do současnosti. Dále pojednává o jeho kulturním rozvoji. Hlavním těžištěm diplomové práce je zmapování důležitých spolků, institucí, hudebních těles a osobností z oblasti artificiální hudby, které se zasloužily o bohatý hudební život v celé této oblasti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Bouzouki: The National Greek Instrument
Zakos, Andreas ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce)
Diplomová práce se sestává ze sedmi hlavních kapitol, které se zaměřují na historii, repertoár, druhy, popis, notaci, lidové mody (stupnice) a životopisy významných hráčů a skladatelů, píšících pro Bouzouki. První kapitola, nazvaná "Dějiny řeckého Bouzouki", zahrnuje cestu nástroje od jeho prvého objevení v antickém Řecku do dneška a popisuje změny nástroje a jeho spojení s lidmi každé epochy. Druhá kapitola se zaměřuje na nejzávažnější hudební žánry hrané na Bouzouki, na Rebetiko styl a jeho význam pro řeckou hudbu. Dále jsou popsány údobí Rebetika a náměty skladeb. Třetí kapitola je věnována popisu, konstrukci, rozborům a práci s hlavními a doplňkovými částmi současného čtyřstrunného Bouzouki. Čtvrtá kapitola komentuje pozice při hře na Bouzouki. To znamená způsob a samozřejmě pozice hráče, držícího nástroj při interpretaci, způsob držení plektra a pozice obou rukou. Pátá kapitola popisuje prstoklad čtyřstrunného Bouzouki a jeho moderní notaci. Šestá kapitola je věnována nejvýznačnějším řeckým folklorním modům (stupnicím) hraným na Bouzouki, nazývaným The Roads (Cesty), popisujícím jejich melodickou a harmonickou strukturu. Závěrečná sedmá kapitola obsahuje životopisy několika nej závažnějších hráčů a skladatelů, kteří svým talentem zvelebili tento fascinující hudební nástroj.
Současná podoba folkloru na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje
Vejborová, Petra ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Veverková, Jana (vedoucí práce)
Práce se zaměřuje na podobu folkloru na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje v dnešní době. Mapuje činnost zdejších folklorních souborů a představuje místní kulturní akce a festivaly s folklorní tématikou. Dále se věnuje charakteristice lidového oděvu z této lokality, uvádí rozdělení České republiky na etnografické regiony, pojednává o aktivitách Folklorního sdružení České republiky a sleduje prezentaci folkloru v médiích.
Saxophone and Its Role in Jazz Music
Gonata, Elena ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Adolphe Sax, jak bylo léty prokázáno, byl důležitou osobností jazzové historie. Sestrojením saxofonu chtěl vyvážit zvuk žesťových, dřevěných dechových a smyčcových nástrojů. Jeho cílem bylo vytvořit zvuk mezi trumpetou a klarinetem, což se mu podařilo. Rozdělil druhy saxofonů do dvou hudebních rodin, z nichž do každé patří sedm nástrojů - "orchestrální rodina", ve které jsou nástroje v C a F klíčích, a navíc "vojenská rodina", ve které jsou nástroje v Es klíčích (transponující nástroje). Hector Berlioz byl první osobností, na které saxofon zapůsobil a dokonce mu udělal reklamu během svého interview pro Pařížský časopis "Journal de Débats". Spousta skladatelů té doby použilo saxofon ve svých skladbách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   začátekpředchozí121 - 130další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.