|
Analyzing a person’s handwriting for recognizing his/her emotional state
Chudárek, Aleš ; Matoušek, Jiří (referee) ; Malik, Aamir Saeed (advisor)
Rozpoznávání emocí z rukopisu je náročný a interdisciplinární úkol, který může poskytnout vhled do psychologického a emočního stavu pisatele. V této diplomové práci byl vyvinut a vyhodnocen model strojového učení schopný predikovat emoční stav pisatele na základě vzorků jeho rukopisu. Byl využit dataset EMOTHAW, který obsahuje vzorky rukopisu a kreseb od subjektů, jejichž emoční stavy byly změřeny pomocí testu DASS, který hodnotí úroveň deprese, úzkosti a stresu, a CIU Handwritten databázi pro ověření a experimentování. Bylo extrahováno množství příznaků inspirovaných standardní grafologií, stejně jako příznaky specifické pro online data. Pomocí ANOVA byly vybrány statisticky významné příznaky, které byly normalizovány pomocí Z-Score, MinMax, IQR nebo logaritmické transformace. Dimenzionalita příznaků byla snížena pomocí analýzy hlavních komponent (PCA) a lineární diskriminační analýzy (LDA). Pro klasifikaci byl použit meta-přístup Ensemble learning, který se snaží snížit chyby jednoho jednoduchého modelu využitím rozmanitosti a doplňkovosti více modelů. Struktura klasifikátoru závisí na mnoha argumentech, což vede k více než 300 000 různým konfiguracím. Optimální argumenty a tudíž optimální struktura byla hledána pomocí zamrazování argumentů. Byly identifikovány nejlepší klasifikátory pro binární a trinární klasifikaci každé emoce, což vedlo k šesti optimálním modelům. Tyto modely byly hodnoceny pomocí různých metrik, jako jsou accuracy, precision, recall a F1 Skóre, a dosáhly adekvátních výsledků ve všech metrikách. Kromě nalezení klasifikátorů tato práce zkoumala význam každého extrahovaného příznaku, čímž byl vytvořen seznam nejvýznamnějších příznaků použitých pro rozpoznávání emocí z rukopisu. Dále tato práce rozšiřuje databázi EMOTHAW identifikací úkolů, které jsou více indikativní pro specifické emoce, čímž se snižuje potřeba kompletní baterie úkolů pro emoční analýzu.
|