Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porovnání metod a technik dramatické výchovy a čtenářských strategií při práci s bajkami
Legátová, Tereza ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Sobková, Ivana (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem porovnání metod a technik dramatické výchovy a čtenářských strategií při práci s textem bajek. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zpracovaná na základě odborných pramenů a literatury. Je zaměřena na charakteristiku dramatické výchovy, čtenářských strategií a literárního žánru bajky. Zaměřuje se vysvětlení důležitých pojmů týkajících se dramatické výchovy a čtenářské gramotnosti a využití literárního žánru bajky v dramatické a literární výchově. Praktická část se zabývá výzkumem zjištující efektivitu využitých metod práce s textem na základě vytvoření a realizace deseti lekcí, které obsahují metody a techniky dramatické výchovy a čtenářské strategie při práci s textem bajek. Zjišťuje, pomocí které využité metody dochází u žáků k lepšímu porozumění textu bajek, dále zjišťuje efektivitu využití obou metod práce s textem a pozorování porozumění textu bajek v průběhu výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, čtenářské strategie, bajka, akční výzkum
Metody a techniky dramatické výchovy jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem
Balcárková, Markéta ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce nese název Dramatická výchova jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem. V teoretické části se zabývám problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem. Dále se věnuji dramatické výchově jako oboru a zároveň vybraným metodám a technikám dramatické výchovy, které mohou být využity při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem. V praktické části pojmenovávám nejčastější obtíže při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávacím procesu a zároveň definuji míru využití metod a technik dramatické výchovy při odstraňování výše uvedených obtíží. K výzkumu jsem využila kvantitativní výzkumné šetření, metodu strukturovaného dotazníku a kvalitativní výzkumné šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Na dotazník odpovídá 42 respondentů (pedagogických pracovníků). Z dotazníkového šetření vyplývá že nejčastějšími obtížemi jsou jazyková bariéra, kulturní rozdíl a neznalost prostředí. Tři čtvrtiny pedagogů využívají dramatickou výchovu, ale pouze 9 ji využívá při odstraňování nejčastějších obtíží při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. S těmito výsledky pracuji v rámci navrženého projektu tří dramatických lekcí, které se dají využít ve výuce. Inspirací pro tento projekt mi byly polostrukturované rozhovory s učiteli na prvním stupni, kteří ve své praxi...
Jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy
Sadílková, Kristýna ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Sobková, Ivana (oponent)
V bakalářské práci se zaměřuji, jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, konkrétně psychický vývoj, sociální a emoční vývoj a rozvoj vnímání. Dále charakteristiku rodin dle několik autorů, základní funkce a typy rodin dle hledisek. Samostatnou kapitolu poté věnuji náhradní rodinné péči a jejím formám. Následuje popis dramatické výchovy, cílů dramatické výchovy, metod a technik dramatické výchovy, zvolené vhodné metody a techniky pro děti v mateřské škole a osobnost učitele dramatické výchovy v MŠ. Praktická část je zaměřená na akční výzkum v podobě pěti různých lekcí dramatické výchovy na téma rodina a jejich odlišnosti, kterým předchází rozhovor s dětmi na dané téma a též zakončuje. Pomocí kterých zjišťuji, co děti vědí o tématu rodina a o odlišnosti v rodinách. Dalším cílem je zjistit, jak lze přiblížit dětem odlišnosti v rodinách prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem s osmi vybranými respondenty zjišťuji, jak často a jakým způsobem paní učitelky v mateřských školách pracují s tématem rodina a jaké typy rodin dětem vštěpují a jaké naopak ne. V praktické části též krátce...
Utváření bezpečného třídního klimatu metodami dramatické výchovy u začínající skupiny žáků
Šrubařová, Lucie ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na utváření bezpečného klimatu třídy metodami dramatické výchovy u začínající skupiny žáků. Cílem této práce je zhodnotit, zda metody dramatické výchovy přispívají k vytvoření bezpečného klimatu ve třídě. V teoretické části vymezím pojem třídní klima, klima školy a zmíním zde hlavní aktéry, kteří se podílejí na jeho tvorbě. Druhá polovina teoretické části se zaměřuje na dramatickou výchovu. Cílem této části je zmapovat vhodné metody této výchovy, které přispívají k budování bezpečného klimatu. Praktickou část věnuji přípravě několika lekcí pro skupinu žáků čtvrtého ročníku, která nemá s dramatickou výchovou žádné zkušenosti. Součástí praktické části jsou konkrétní lekce a jejich reflexe, které zaznamenávají vývoj začínající skupiny. V samém závěru dojde k porovnání třídního klimatu před zavedením metod dramatické výchovy a po realizaci jednotlivých lekcí. K vypracování této části zvolím kvalitativní formu výzkumu, konkrétně metodu rozhovoru s paní učitelkou třídní. Rozhovor bude proveden ve dvou formách. První uskutečním před realizováním lekcí. Měsíc po realizaci lekcí bude proveden druhý rozhovor. Poté zhodnotím, zda metody dramatické výchovy přispěly ke zlepšení klimatu třídu. V samém závěru porovnám dosažené výsledky s názory učitelů, kteří dramatickou výchovu...
Bezpečnost při setkávání s neznámými lidmi pomocí dramatické výchovy, formou lidových pohádek v 1. ročníku základní školy
Benešová, Kateřina ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce Bezpečnost při setkávání s neznámými lidmi pomocí dramatické výchovy, formou lidových pohádek v 1. ročníku základní školy se zabývá tématem využití dramatické výchovy v hodinách českého jazyka, konkrétně v literární výchově v 1. ročníku základní školy. Tematicky je zaměřena na využití pohádek formou dramatických lekcí. Dramatické lekce jsou zaměřeny na pohádky zabývající se také tématem setkávání s cizími lidmi, pozitivním rozvojem spolupráce a komunikace žáků ve třídě i osvojováním některých základních metod a technik dramatické výchovy. V teoretické části jsou charakterizovány pojmy dramatická výchova, literární výchova a osobnost dítěte mladšího školního věku. Teoretická část také popisuje cíle, metody a techniky dramatické výchovy a literární výchovy. Praktická část byla realizována v 1. ročníku 1. stupně základní školy, obsahuje pět autorských dramatických lekcí, které jsou koncipované tak, aby byly využitelné v praxi každého učitele. Praktická část byla realizována pomocí rozhovorů s vybranými učiteli 1. ročníku základní školy a také praktickou realizací dramatických lekcí a jejich reflexí. Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké možnosti práce s pohádkou v 1. ročníku základní školy se využívají a také propojit učivo předmětu Člověk a jeho svět s pohádkou a dramatickou...
Metody a techniky dramatické výchovy jako prevence patologických jevů na 1. stupni ZŠ
Fančíková, Jana ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o metodách a technikách dramatické výchovy, jak pomáhají předcházet patologickým jevům v mladším školním věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dramatické výchovy, definice metod a technik, historii dramatické výchovy a také její ukotvení v RVP ZV. Dále se zabývá tématem patologických jevů. Nakonec v teoretické části práce popisuji možnost použití dramatické výchovy k prevenci patologických jevů. Praktická část se zabývá seznámením žáků s patologickými jevy a způsoby jejich prevence. Vedlejším cílem je začlenit jednotlivce do skupiny žáků 3. třídy. KLÍČOVÁ SLOVA Dramatická výchova, patologické jevy, mladší školní věk, metody a techniky dramatické výchovy, socializace
Zpracování známých pohádek metodami a technikami dramatické výchovy, a jejich realizace s nejmenšími dětmi v MŠ
Sovová, Zuzana ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na subjektivní zkoumání metod a technik dramatické výchovy v konkrétní mateřské škole, a to u dětí ve věku tří až čtyř let. Teoretická část práce se zabývá definicemi a stručným vysvětlením pojmů souvisejících s dramatickou výchovou a předškolním vzděláváním všeobecně. V praktické části se hovoří o realizaci konkrétních lekcí dramatické výchovy, a také o tom, které z metod a technik dramatické výchovy lze u dětí tohoto věku využívat. V neposlední řadě se práce zabývá také tím, které z metod a technik dramatické výchovy se jeví při práci předškolního pedagoga jako neúčinnější. Metodami zkoumání jsou zúčastněné přímé pozorování a reflexe. Klíčová slova: dítě, předškolní výchova, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, hra, pohádka
Využití prvků dramatické výchovy pro osvojení písně v mateřské škole
Skipalová, Aneta ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na efektivní osvojení hudební a obsahové stránky písně předškolními dětmi. Práce si klade za cíl dokázat, že za pomoci vybraných metod dramatické výchovy, ve spojení s hlasovou a hudební výchovou, lze docílit nejen snadnějšího osvojení písně, ale především přirozeného porozumění jejího významu. V úvodních kapitolách se věnuje stručné charakteristice dítěte předškolního věku, osobnostním a profesionálním předpokladům pedagoga ve vztahu k vedení dramatické a hudební výchovy u dětí předškolního věku. Je zaměřena na hudební schopnosti dětí, dále na význam hlasové výchovy a v neposlední řadě také na metody dramatické výchovy využité v praktické části této bakalářské práce. Poslední kapitola je věnována metodice struktury dramatické lekce zaměřené na osvojení písně v mateřské škole. Praktická část obsahuje příklady využití dramatické výchovy pro osvojení písně ověřené v praxi. Dále je formou dotazníku porovnávána úspěšnost realizovaných lekcí, a to mezi osvojením písně formou dramatické výchovy a nácvikem písně běžným způsobem bez využití dramatické výchovy. V přílohách jsou uvedeny tabulky využité v teoretické části a přiloženy noty a texty písní z dramatických lekcí. Klíčová slova Předškolní výchova, předškolní věk, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy,...
Japonské pohádky a jejich využití v dramatické výchově
Hanáková, Radka ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění japonských pohádek v hodinách dramatické výchovy na 1. stupni základní školy. Cílem této práce je posoudit vhodnost japonských pohádek v hodinách dramatické výchovy. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V první kapitole teoretické části se zabývám stručnou teorií pohádek. Druhá kapitola pojednává o japonských pohádkách. Je zde popsána klasifikace japonských pohádek a pro představu také příklady těchto pohádek. Třetí kapitola pojednává o pohádkách v dramatické výchově. Praktická část slouží k ověření cíle diplomové práce. Jsou v ní zpracovány a zreflektovány čtyři japonské pohádky, v niž byly využity metody a techniky dramatické výchovy. Všechny lekce byly realizované na 1. stupni základní školy.
Vliv dramatické výchovy na upevňování přátelských vztahů ve skupině v MŠ
Navrátilová, Zuzana ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem dramatické výchovy na upevňování přátelských vztahů ve skupině v MŠ. Cílem je zjistit, zda může dramatická výchova ovlivnit chování dětí a posílit vzájemné vztahy mezi nimi. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část vymezuje pojem dramatická výchova a analyzuje jednotlivé metody, které jsou následně využity ve výzkumu v praktické části. Důležitou složkou, kterou teoretická část popisuje, je prosociální chování. Tento koncept se zabývá interakcí a vzájemnou spoluprací v průběhu volné hry, řízených činností a pobytu venku. Praktická část se snaží odhalit převažující vztahy ve skupině. Zabývá se také přípravou, realizací a následným pozorováním dramatických lekcí. Práce dále zkoumá skupinu jako celek, jejich denní program a spolupráci dětí v rámci skupiny. Na základě rozhovorů s dětmi a s paní učitelkou pozoruji změny v chování dětí, jejich začlenění do skupiny a jak je pro ně přátelství důležité. Téma dramatických lekcí vychází z dětské knihy Petra Síse - Šťastný skřítek. Hlavními metodami jsou polostrukturované rozhovory, zúčastněné i nezúčastněné pozorování, akční výzkum a následná pedagogická reflexe jednotlivých lekcí. Práce zjišťuje, které dramatické metody jsou vhodné pro posílení vztahů ve skupině. Nejvhodnější metody jsou takové, které mají...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.