Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie
Marečková, Michaela ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce s názvem "Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie" má za úkol seznámit čtenáře se základními toxikologickými a farmakologickými termíny obsaženými v informacích o rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae). Dále podrobněji seznamuje s rostlinami čeledi lilkovitých (Solanaceae) a jejich obsahovými látkami. Popisuje využití a zneužití těchto rostlin k travičství, využití v lidovém léčitelství, homeopatii i moderní medicíně. Seznamuje s historií využívání a především zneužívání rostlin obsahujících alkaloidy. Dále popisuje možnosti didaktického využití, formou laboratorních prací a posuzuje a porovnává kvalitu informací dostupných ve studijní literatuře pro střední školy. Informací v této práci obsažených lze prakticky využít při výuce odborných předmětů, jako je například toxikologie, farmakologie nebo farmakognózie na středních odborných školách se zaměřením na chemický a farmaceutický průmysl. Klíčové pojmy: Obsahové látky, rostlinné alkaloidy, jedovaté rostliny, využití a zneužití lilkovitých rostlin.
Jedovaté rostliny ve výuce biologie na SŠ
Riegelová, Marta ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou botaniky, konkrétně se zaměřuje na výuku jedovatých rostlin. První část se věnuje tvorbě pracovních listů pro exkurzi žáků středních škol do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Druhá část práce se věnuje srovnání efektivity klasické výuky ve školní třídě a výuky formou exkurze. Žáci prvních ročníků ze čtyř středních škol (gymnázií) byli rozdělení do dvou skupin. První skupina byla vyučována konvenční výukou ve školní třídě (kontrolní skupina) a druhá skupina formou exkurze do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze (experimentální skupina). Účinnost vyučovací formy byla zkoumána prostřednictvím testováním znalostí žáků před výukou (pre-test) a po výuce (post-test). U experimentální i kontrolní skupiny došlo ke zvýšení úrovně znalostí, rozdíl mezi jednotlivými skupinami však nebyl signifikantní. Klíčová slova: jedovaté rostliny, botanická zahrada, exkurze, pracovní listy, testování znalostí
Zabijácké rostliny v Praze a jejím okolí: Průvodce jejich diverzitou a skrytým nebezpečím
Kováříková, Kateřina ; Slovák, Marek (vedoucí práce) ; Novotný, Petr (oponent)
Nepohyblivost rostlin a jejich neschopnost úniku před nebezpečím, je kompenzována tvorbou různých obranných strategií, které využívají zejména toxické rostliny. Hlavním cílem bakalářské práce je literární rešerše na téma jedovaté (toxické) rostliny, a to jak v kontextu obranných mechanismů, tak i jejich významu pro lidskou společnost. Práce se zabývá popisem hlavních skupin toxických obsahových látek, shrnuje jejich chemické složení, vlastnosti, rozšíření a účinky na lidský organismus. Druhá polovina práce se věnuje diverzitě planě rostoucích, ale i výběrem kultivovaných rostlin naší krajiny se specifickým zaměřením na květenu Prahy a jejího blízkého okolí. Podrobněji rozebírá rostlinné zástupce ze dvou čeledí, významné z hlediska produkce toxických sekundárních metabolitů. Konkrétně se jedná o čeledi lilkovité (Solanaceae) a pryskyřníkovité (Ranunculaceae). Společně s popisem dílčích zástupců, jejich rozšířením, ekologií, jsou v mé práci popsány i zdokumentované otravy a využití jedovatých rostlin v lidovém léčitelství a moderní medicíně. Podnětem pro vytvoření této práce je nízké povědomí nejen dětské populace, ale i dospělých, o nebezpečnosti, rizicích a dopadu těchto toxických rostlin na lidský organismus, které je mohou ohrozit dokonce i na životě. Klíčová slova biodiverzita, jedovaté...
Jedovaté rostliny ve výuce biologie na SŠ
Riegelová, Marta ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou botaniky, konkrétně se zaměřuje na výuku jedovatých rostlin. První část se věnuje tvorbě pracovních listů pro exkurzi žáků středních škol do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Druhá část práce se věnuje srovnání efektivity klasické výuky ve školní třídě a výuky formou exkurze. Žáci prvních ročníků ze čtyř středních škol (gymnázií) byli rozdělení do dvou skupin. První skupina byla vyučována konvenční výukou ve školní třídě (kontrolní skupina) a druhá skupina formou exkurze do Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze (experimentální skupina). Účinnost vyučovací formy byla zkoumána prostřednictvím testováním znalostí žáků před výukou (pre-test) a po výuce (post-test). U experimentální i kontrolní skupiny došlo ke zvýšení úrovně znalostí, rozdíl mezi jednotlivými skupinami však nebyl signifikantní. Klíčová slova: jedovaté rostliny, botanická zahrada, exkurze, pracovní listy, testování znalostí
Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie
Marečková, Michaela ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce s názvem "Obsahové látky v rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae) s využitím ve výuce biologie" má za úkol seznámit čtenáře se základními toxikologickými a farmakologickými termíny obsaženými v informacích o rostlinách čeledi lilkovitých (Solanaceae). Dále podrobněji seznamuje s rostlinami čeledi lilkovitých (Solanaceae) a jejich obsahovými látkami. Popisuje využití a zneužití těchto rostlin k travičství, využití v lidovém léčitelství, homeopatii i moderní medicíně. Seznamuje s historií využívání a především zneužívání rostlin obsahujících alkaloidy. Dále popisuje možnosti didaktického využití, formou laboratorních prací a posuzuje a porovnává kvalitu informací dostupných ve studijní literatuře pro střední školy. Informací v této práci obsažených lze prakticky využít při výuce odborných předmětů, jako je například toxikologie, farmakologie nebo farmakognózie na středních odborných školách se zaměřením na chemický a farmaceutický průmysl. Klíčové pojmy: Obsahové látky, rostlinné alkaloidy, jedovaté rostliny, využití a zneužití lilkovitých rostlin.
Rostliny obsahující toxické látky v zahradách mateřských škol
Pilařová, Kateřina ; Pavlíková, Daniela (vedoucí práce) ; Jitka, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá výskytem jedovatých rostlin v zahradách mateřských škol, hodnotí míru nebezpečí pro děti a informovanost pedagogů, kteří zajišťují bezpečnost dětí při pobytu v předškolním zařízení. Pozornost je zde věnována jednotlivým skupinám rostlinných toxických sloučenin, reakcím organismu na jejich přítomnost včetně příkladů otrav způsobených některými z nich a dále první pomoci při otravě. Zmíněny jsou nejnebezpečnější rostliny s možným výskytem v našich zeměpisných podmínkách, a to zejm. takové, které mohou lákat děti atraktivním zjevem některých svých částí (květy, plody apod.). Součástí je také statistické zpracování výskytu jedovatých rostlin na zahradách mateřských škol a informovanosti pedagogického dozoru. Ze závěrů šetření vyplývá, že na pozemcích mateřských škol se vyskytuje často velké množství různých nebezpečných rostlin s obsahem toxických látek a děti ke svým hrám také části takových rostlin využívají. Přestože je hodnocení skutečné toxicity rostlin velice problematické, nelze nebezpečí v této oblasti podceňovat a je na místě, aby pedagogové uměli jedovaté rostliny rozpoznat. Toxické rostlinné látky totiž mají i v malých dávkách velkou biologickou aktivitu. Tato práce by měla sloužit jako základ pro vytvoření materiálu pro účely provádění státního zdravotního dozoru ve školách a školských zařízeních a příručky přímo pro školy, protože zahrady mateřských škol jsou vzhledem k nízkému věku, rozumovým schopnostem a vysokému počtu dětí nejrizikovějším místem pro možnost případné otravy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.