Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Public spaces in fast-developing Wola district of Warsaw - adaptive reuse in search for a local center
Ramirez Venegas, Ana Paula ; Wasilkowska, Alexandra (oponent) ; Kepiński, Kacper Ignacy (vedoucí práce)
The Wola district, situated on the western fringe of downtown Warsaw, stands as an unmistakable testament to the city’s evolution. It embodies a vibrant blend of its industrial past and contemporary urbanism. Once a vibrant industrial hub spurred by railroad construction and postwar reconstruction, Wola has metamorphosed into a dynamic landscape marked by towering skyscrapers and high-end residential enclaves. Despite this, there are clear echoes of its industrial legacy in the repurposed facades of former factories, now buzzing hubs of commercial and cultural activity. The diploma project’s focus is on the rejuvenation of Kercelak, a once bustling marketplace and square that thrived from 1867 to 1947. Kercelak has a rich historical significance. However, it has succumbed to the tide of gentrification, and as a result, its communal spaces are neglected amidst the surge of modern investments. The project will breathe new life into these abandoned public realms through adaptive reuse and thoughtful design interventions. It will foster community engagement and connectivity. The project will create inclusive and accessible public spaces that transcend the dominance of vehicular traffic and gentrified enclaves. It will seamlessly integrate historical legacies, post-war housing, and contemporary developments to forge a cohesive, functional, and visually continuous spatial continuum. The project will not only revitalize Kercelak but also foster a sense of belonging and cohesion among its diverse inhabitants.
Inkluzivní bydlení: Koexistence vietnamské a polské komunity
Mičundová, Katarína ; Wasilkowska, Alexandra (oponent) ; Kepiński, Kacper Ignacy (vedoucí práce)
Cieľom projektu je interpretovať prvky vietnamských modelov bývania v stredoeurópskom urbánnom a kultúrnom kontexte s cieľom poskytnúť bývanie pre zmiešanú národnostnú komunitu so silným zameraním na vietnamských obchodníkov z tržnice Bakalarska. Asia Town, ktorá sa nachádza v okrese Włochy, sa stala hlavným centrom zamestnanosti a komunitných aktivít pre vietnamskú komunitu vo Varšave, pričom zaviedla nový urbanizačný model a architektonický charakter. Vďaka tomuto projektu sa bývanie stane koherentnou súčasťou novej poľsko-vietnamskej štvrte so zameraním na princíp spoločného života v jednej komunite a zdieľania priestoru. Diplomový projekt sa zameria na návrh dizajnu inkluzívneho a dostupného bývania pre dve odlišné komunity rôznych národností. Výzvou je nájsť spoločnú reč a vytvoriť útočisko pre novovznikajúcu komunitu ľudí.
Nové sociální bydlení v Sielcích: Rekonstrukce avantgardní budovy Szpiegowo ve Varšavě
Miklušová, Tereza ; Sikorski, Michal (oponent) ; Mielczarek, Zuzanna Irena (vedoucí práce)
Cieľom mojej diplomovej práce bola rekonštrukcia takzvaného Szpiegowa vo Varšave, ktoré v 70. rokoch 20. storočia postavili Janusz Nowak a Piotr Sembrat ako obytný komplex pre ruských diplomatov. Posledných 20 rokov bolo miesto neobývané a pomaly chátralo, ale po ruskej invázii na Ukrajinu sa mestu konečne podarilo získať budovu späť a plánujú ju zrekonštruovať. Mojím zámerom pri prestavbe bolo navrhnúť bývanie pre študentov a kreatívcov na základe analýz okolia a súčasnej situácie v oblasti bývania vo Varšave. Súčasťou návrhu je aj revitalizácia vonkajších priestorov a dôležité prepojenie komplexu s okolím, keďže v súčasnosti je celá budova oplotená a úplne odrezaná od okolia. Okrem toho sa vďaka niektorým doplnkovým funkciám, ktoré budú prístupné pre všetkých, miesto oživí a bude mať potenciál stať sa novým lokálnym centrom pre obyvateľov Sielca a nových užívateľov.
Gentrifikace v postsocialistickém kontextu střední Evropy. Komparativní případová studie - Varšava a Praha
Novotný, Ondřej ; Kunštát, Miroslav (vedoucí práce) ; Kochnowski, Roman (oponent)
Práce se zabývá problematikou gentrifikace v postsocialistickém kontextu střední Evropy. K tomuto jevu dochází především ve vnitřních městských čtvrtích, kde je skrze zhodnocování fyzické podoby budov (např. byty, obchody a restaurace) narušována zdejší původní sociální skladba tím, že jsou vytlačovány chudší vrstvy těmi majetnějšími. Ve městech poznamenaných komunistickým způsobem územního plánování byly budovány periferní panelové výstavby na úkor renovace vnitřní městské části a po pádu železné opony tak vznikl velký potenciál pro investice. Proces gentrifikace je v této práci ilustrován na komparaci dvou městských čtvrtí: Praga-Północ (Varšava) a Praha 7 (Praha) v období let 1989-2017. Jako výchozí bod srovnávání je zde využit speciální případ čtvrti Prenzlauer Berg v Berlíně, kde se proces výrazně projevil již v 90. letech. Cílem práce bylo vyzkoumat, jakou návaznost na Berlín mají v tomto ohledu Varšava a Praha a v čem se tyto případy odlišují. Zároveň je studována role veřejného sektoru jako relevantního faktoru ovlivňujícího gentrifikací v postsocialistické střední Evropě. Výsledky studie ukázaly, že se ve čtvrtích Praga-Północ a Praha 7 objevují analogické procesy gentrifikace jako v Prenzlauer Berg, probíhají ale trochu jiným způsobem a s několikaletým zpožděním. Hlavní rozdíl mezi oběma případy...
Divadelní studio Reduta jako příklad modernistické utopie
Jiřík, Jan ; Hyvnar, Jan (vedoucí práce) ; Pilátová, Jana (oponent) ; Oslzlý, Petr (oponent)
1 ABSTRAKT Práce popisuje v širším kulturně-společenském pojetí fenomén divadelní reformy přelomu 19. a 20. stol. Zabývá se reakcí divadla na modernistickou krizi evropské kultury a společnosti. Modernismus je v této práci chápán v širší tematické a chronologické definici. Základem modernismu je koncepce civilizace stroje, jak ji definoval polský sociolog Jerzy Jedlicki. Jedlicki klade vznik modernistické kulturní formace do 2. pol. 18. stol. kdy došlo k vynálezu parního stroje, sociálním nepokojům a změně v lidské duchovnosti. Dalším teoretickým rámcem práce je fenomén utopie, jak ji definuje Jerzy Szacki. Závěr modernismu je kladen do 2. pol. 20. stol., kdy se utopické vize, které byly na divadlo kladeny, vyčerpaly. Hlavním tématem práce je divadelní studio Reduta Juliusze Osterwy a Mieczysława Limanowského, které bylo založeno v roce 1919 ve Varšavě a které se do značné míry inspirovalo moskevskými divadelními studii K. S. Stanislavského a také polskými divadelními zdroji (Stanisław Wyspiański). Práce na vybraných příkladech zkoumá Redutu jako realizaci modernistické utopie, kdy je na divadlo kladena speciální mise v obrodě společnosti a její kultury. Sleduje samotnou realizaci utopické vize divadelního studia jako divadla-kláštera, jakož i další představy J. Osterwy o divadle jako instituci kultury...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.