|
Povědomí učitelů o problematice dětí v pěstounské péči
DVOŘÁKOVÁ, Martina
Diplomová práce se věnuje problematice dětí v náhradní rodině z pohledu učitelů. Výchova dítěte v náhradní rodině (adoptivní či pěstounské) má svá specifika a přináší řadu problémů, které vyplývají například z možné deprivace dítěte v průběhu jeho raného vývoje. Svá specifika má samozřejmě i vzdělávání a školní příprava dítěte. Proto je důležité, aby učitelé měli dostatečné vědomosti v této oblasti. V teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku náhradní rodinné péče, na problematiku psychické deprivace a subdeprivace, její příčiny, projevy a diagnostiku. Věnuje se také charakteristikám související se vzděláváním dětí psychicky deprivovaných a subdeprivovaných. Bylo provedeno šetření pomocí metody ohniskových skupin s cílem zjistit povědomí učitelů o náhradní rodinné péči, jejich postoje, názory, očekávání, zkušenosti, porozumění problematice psychické deprivace a subdeprivace. Průzkum byl proveden u dvou skupin: zkušených učitelů z praxe a budoucích učitelů (studentů). Další část tvoří kasuistiky dvou pěstounských rodin se zaměřením na fungování spolupráce mezi rodinou a školou. Získané výsledky mohou být východiskem pro další výzkum a zdrojem námětů pro případné doplnění vzdělávacích programů pedagogického studia.
|
|
Diskurzy, pozice a praktické ideologie: utváření identit v sociální interakci
Zábrodská, Kateřina
Příspěvek se zabývá otázkou, jak zkoumat identitu z perspektivy kritické diskurzivní psychologie (CDP), tedy z perspektivy, která charakterizuje identitu jako performativní, různorodou, proměnlivou, sociálně utvářenou, emočně investovanou a provázanou s mocenskými vztahy. Identitu definuje jako proces, který je zároveň lokální i globální povahy (Edley, 2001), tj. proces závislý na sociálně interakčním kontextu svého utváření i na obecných diskurzivních podmínkách toho, co je kulturně srozumitelné. Příspěvek demonstruje využití CDP na příkladech z výzkumu utváření genderových identit mladých, heterosexuálních žen a mužů v sociální interakci. Zaměřuje se přitom na aplikaci tří základních konceptů kritické diskurzivní psychologie: diskurzů, pozic a praktických ideologií. Autorka závěrem reflektuje důsledky používání CDP z hlediska jedinečnosti identity a aktérství (agency).
|
|
Spirituální identita české psychologie 2006
Říčan, Pavel
Psychologie je charakterizována jako důležitá složka kulturně-spirituální sféry, z čehož plynou pro psychology jedinečné šance a poslání. To vyžaduje jednak kultivaci vlastní osobnosti a její spirituální stránky, jednak humanisticko-psychologickou orientaci na partnerský vztah s klienty a pacienty.
|
|
Budoucnost cestovního ruchu: Harmonická krajina versus krajinný ráz
Kolejka, Jaromír ; Marek, D.
Jednou z hlavních atraktivit cestovního ruchu je osobitost krajiny. Kulturní krajina odráží jak přírodní danosti, tak formy a způsoby jejich využívání člověkem, tradice a zájmy skupin i jednotlivců v území. V minulých dobách s relativní izolovaností jednotlivých regionů navzájem v nich vznikaly specifické typy kulturní krajiny. V současnosti, kdy výměna poznatků je prakticky neomezená, dochází ke stírání rázovitých rozdílů mezi kulturními krajinami. Konvergence využití a vzhledu krajin může vést ke ztrátě jejich původní identity a jistým způsobem i jejich atraktivity pro návštěvníky.
|
|
Změny venkova v suburbánních oblastech
Kallabová, Eva ; Navrátil, J. ; Martinát, Stanislav
Venkov je respektovaná majoritní specifická a vnitřně diferencovaná součást Evropské unie. Cílem příspěvku je analyzvat proměny rurálního prostoru v zázemí měst po roce 1990 na příkladě změn v zemědělství, krajině a společnosti. Dynamika těchto navzájem provázaných oblastí úzce souvisí s ekonomickým a sociálním rozvojem daného urbánního centra, intenzita ovlivnění venkovského prostoru v zázemí měst hierarchicky vzrůstá s jeho funkční velikostí.
|
|
Regionální identita obyvatel (české části) euroregionu Nisa
Roubal, Ondřej
Cílem této disertační práce je poznání životopisné a regionální identity obyvatel české části euroregionu Nisa. Vztah k 'životnímu prostoru' má svůj vlastní vývoj a vnitřní rozměry. Pokusím se najít a popsat kořeny a současné procesy regionální identifikace obyvatel prostřednictvím jejich biografických vyprávění. Cílem je rovněž mezigenerační srovnání revolučních historických událostí minulého století, nahlížených z perspektivy individuální zkušenosti, chování a mentality 'starší' a 'mladší' generace. Projekt se zakládá na kvalitativních výzkumných postupech. Informační bází jsou biografická vyprávění generace prarodičů a vnoučat a hluboká analýza jejich obsahu.
|
| |
|
Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající
Macek, Petr
První část příspěvku se současným pohledem na adolescenci dospělosti. Dospívání není pojato jen jako jedinečná etapa v životě jednotlivce, je to i společenský fenomén. Sociální reprezentace dospívání se vytváří již zhruba 150 let. Za základní vývojový úkol spojovaný s obdobím adolescence je považováno dosažení identity. S jejím řešením se spojují pojmy krize, závazek, a moratorium. Adolescentní moratorium ve spojení s explorací znamená příležitost, výzvu, ale také určité zdravotní a sociální riziko. Druhá část příspěvku se zabývá změnami v běžném chování a prožívání českých adolescentů v minulém desetiletí. Z výsledků vyplývá, že čeští dospívající se stále více podobají svým západoevropským vrstevníkům ( v denních aktivitách, v budoucích očekáváních).
|
|
New Identity of the Czech Romanies - a promise or a threat?
Říčan, Pavel
The identity of the Czech Roma is analyzed as a key problemof the mutual relationship of the Roma minority and the non-Romamajority. Growing social problems of the Roma unemployment, lackof proper education, and other factors of an unprecedented socialdisintegration call for a multi-level action from the stateand other society's institutions. Some hope is seen in the growingnational emancipation of the Roma as a nation united acrossthe borders of many countries.
|
|
Výzkum vnímání značky Palette.
Dostálová, Irena ; Postler, Milan (vedoucí práce) ; Kobelková, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá vnímáním kosmetické značky Palette. Analyzuje její komunikační aktivity, identitu a prvky značky a srovnává jej s její mateřskou značkou Schwarzkopf. Cílem práce je postihnout, jak čeští spotřebitelé vnímají tuto značku. Zjišťuje povědomí, asociace s ní spojené a postoje spotřebitelů vůči Palette. Hlavní metodou k dosažení cíle práce je vlastní výzkum prováděný metodou online dotazování a také analýzou veřejně dostupných sekundárních údajů a neveřejných sekundárních údajů od firmy Henkel.
|