Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  začátekpředchozí75 - 84  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vyprávění a vypravěčství jako projev soudobé živé slovesné tvorby
Piskačová, Michala ; RUT, Přemysl (vedoucí práce) ; PETŘÍČEK, Miroslav (oponent)
V práci nazvané VYPRÁVĚNÍ A VYPRAVĚČSTVÍ jako projev soudobé živé slovesné tvorbyse zabýváme především zachycením podoby novodobého vypravěče.Chceme definovat jeho roli a možnosti v současné společnostia kultuře. Hledáme kořeny, ze kterých soudobé vypravěčství vyrůstá, definujeme pilíře dovedností, jež novodobý vypravěč běžně ovládá.Vyhodnocujeme dnešní vypravěčství jako jev zakotvený v tradici orální kultury, který klene kompaktní oblouk až k projevům moderní živé slovesné tvorbyV oblouk až k projevům moderní živé slovesné tvorbyjiž určuje tzv. sekundární oralita, a také zde nachází své patřičné místo.V kapitole I představujeme základní vlastnosti a principy primární orality a uvádíme je do kontextu se současným vypravěčstvím.Novodobé vypravěčství označujeme za autorský tvůrčí akt na pomezí živé slovesné tvorby a tvorby dramatické, který vytyčují stěžejní dovednosti, jimiž jsou vědomá práce s řečí, hlasem, tělem, představou, a jež zastřešuje psychosomatická kondice k veřejnému vystupování.
Zázemí identity
Kleinerová, Zuzana ; Kleinerová, Klára (oponent) ; Klodová, Lenka (vedoucí práce)
Diplomová práce Zázemí identity / Za zemí identit je sérií akcí ve kterých usiluji o nalezení harmonie mezi kouzlem umění a života. Rozhodla jsem se iniciovat situace, „performance“ zprostředkovávající autentické, silné prožitky. V sebereflexivním pojetí inklinuji k performanci spjaté s životem. Vycházím ze své performanční praxe, ve které se síla a autenticita projevila především ve výměně energií mezi divákem a performerem. Začala jsem si stanovovat ideální podmínky performance za kterých by mohlo k této výměně a autentickému prožitku dojít. Podmínky pro vztah vzájemného prožívání situace „performera“ a „diváka“. V listopadu roku 2015 vznikl plán na sérii „autentických performancí“. Společné utváření „performančního“ počinu jsem ukotvila v konceptu identity, která je nekonečně formována ve vztazích a je nikdy nekončícím procesem vyjednávání. S obrazy vysněných setkání se ve jménu autentičnosti vystavuji anonymitě veřejného prostoru a čekám na moment svojí identifikace. Tím je moment, kdy si mě osoba, „divák“, který již mojí součástí je v rámci určité sociální role, všimne. Zasahuji do jeho každodennosti a svým způsobem ji získávám pro svou akci. To každodennost mnou zvoleného „diváka“ akci dotváří. Je zasazena do kontextu jeho života a stává se kompletní. V průběhu realizace se mi naskytla příležitost vystavovat v Palais de Tokyo. S vědomím významu takové příležitosti pro rozvoj vlastní umělecké kariéry jsem ji přijala jako výzvu postavit se čelem k podmínkám instituce, které jsou v naprostém rozporu s těmi, které jsem si dříve sama stanovila. V roli diváka jsem ve jménu věrnosti svým dosavadním zásadám v galerii chtěla být neviditelná a svou přítomnost se snažila utajit před skupinou, se kterou jsem měla možnost vystavovat. Východiskem poslední částí je nutnost. Poslední částí je obhajoba. A cíl: mít titul. V Brně, v prostoru Malé Ameriky mám 19. 5. zprostředkovat autentické prožitky z uplynulých situací, kterých je k dnešnímu dni (20. 4.) třiatřicet...
Carl Orff: "Měsíc" - komplexní scénografický projekt
Kuchařová, Mariana ; DAVID, Milan (vedoucí práce) ; VOHLÍDALOVÁ, Ivana (oponent)
Tato práce je teoretickou částí scénografického projektu opery Der Mond skladatele Carla Orffa. Věnuji se jak autorovi samotnému, jeho životu a dílu, tak i původu libreta. Zmiňuji i předchozí zpracování, zkoumám jejich aktuálnost a porovnávám s mou koncepcí opery. Dále v práci rozebírám úlohu vypravěče. Nejen z všeobecného hlediska, ale i ve vztahu s operou Der Mond. Dotýkám se tématu živých obrazů, jenž jsou inspirací pro zvolenou koncepci této opery. A hlavně se věnuji vlastní koncepci opery Měsíc. Zmiňuji se o krocích, které mne dovedly k tomuto řešení a proč.
Estetická distance ve fikci a fikčních světech
DURASOVÁ, Renata
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku estetické distance a jejích projevů ve fikci a fikčních světech. Analyzuje texty, které pojednávají o teorii fikce, a hledá v nich jistý modus distancovanosti, který lze ztotožnit s konceptem psychické distance. Na základě názorných příkladů, které pojednávají o estetických situacích, ukazuje, že psychická distance je uměleckým principem, který se odvíjí od postoje recipienta, a je proto základním faktorem pro samotný vznik fikčních světů.
Využití postupů storytellingu v přípravě inscenace se středoškolským souborem
Káňová, Žaneta ; PROVAZNÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; ULRYCHOVÁ, Irina (oponent)
Bakalářská práce Využití postupů storytellingu v přípravě inscenace se středoškolským souborem pojednává o tvůrčím bakalářském projektu, jehož záměrem se stala tvorba inscenace se středoškolským souborem využívající základních prvků storytellingu: vypravěče, příběhu a komunikace s divákem. Součástí této práce je pokus o vymezení hranic této umělecké formy.
Nespolehlivost ve vyprávění
HAVLOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku tzv. nespolehlivého vyprávění v literatuře, zabývá se otázkou jeho charakterizace a jeho určení. Předkládá několik teoretických výkladů nespolehlivosti, jež následuje analýza vybraných beletristických textů, demonstrujících danou problematiku na konkrétních případech. Na základě jednotlivých teoretických pohledů ukazuje, že nespolehlivost ve vyprávění provází názorová nejednota a celá řada rozdílných postojů, které způsobují, že literární díla mohou po aplikování různých kritérií spjatých s dílčími přístupy nabývat zcela odlišných interpretací, zároveň tím ovšem reflektuje dynamičnost, atraktivnost a pestrost této naratologické kategorie.
Storytelling jako herecká výzva
Burešová, Eva ; MĚCHÁČEK, Tomáš (vedoucí práce) ; TEJNOROVÁ, Petra (oponent)
Má diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou storytellingu (neboli vypravěčství), která v České republice není příliš známá. Ve světě je s úspěchem využívána v divadelní praxi, ale také v oblasti pedagogiky a dramaterapie. K lepšímu pochopení tohoto pojmu definuji základní rysy storytellingu a přitom jej vymezuji vůči podobným žánrům jako např. one-man-show, monolog nebo improvizace. Těžištěm mé práce je využití storytellingu na divadle a hlavně pak v herectví. K tomu slouží zejména kapitola obsahující soubor storytellingových cvičení, s nimiž jsem se setkala během zkoušení inscenací První dáma platí, druhá leze z gatí a Všichni Teigeho muži. Obsáhlá reflexe pak nastiňuje můj subjektivní pohled na obě zkoušení, práci na jednotlivých postavách a tvorbu vlastního autorského textu. Snažím se také upozornit na klady a zápory jednotlivých cvičení a jejich přínosnost pro mne. Věřím, že má práce upozorní na přínosy storytellingu a pomůže jej dostat do širšího povědomí veřejnosti.
Od vyprávění k divadlu a zpět aneb Prvky a principy epického divadla
Verecká, Tereza ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; ULLRICHOVÁ, Daria (oponent)
Práce se v první části zabývá fenoménem epického divadla tak, jak tento termín chápe a rozvíjí ve svých textech Bertolt Brecht. Text se snaží zachytit podstatu toho, jak jednotlivé prvky a principy epického divadla ovlivňovaly vyznění divadelních produkcí a jakým způsobem se skrze ně proměňoval způsob divadelní narace. Práce se dotýká také toho, jak je skrze divadlo možné manipulovat s divákem. V druhé části text reflektuje dosavadní autorskou zkušenost Terezy Verecké a souborně se zabývá jejími dramatickými texty. Snaží se pojmenovat nešvary těchto textů i úskalí, na něž Tereza Verecká při své tvorbě naráží. Následně se snaží najít možná řešení těchto překážek právě skrze některé z postupů epického divadla.
Fantasy - teorie žánru a jeho edukační aspekty
HOKR, Boris
Tato diplomová práce se zabývá podstatou žánru fantasy ve světovém i zahraničním kontextu, stejně jako možnostmi jeho didaktického využití. Cíle je dokázat, že fantasy má svou historii a místo v literárních dějinách, že může obohatit své čtenáře v rovině estetické, vědomostní, zkušenostní a zážitkové. Zároveň si práce klade za cíl popsat pozici fantasy v tzv. fantastice. Úvodní část práce blíže osvětluje pojem fantasy, nabízí přehled historie žánru a jeho současné rozčlenění. V dalších kapitolách je fantasy představena jakožto žánr schopný adaptace i na mimoliterární oblasti současné kultury, fantasy jakožto zdroj poznání a sebevýchovy v životě mladých lidí a nabízí i podrobnější zastavení u české podoby žánru s přihlédnutím ke styčným i rozlišovacím bodům oproti fantasy světové (převážně anglo-americké). Didaktický potenciál je vždy v příslušných pasážích vyzdvihnut a zcela je mu věnována čtvrtá až šestá kapitola. Závěr přináší výsledky výzkumu zaměřeného na žánr fantasy.
Ty jsi Hospodin, jak se ti líbí, tak činíš
PECOVÁ, Lenka
Tato diplomová práce se zabývá synchronní metodou analýzy biblického textu, vzešlou z poznatků moderních lingvistických teorií. Téma je zpracováno dle učebnice narativní analýzy J. L. Ska. Čtyři vybrané složky narativní analýzy tvoří jednotlivé kapitoly, jejichž první část obsahuje vždy teorii zpracovanou dle Ska a v druhé je pak autorčina vlastní analýza konkrétní složky vyprávění knihy Jonáš. Kniha proroka Jonáše se vyznačuje obrovskou mírou komplexnosti a propracovanosti narativu. Na základě určení druhů diskursu v hebrejském textu vystoupí do popředí jeho struktura jakožto vyprávění, které má v hebrejštině přesně vymezený syntax. V Jonášovi lze definovat celkem tři vzájemně provázané osnovy vyprávění, což z knihy, jež je jednou z nejkratších knih Bible, činí mistrovské literární dílo. Tématem knihy je jednak v literatuře zdůrazňovaná Boží milost a slitovnost, po aplikování narativní analýzy ovšem také vystupuje do popředí postava samotného proroka, jež je krásným obrazem lidství, jeho neobyčejné, přesto nádherné komplikovanosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 84 záznamů.   začátekpředchozí75 - 84  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.