Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  začátekpředchozí60 - 69  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
K obtížnému shánění (korpusových dat pro fonetický výzkum)
Štěpánová, Veronika
Příspěvek se věnuje korpusu Monolog, ukazuje možnosti práce s ním, ale i jeho omezení. Korpus Monolog byl vybudován především jako zdroj pro fonetický výzkumu výslovnostního úzu v českých médiích, jeho vznik podnítila snaha rozšířit počet korpusů mluvené češtiny. Příspěvek přináší výsledky analýz dvou výslovnostních jevů: 1) výskyt rázu v sekvenci neslabičná předložka + slovo začínající na samohlásku; 2) výslovnost hláskové skupiny zapisované jako sh (např. ve slovech typu shánění, shoda).
Výslovnostně problematická či zajímavá cizí jména (z pohledu pracovníků Českého rozhlasu)
Jílková, Lucie
Příspěvek prezentuje výsledky terénního výzkumu v Českém rozhlase (ČRo), který byl zaměřen na výslovnost přejatých slov a cizích vlastních jmen. Pracovníci Ústavu pro jazyk český AV ČR v jeho rámci pořídili 15 polostrukturovaných interview se zaměstnanci ČRo. Článek především podává přehled cizích jmen, která respondenti, pracovníci Českého rozhlasu, označili za výslovnostně problematická nebo zajímavá. Pokud to bylo zjištěno, je u jednotlivých dokladů uvedeno, jaké různé výslovnostní varianty přicházejí podle respondentů u daného jména v úvahu, dále jaký je jejich postoj k těmto variantám, někdy je také naznačena cesta hledání náležité výslovnosti. Konečně je věnována pozornost povědomí respondentů o pravidlech pro výslovnost přejatých slov a cizích vlastních jmen.
Loanwords and Foreign Proper Names in Czech: a Phonologist’s View
Duběda, T. ; Havlík, Martin ; Jílková, Lucie ; Štěpánová, Veronika
The objective of the present paper is to analyze phonological aspects of orthographically non-adapted loanwords and foreign proper names on a non-normative basis. A system of eight adaptation principles is put forward (1. phonological approximation; 2. spelling pronunciation; 3. original pronunciation; 4. analogy with the donor language; 5. analogy with the recipient language; 6. the influence of a third language; 7. the influence of universals; 8. unclearly motivated pronunciation). This system is then applied to a sample of Anglicisms taken from a recently published dictionary. We show that the most important principles are phonological approximation and, to a lesser degree, spelling pronunciation. The “secondary” principles (4–8) affect only a small number of items. Differences between British and American pronunciation are unproblematic for the system.
Rozvoj nácviku výslovnosti ve výuce němčiny na ZŠ
RYCHTAŘÍKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se přednostně zabývá rozvojem nácviku výslovnosti na druhém stupni základních škol. Teoretická část popisuje jednotlivé fonetické jevy, které jsou nejčastějším zdrojem potíží pro české žáky při učení se německé výslovnosti. Opírá se o typologii cvičení podle Ursuly Hirschfeldové a shrnuje nejdůležitější principy nácviku výslovnosti cizího jazyka obecně. Praktickou část tvoří z první poloviny analýza dvou učebních materiálů Deutsch mit Max a Macht mit! Práce zjišťuje počet samostatných fonetických ke každé lekci v učebnici a v pracovním sešitě dohromady a jejich celkový počet v každé sadě učebnic. Dále popisuje, které jevy jsou v učebnicích procvičovány a které jsou opomíjenyazařazujecvičení do typologie fonetických cvičení podle prof. Ursuly Hirschfeldové. Ve druhé polovině nabízí ke každému jevu alespoň dvě cvičení pro jeho nácvik.
Stav foneticko-fonologické roviny u dětí v době zápisu do ZŠ
ČÍRTKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se věnuje stavu foneticko-fonologické roviny u dětí v době zápisu do základní školy. Jednotlivé kapitoly práce se zabývají vývojem řeči, jazykovými rovinami, fonematickým sluchem, dyslalií. Další část práce se zabývá šetřením stavu výslovnosti a fonematického sluchu pomocí řízeného rozhovoru u dětí předškolního věku v běžných i logopedických třídách mateřských škol.
Fonetická transkripce ve výuce angličtiny na 2.stupni ZŠ
ILLOVÁ, Milada
Tato diplomová práce se zabývá využitím fonetické transkripce ve výuce angličtiny na základní škole. Teoretická část pojednává o vztahu mezi výslovností a transkripcí. Dále přibližuje současný stav využití transkripce z pohledu učitele i žáka a zkoumá transkripční systémy v učebnicích pro 2. stupeň základních škol. Praktická část je zaměřena na analýzu dovedností žáků zaznamenávat známá a neznámá slova pomocí fonetické transkripce a následně je číst. Na základě zjištěných souvislostí je učitelům předloženo doporučení pro práci s transkripcí a metodická příručka s cvičeními, které by mohly vést ke zkvalitnění výslovnosti žáků při využití fonetické transkripce.
Korpus rozhlasových nahrávek
Štěpánová, Veronika
Příspěvek představuje vznikající korpus rozhlasových nahrávek profesionálních mluvčích, jehož vybudování je podpořeno grantovým projektem GA UK. Tento korpus nahrávek s jejich přepisy poslouží především jako zdroj výzkumu výslovnostního úzu v českých médiích. Materiál je získáván ze zvukového archivu Českého rozhlasu, z něhož lze volně stahovat záznamy mnoha rozhlasových pořadů v dobré kvalitě. Vybíráni jsou mluvčí, od nichž je k dispozici větší množství delších monologických nahrávek, aby bylo pravděpodobné, že se v nich vyskytnou sledované jevy v dostatečném počtu.
Anglická výslovnost u dětí na 2. stupni ZŠ
ŠIMŮNKOVÁ, Radka
Tématem diplomové práce je výslovnost dětí 2. stupně základní školy. Teoretická část pojednává o cílech výuky výslovnosti. V této části jsem řešila odpověď na otázky, do jaké míry je výslovnost důležitá a zda-li se dá ovlivnit procesem učení.Dále jsem se mimo jiné podrobněji věnovala rozdílům ve výslovnosti mezi anglickými a českými hláskami a typickými chybami českých mluvčí. Praktická část metodou výzkumu zachycuje a analyzuje chyby v anglické výslovnosti u dětí, které právě přešly na 2. stupeň základní školy.Následně jsem navrhla několik cvičení na odstranění některých zjištěných chyb, tato cvičení jsem také prakticky ověřila ve školní praxi a jejich výsledky shrnula v závěrečné reflexi.
Úroveň řečového projevu žáků mladšího školního věku
MAŠÍNOVÁ, Marie
ANOTACE Diplomová práce je zaměřena na problematiku úrovně řečového projevu žáků mladšího školního věku. Práce je rozdělena do dvou částí. V části teoretické se zabýváme shromážděním poznatků z odborné literatury, jež se tímto tématem zabývá, vysvětlujeme základní pojmy, hlouběji se věnujeme nejčastějším vadám výslovnosti, jejich prevenci, systému poskytování logopedické péče v ČR, správné a chybné výslovnosti jednotlivých hlásek. Ve výzkumné části mapujeme pomocí rozhovoru a pozorování vady výslovnosti u dětí v první a druhé třídě ZŠ na Českobudějovicku. Dále konfrontujeme naši hypotézu o stavu úrovně řečového projevu u těchto dětí s vedoucími pracovnicemi na logopedické škole a v SPC v Týně nad Vltavou. Součástí práce je i přílohová část, ve které nabízíme hravé formy, kterých by mohli využít nejen pedagogové, ale také rodiče.
Mluvený projev studentů 1. ročníku Vyšší odborné školy herecké
Štěpánová, Veronika
Autorka příspěvku hodnotí po fonetické stránce mluvené projevy studentů 1. ročníku Vyšší odborné školy herecké v Praze. Rozebírá nejčastější řečové vady a jiné výslovnostní problémy, dále ukazuje, které jevy činí mluvčím největší potíže.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   začátekpředchozí60 - 69  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.