|
Podnikatelský záměr
Janišová, Kateřina ; Radič, Martin (oponent) ; Kopřiva, Jan (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je zpracování podnikatelského záměru pro založení soukromé mateřské školy s převážným chodem v anglickém jazyce. Na základě zjištěných poznatků z analýzy vnějšího a vnitřního prostředí je sestaven podnikatelský plán, který určuje realizaci daného záměru. Součástí bakalářské práce je také podrobný finanční plán pro prvních šest let podnikání, podávající důležité informace o finančním vývoji podniku.
|
|
Alternativní předškolní vzdělávání v Českých Budějovicích
MICHALOVÁ, Monika
Bakalářská práce Alternativní předškolní vzdělávání v Českých Budějovicích se zabývá alternativními formami předškolního vzdělávání. Teoretická část vymezuje pojem alternativní školství. Dále popisuje a objasňuje specifika alternativního vzdělávání a mapuje rozsah alternativních mateřských škol v Českých Budějovicích. V praktické části porovnávám názory rodičů a pedagogů na alternativní způsob vzdělání a zjišťuji jejich důvody výběru waldorfské mateřské školy. Tato část je zpracována na základě dotazníkového šetření. Cílem bakalářské práce je představit možnosti alternativního vzdělávání v předškolním věku a blíže charakterizovat jednotlivé typy škol.
|
|
Inkluze v oblasti předškolního vzdělávání v ČR v roce 2015
Zběhlíková, Anna ; Barák, Vladimír (vedoucí práce) ; Hřebík, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zabývá inkluzí v oblasti předškolního vzdělávání v České republice a jejími dopady jak na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tak na děti bez speciálních vzdělávacích potřeb. Teoretická část je zaměřena na vývoj speciální pedagogiky, vymezení pojmů integrace a inkluze, názor odborníků na inkluzi a legislativní a finanční podporu inkluze ze strany státu. V této části jsou také popsány možnosti integrace dětí s handicapem. V praktické části je provedena analýza dotazníkového šetření, která vede k závěru, že inkluze má na děti v předškolním vzdělávání spíše pozitivní dopady, pokud jsou podmínky pro inkluzi vhodně vytvořeny. V současné době stále existuje zájem o služby speciálních mateřských škol navzdory převážně kladnému postoji k trendu inkluzivního vzdělávání.
|
|
Systém zařízení denní péče o děti předškolního věku v České republice
Šírová, Kateřina ; Poláková, Olga (vedoucí práce) ; Barák, Vladimír (oponent)
Ženy po mateřské dovolené jsou považovány za jednu z nejvíce ohrožených skupin na trhu práce. Vzhledem k dlouhodobému výpadku z pracovního procesu v souvislosti s péčí o dítě mají obtížné podmínky při hledání zaměstnání. Systém zařízení denní péče o děti předškolního věku by měl ženám pomáhat eliminovat tento efekt. Práce si dává za cíl zkoumat dostatečnost a efektivitu systémů zařízení denní péče o děti předškolního věku a to na základě rozboru legislativy a v komparaci se systémy jiných států. Dále práce srovnává dostatečnost systému v krajích České republiky a její možný vliv na nezaměstnanost žen.
|
|
Specifika pedagogické činnosti a nároky na učitelky ve státních versus v soukromých mateřských školách
JAGEROVÁ, Tereza
Práce se zabývá specifiky pedagogické činnosti a nároky na učitelky ve státních a v soukromých mateřských školách. Teoretická část nastiňuje zkoumanou problematiku, počínaje vývojem mateřských škol u nás, včetně zařízení soukromých. Dále se zaměřuje na vztah mateřské školy a rodiny, na profesionalitu a kompetence pedagoga a jeho činnost ve státním a v soukromém zařízení. Praktická část je zpracována formou výzkumu v podobě dotazníkového šetření zaměřeného na pedagogy - charakterizuje výhody, problémy, či míru zátěže, plynoucí pro ně z jejich činnosti v daném zařízení.
|
|
Rozvoj sebeobslužných kompetencí u dětí se zrakovým postižením v mateřské škole
HÁVOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se věnuje tématu rozvoje sebeobslužných kompetencí u dětí se zrakovým postižením (dále jen ZP) v MŠ. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se kurikulum MŠ pro děti se zrakovým postižením věnuje systematickému rozvoji sebeobslužných dovedností a samostatnosti dětí. Práce se skládá ze tří hlavních částí. Stati teoretické, praktické a přílohové. Teoretická část je rozdělena na dva hlavní bloky. První blok se zabývá dítětem se ZP, jsou zde zmíněné nejčastější zrakové vady, kompenzační možnosti, rozepsán specifický vývoj dítěte v oblastech zrakového vnímání, kognitivních funkcí, pohybového vývoje a socializace. V práci není opomenut význam výchovy dítěte v rodině. Konec prvního bloku se věnuje vývoji sebeobslužných dovedností. Druhý blok je věnován možnostem předškolního vzdělávání jedinců se zrakovým postižením s důrazem na specifika ve vzdělávacím obsahu výše zmíněného vzdělávacího stupně. Praktická část je zpracována kvalitativním šetřením. K výzkumu byly použity následující techniky sběru dat dotazování rodičů, písemné dotazování pedagogů a pozorování dětí v oblasti sebeobsluhy. Výzkumný terén tvořila třída Želviček v MŠ pro zrakově postižené. Součástí praktické části je analýza Školního vzdělávacího programu (ŠVP) a Třídního vzdělávacího programu (TVP). Teoretická část může sloužit jako studijní materiál, praktická část jako zpětná vazba pro odbornou veřejnost.
|
|
Odloučení dítěte při vstupu do MŠ
SOMMEROVÁ, Lucie
Práce se zabývá problematikou odloučení dítěte při vstupu do MŠ a klade si za cíl popsat projevy dítěte, které je odloučeno od rodičů. Nejprve vymezujeme pojem dítě předškolního věku, poté ho charakterizujeme z hlediska vývojové psychologie, kde se více pozastavujeme nad socializací dítěte. Další kapitoly popisují předškolní vzdělávání a mateřskou školu jako instituci a samozřejmě samotným pojmem odloučení. V podkapitolách se v souvislosti s odloučením zabýváme strachem z odloučení, chováním dítěte a také tím, jak mohou v tomto procesu pomoci rodiče či třídní učitelka dítěte. Výzkumná část práce se věnuje případové studii a snaží se splnit hlavní výzkumnou otázku: Jak se projevuje dítě při odloučení? Poznatky získáváme pomocí zúčastněného pozorování jednoho chlapce a hloubkovým polostrukturovaným rozhovorem s jeho matkou.
|
|
Vnímání muže učitele mateřské školy společností
JAKŠL, Pavel
Bakalářská práce se zabývá tím, jak společnost vnímá učitele muže v mateřské škole. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje historické souvislosti vzniku mateřských škol a přítomnosti mužů učitelů v Českých zemích. Statistické údaje o přítomnosti mužů učitelů ve školství a především v předškolním vzdělávání v současnosti. V empirické části jsou předloženy výsledky kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl zjistit, jak pohlíží veřejnost na muže-učitele v MŠ. Co je důvodem nedostatku mužů učitelů v předškolním vzděláváni, jak je vnímán přínos muže pro vzdělávání předškolních dětí a vliv muže na pojetí vzdělávání předškolních dětí.
|
|
Uplatnění Orffovy metodiky v dnešní mateřské škole
TRÁVNÍČKOVÁ, Iva
Hlavním cílem bakalářské práce je přiblížit Orffovu metodiku, poukázat na propracovaný systém České Orffovy školy a jeho možnosti pro výuku hudební a pohybové výchovy, kterou pro českou školu upravil Ilja Hurník a Petr Eben. Ověřit použitelnost metodiky v praxi jak pro učitele, tak pro děti. V teoretické části se zaměřuji na charakteristiku metodiky Carla Orffa a na nejvýznamnější české pokračovatele Orffova učení, Ilju Hurníka a Petra Ebena. Výzkum byl proveden v několika mateřských školách. A jeho cílem bylo zjistit, jaké se zde uplatňují metody učení, jak na ně reagují děti, do jaké míry současná mateřská škola používá Orffovu metodiku.
|
|
Výstupy předškolního vzdělávání v oblasti jazyka a řeči u dětí z věkově homogenních a heterogenních tříd mateřských škol
LAPÁČKOVÁ, Lenka
Cílem práce je zjistit, v jaké míře dosahují děti očekávaných výstupů RVP PV v oblasti jazyka a řeči při ukončení předškolního vzdělávání a jaké jsou rozdíly mezi dětmi z věkově homogenních a heterogenních tříd městských mateřských škol. Teoretická část se zabývá vývojem jazyka a řeči, možnostmi narušení komunikační schopnosti v předškolním období, dále rozvíjením jazyka a řeči v mateřské škole a hodnocením vzdělávání v této oblasti. Praktická část vyhodnocuje výsledky výzkumného šetření ve srovnání homogenních a heterogenních tříd městských mateřských škol, a to v oblasti vyjadřování, gramatické správnosti řeči a výslovnosti.
|