|
iPad a možnosti jeho použití ve vzdělávacím procesu se zaměřením na základní a střední školy
Světlík, Martin ; Chlapek, Dušan (vedoucí práce) ; Šedivá, Zuzana (oponent)
V západních zemích jsou produkty Apple daleko běžnější součástí školství a vzdělávání než v České republice, kde byly dlouhou dobu opomíjeny. Situace se ovšem změnila po uvedení tabletu iPad a tato práce se věnuje právě jeho možnostem použití ve vzdělávacím procesu se zaměřením na základní a střední školy. Práce tak poskytuje ucelený přehled o nasazení moderních technologií na českých základních a středních školách na základě analýzy již existujících řešení, návrhu konkrétní aplikace technologií Apple a způsobu jejich nasazení a představení úvodní studie. Důležitou částí této práce je také průzkum již implementovaných řešení v České republice. Práce obsahuje několik postupů a doporučení, která vycházejí z praktických zkušeností škol, které iPad ve výuce již používají.
|
|
Dopady jednorázového projektu na běžný chod základní školy
Dvořáková, Michaela ; Nový, Jan (vedoucí práce) ; Sedláková, Jaroslava (oponent)
Hlavním cílem mé práce bylo zjistit, zda a do jaké míry ovlivní a následně změní běžný chod základní školy realizace jednorázového projektu dotovaného z veřejných rozpočtů. Účelem práce bylo zjistit, jaké dopady měl realizovaný projekt na školu a jak jeho realizace ovlivnila běžný chod školy. Na realizovaný projekt bylo pohlíženo z manažerského hlediska s důrazem na změny v řízení školy ve srovnání s běžným řízením školy. Pro své šetření jsem si vybrala základní školu v Žirovnici, kde byl v nedávné době projekt podobného rázu realizován.
|
|
Modernizace a optimalizace školních budov a služeb spojených s provozem základního školství ve městě Ústí nad Labem
Sottnerová, Klára Bc. ; Mikovcová, Hana (vedoucí práce) ; Ráhm, Marcel (oponent)
Práce pojednává o procesech, projektech, nástrojích, povinnostech a možnostech samosprávy v oblasti veřejné služby ? poskytování vzdělávání. Zabývá se dnes aktuálním tématem modernizace a optimalizace školství. Toto téma se řeší na všech úrovních, ať již celostátní, kdy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydává různé metodiky, či na úrovních krajských a obecních. Největší krizí prochází školství střední a základní. Souvisí to s propadem demografické křivky, kdy v období po ?sametové revoluci? rapidně klesla porodnost. V současné době se situace normalizovala, dá se tedy reálněji pohlédnout do budoucnosti, a udělat prognózu vývoje počtu žáků. Hlavním cílem je zmapování současné situace v oblasti základního školství v Ústí nad Labem, zhodnocení na základě dat a informací minulých období stávající stav, a navržení a posouzení možných řešení do budoucnosti.
|
|
Gymnázium v Písku v letech 1918-1928
VAŇKOVÁ, Martina
Předložená bakalářská práce s názvem Gymnázium v Písku v letech 1918-1928 se věnuje vývoji jedné z nejvýznamnějších jihočeských středních škol 19. a první poloviny 20. století. Práce vznikla na základě prostudování odborné literatury a archivního materiálu uloženého ve fondu Gymnázium ve Státním okresním archivu v Písku a je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá proměnami středního školství v českých zemích a v Písku v první polovině 20. století. Následující kapitola se věnuje vývoji gymnázia od jeho založení, tj. od roku 1778, do konce první světové války. Třetí kapitola přibližuje dějiny města v první polovině 20. století a působení píseckého gymnázia v letech 1918-1928. Závěrečná kapitola je věnována studentům a pedagogům, kteří zde v uvedené době studovali, resp. vyučovali. V případě gymnazistů práce analyzuje teritoriální a sociální původ studentů, jejich strukturu dle pohlaví a náboženského vyznání, jejich studijní výsledky, ubytování ve městě, neopomíjí ani otázky placení školného, či posky-tování stipendii a podpor. V neposlední řadě práce přibližuje též školní každodennost i vztahy hostitelského města a školy.
|
|
Zátkovo státní reálné gymnázium v Českých Budějovicích v letech 1884 - 1914
SMETANOVÁ, Jiřina
Předložená diplomová práce vznikla v rámci projektu Grantové agentury Jihočeské univerzity r. č. 130/2010/H Společnost českých zemí v 17. až 20. století. Prostor, ekonomické, sociální, kulturní a náboženské struktury českých zemí a jejich proměny v průběhu 17. - 20. století. Diplomová práce se zabývá vývojem Zátkova reálného gymnázia v Českých Budějovicích v letech 1884 - 1914. Jejím cílem je snaha o vytvoření první komplexnější práce věnované dějinám této již více jak půl století neexistující českobudějovické školy, která vznikla na základě sporů rozpolcené česko-německé společnosti a svým působením tak ovlivnila vzdělání české mládeže nejen v jižních Čechách. Diplomová práce vznikla na základě prostudované odborné literatury a archivní-ho materiálu uloženého ve Státním okresním archivu v Českých Budějovicích. Čítá devět kapitol, které je možné rozdělit do dvou větších částí. První z nich je věnována dějinám města České Budějovice, vývoji vzdělanosti, jak v obecné rovině, tak se zaměřením právě na České Budějovice, a v neposlední řadě také významné osobnosti, iniciátorovi vzniku české reálky, Augustu Zátkovi. Tato část vytváří historický kontext následujícím kapitolám. Druhá část je zaměřena na existenci samotné české reálky v Českých Budějovicích. Je věnována především studentům a není opomenut ani učitelský sbor, který na škole ve sledovaném období působil. Diplomová práce přináší nové poznatky v oblasti tzv. "velkých dějin" školy, jejího vzniku a vývoje i významu, resp. postavení ve městě a v regionu jižních Čech, které doplňuje a obohacuje též o zajímavé postřehy ze školní každodennosti.
|
| |
| |
|
Adaptační kurzy a jejich využití v podmínkách Hotelové školy v Plzni
KABÁTOVÁ, Marie
Tato bakalářská práce se zabývá organizací a významem tzv. adaptačních kurzů pro žáky 1. ročníků učebních a studijních oborů střední odborné školy. Názory na význam, užitečnost a organizaci kurzů, se i po dvanáctileté historii realizace kurzů v Hotelové škole, Plzeň různí. Existuje velká skupina, pro kurzy zapálených pedagogů, ale i velká skupina jejich odpůrců. V teoretické části se práce zaměřuje na rekapitulaci vývoje zážitkové pedagogiky, metody a její začlenění v současném školním systému. Věnuje se schematu, formulování cílů a struktuře adaptačních kurzů. Přináší stručný přehled subjektů, které realizují kurz ?na klíč?. Výzkumná část má za cíl zjistit, jaký význam přikládají a jaké postoje zaujímají k účasti na kurzech pedagogové školy a žáci prvních ročníků. Zaměřuje se také na názor budoucích žáků školy a okrajově zjišťuje pohled respondentů mimo školu. Výsledky a poznatky z výzkumu jsou shrnuty v poslední části. Na základě syntézy je navržen nový optimalizovaný postup při realizaci kurzu. Zároveň je sestaven jednodenní program pro případ, že by se pobytový kurz nekonal.
|
|
Kvalita vysokoškolského vzdělávání ve vybraných státech EU
Vobruba, Lukáš ; Doucek, Petr (vedoucí práce) ; Maryška, Miloš (oponent)
Diplomová práce se věnuje významu kvality v terciárním vzdělávání. Toto vzdělávání chápe jako systém, do něhož vstupují různé investice za účelem jejich transformace na výstupy s přidanou hodnotou. Stanovením metodiky založené na korelační analýze pak zkoumá závislosti těchto vzdělávacích systémů u vybraných států Evropské unie a interpretuje je s cílem poukázat na kvalitativní důsledky potenciálních rozhodnutí při řízení tohoto systému na úrovni centrální a institucionální. Přístupy k uchopení kvality terciárního vzdělávání vedou k vymezení způsobů jejího měření a volbě strategií, jak kvality dosahovat. Principy chodu vysokoškolských vzdělávacích institucí poskytují obraz o struktuře a charakteristikách těchto institucí, který je vyjádřen i s ohledem na rostoucí vliv Evropské unie. Vlastnosti vysokoškolského vzdělávání jsou analyzovány pomocí zvolených ukazatelů s předpokládaným dopadem pro kvalitu vzdělávání -- indikátorů. Jsou vysvětleny důvody jejich volby, vysloveny hypotézy a provedena jejich korelace. Výstupy analýzy jsou interpretovány a zasazeny do kontextu jejich využitelnosti zainteresovanými stranami.
|
|
Socioekonomická analýza Středočeského kraje
Chudárek, Adam ; Tomešová, Jana (vedoucí práce) ; Kolařík, Petr (oponent)
Bakalářská práce "Socioekonomická analýza Středočeského kraje" je rozdělena na dvě části. První část nastiňuje teoretický přístup k formulování otázky regionálního rozvoje a jednotlivé teorie, které se této problematice věnují. Druhá část bakalářské práce popisuje a hodnotí stav a vývoj v sociálních a ekonomických otázkách Středočeského kraje. Každá kapitola je věnována právě jedné z těchto oblastí. Praktická část je rozdělena na základní charakteristiku kraje, sociální analýzu kraje s důrazem na demografické údaje, školství, zdravotnictví a sociální služby, a ekonomickou analýzu kraje, která je zaměřena na trh práce, makroekonomické indikátory a infrastrukturu. Dále práce obsahuje environmentální analýzu kraje a SWOT analýzu kraje, kde jsou hodnoceny silné a slabé stránky kraje, příležitosti a hrozby. Cílem bakalářské práce je poskytnou komplexní pohled na Středočeský kraj pomocí socioekonomické analýzy jednotlivých oblastí.
|