Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí236 - 245dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ruské svatební tradice
HAFIJČUKOVÁ, Ivana
Bakalářská práce přináší pohled do této pozoruhodné oblasti ruské kultury a do tak důležitého období lidského života, jako je svatba. Zabývá se ruskými svatebními tradicemi, rituály a zvyky jak v současnosti, tak i v minulosti. Zaměřuje se na období do svatby (seznámení, námluvy, zásnuby), předsvatební přípravy a na průběh svatebního dne od rána až po svatební noc. Prostřednictvím mé bakalářské práce se podíváme také na rozdílné svatební zvyky různých národů žijících na území Ruské federace, které jsou pro západní svět mnohdy neobvyklé, až šokující. V neposlední řadě tato práce zkoumá a porovnává svatební tradice několika dalších slovanských národů, včetně národa českého. Práce je doplněná o obrazové přílohy, fotografie a mapky.
Fujara a šakuhači
Matvija, Marek ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš (oponent)
Ve své bakalářské práci srovnávám dva hudební nástroje, japonskou flétnu šakuhači a slovenskou fujaru. Oba nástroje hrají významnou roli pro stavbu identity jejich hráčů a jsou znakem mužského genderu. Toto je v práci prokázáno skrze rozbor jejich současných i historických sociálně kulturních kontextů. Zatímco společenský kontext flétny šakuhači postupně vedl k vytvoření eroticko-sexuálních konotací, které se v běžné japonské vizuální i verbální komunikaci stali primárním významem slova "šakuhači", u fujary jsou tyto konotace pouze sekundární. Naopak fujara se jako endemický slovenský hudební nástroj stala důležitým symbolem slovenského národního diskurzu a uvědomění. Kdežto šakuhači není v současné době využívána jako proponent nacionalistických tendencí v japonské společnosti. Práce sleduje různé estetické a kulturní mechanizmy, které, byť podobné, vedly k rozdílným významům obou nástrojů v jejich "domácích" společnostech.
Dramaturgické aspekty vývoja divadelného jazyka v západnej kultúre.
Turošík, Marek ; KLÍMA, Miloslav (vedoucí práce) ; LJUBKOVÁ, Marta (oponent)
Práca sa zaoberá fenoménom divadelného jazyka, a to najmä jeho činohernou podobou, ktorá je určujúca pre svet západného divadelníka. Rozoberá sa vzťah kodifikácie, konvencií a poetiky západného tvorcu. Na modeli dynamického vzťahu východného a západného divadla sa pokúša sa o dramaturgickú analýzu špecifík európskeho typu divadla a západnej kultúry ako takej. Okrem toho práca skúma interkultúrne tendencie vzájomných vplyvov východných a západných divadelných tradícií v 20. storočí a predstavuje hlavné osobnosti tohto vývoja, a to najmä jeho divadelne antropologickej vetvy.
Vliv projektové výuky na postoje žáků ve výuce
KUBATOVÁ, Marie
Diplomová práce se zabývá změnou postojů a iniciativnosti přístupu žáků na střední škole s gastronomickým zaměřením k výuce v odborných předmětech po realizaci pro-jektu: "Den otevřených dveří s tématem Halloween". Cílovou skupinu tvoří žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je roz-členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách jsou porovnávány různé pohledy odborníků na výuku, klasické i alternativní metody výchovy a vzdělávání, na kompetence a autoritu učitele, participaci a zážitkovou pedagogiku. Ve třetí kapitole jsou návrhy na témata projektové výuky ve školách s gastronomickým zaměřením s výčtem lidových tradic a jejich propojení s kulturou a gastronomií. Čtvrtá kapitola popi?suje realizaci projektu ve Střední škole a Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Českých Budějovicích. V poslední páté kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, me?tody výzkumu a interpretace výsledků výzkumu. Cílem práce je porovnat postoje žáků po realizované projektové výuce na zá?kladě dotazníkového šetření. Výzkumným předpokladem je, že žáci vítají rozšíření vý?uky v odborných předmětech o lidové tradice a neodmítají se účastnit na realizaci pro?jektu.
Svátky a tradice v současné rodině s předškolními dětmi
SHORNÁ, Blanka
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké svátky a tradice se dodržují v současné rodině s předškolními dětmi. Velice důležité je pak zjištění, jakou formou se tyto vybrané oslavy a tradice slaví. V teoretické části jsou charakterizovány jednotlivé svátky a tradice, které se slaví v průběhu roku. Tyto oslavy mohou být chápány jako slavnostní rituály, ve kterých je možno najít nespočet hodnot pro další život. Část práce se dotýká i rodiny, převážně její socializační a vzdělávací funkce, což má přímou souvislost s předáváním tradic z generace na generaci. V praktické části jsou popsány výsledky kvalitativního výzkumu, prováděného s rodiči předškolních dětí. Toto výzkumné šetření přispělo k poznání, jaké svátky a tradice jsou v současné době v českých rodinách aktuální a jakým způsobem se slaví. Přínosem tohoto zjištění je hlubší poznání současné rodiny a jeho využití v předškolním vzdělávání, které rodinnou péči doplňuje.
Zvyky a tradice na českém venkově v průběhu roku
BRAHOVÁ, Alena
Práce se v teoretické části zabývá významem pojmu tradice a zejména nejčastěji praktikovanými zvyky a tradicemi v České republice, které jsou řazeny podle ročního období, ke kterému se váží. Tyto chronologicky řazené tradice a zvyky mohou dále sloužit jako inspirace během organizování volného času při práci s dětmi. V praktické části práce se autorka opírá o vlastní zkušenosti s organizací aktivit pro děti, které mají přímou návaznost na zvyky, nebo jsou tradicí inspirovány. Autorka přibližuje dochované tradice v západočeské obci Trpísty a popisuje čtyři aktivity s dětmi, které organizovala: jarní zvyk vynášení Moreny, v letním období výmalbu čekárny před poutí, podzimní výrobu lampionů a průvod na sv. Martina a zimní tříkrálovou koledu. Uvedené aktivity jsou přizpůsobeny zájmům dnešních dětí a reflektují jejich potřeby.
Po stopách tradičního řemesla našeho města - vzdělávací projekt v mateřské škole
TŘEBÍCKÁ, Martina
Cílem bakalářské práce s názvem "Po stopách tradičního řemesla našeho města vzdělávací projekt v mateřské škole", je vypracování celoročního projektu práce s dětmi na konkrétní téma - město Žirovnice a knoflíky. V teoretické části jsou charakterizovány tradice a jejich vliv na člověka, je zde popsána historie a současnost knoflíkářského průmyslu v Žirovnici a jsou zde definovány pojmy jako - projekt, tematický celek. Praktická část má název " Hrajeme si s knoflíky po celý rok" a obsahuje tematické celky zaměřené podle ročních období, které jsou rozpracovány na další podtémata. Náměty jsou zrealizované s dětmi ve věku od 4-6 let a zhodnoceny vždy na konci podtématu. Praktická část je doplněna fotodokumentací dětských prací.
Sociální vztahy ve skautských oddílech
KUDLÁČEK, Jiří
Tato práce pojednává o sociálních vztazích v malé skupině, se zaměřením na skautské skupiny, s ohledem na jejich tradice. Byl proveden kvalitativní výzkum s cílem zjistit sociální vztahy uvnitř konkrétní skupiny a posouzení vztahu jejích členů k tradičním hodnotám skautingu.
Rodové statky v ČR (současný stav a budoucnost)
BROM, Václav
Bakalářská práce podává přehled o rodových statcích, o lidech a o životě na vesnici. Rodové statky byly nedílnou součástí vesnice. V tradičním sociálním rozvrstvení venkovské komunity stáli majitelé rodových statků na vrcholu pomyslného žebříčku. Ve své práci popíši práce na rodových statcích, život na vesnici, to vše v období 20. století. Na vybraných usedlostech se seznámíme s životem na rodových usedlostech a na vsi.
Udržování rodinných rituálů v 21. století.
DVOŘÁKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je zaměřena na to, jaký význam přikládají rodiny v 21. století rodinným rituálům a jaké rituály se snaží dodržovat. V první, teoretické části jsou definovány a vysvětleny důležité pojmy týkající se rituálu, tradic a jejich význam v životě lidí. Druhá polovina, teoretické části se zaobírá rodinou: jednotlivými typy rodin, historií a vývoj rodinného života podle Lawrence Stona. Následně se zaobírám dělení přechodových rituálů podle Gennepa. Nedílnou součástí teorie je také dělení rituálů v rodině a rituály v průběhu dne. V kategorii kalendrické rituály jsou vybrány a popsány symboly nejdůležitějších svátků v roce jako jsou Vánoce a Velikonoce. Poslední část obsahuje zaniklé a nové rituály a do této oblasti jsem zařadila 1. Máj, Valentýn, Dušíčky a Halloween. Druhá oblast, bakalářské práce obsahuje praktickou část, ve které je na začátku uveden cíl práce, který je zjistit, jaké tradice se v současné společnosti přenášejí z generace na generaci, zda se stále dodržují; které tradice zanikly a popřípadě, které nově vznikly. Dále jaký význam mají rituály v dnešních rodinách, popsat podobu a užívaní každodenních a každoročních rituálů v současné rodině. Cíl práce obsahuje výzkumnou otázku, která zní: jaký význam mají rodinné rituály a dodržování tradice v současné rodině? V tomto výzkumu byla použita metoda kvalitativního výzkumu polostrukturovaného rozhovoru. Volba komunikačních partnerů byla provedena prostřednictvím volného výběru. Dotazovaných rodin bylo 10, jednotlivé rodiny se od sebe lišily vzděláním rodičů. Jedna část se skládala z vysokoškolských rodin a druhá část s výučním oborem. Všem dotazovaným bylo pokládáno stejné množství otázek na určité téma. Na začátku rozhovorů byli komunikační partneři informováni o průběhu výzkumu a o důsledku používání získaných dat pro výzkum. Rozhovory byly prováděny v období dvou měsíců. Jeden rozhovor trval v rozmezí 30-60 minut, kdy jednotlivé odpovědi byly zaznamenávány na papír a následně přepsány a vloženy do přílohy. Rozhovory probíhaly na místech, které si komunikační partneři určili sami, pokaždé v přirozeném prostředí, kde se cítili dobře a mohli povídat o svém soukromí. Témata obsahující rozhovor byla rozdělena do 7 kategorii: základní informace, rodinné rituály, rodinné paměti, náboženství a víra, Velikonoce, Vánoce, nově vzniklé a zaniklé rituály. Po důkladném prostudování a porovnání se zjišťovaly podobnosti a rozdíly. Výsledky toho výzkumného šetření vypovídají o tom, že zkoumaný soubor vysokoškolských rodin přikládá velký význam rodinným rituálům, což pro ně znamená sešlost celé rodiny, čas pohody, klidu a lásky. Oproti komunikačním partnerům s výučním listem, kteří nepřikládají rodinným rituálům velkou hodnotu, i přesto že pro ně znamenají: společně strávené večery, teplo domova, společné dovolené a oslavy svátků. Důležitým aspektem dodržování rodinných rituálů je zavedený řád v rodině, který se ale odráží od zaměstnání rodičů. Z důvodu časové vytíženosti jsou také v jednotlivých rodinách omezeny rodinné rituály. Výzkum také potvrdil dodržování jednotlivých tradic, které si přinášejí z původních rodin, převážně v oblasti Velikonoc a Vánoc. Odbourávají se ale tradice související s náboženstvím. Tato společnost odmítá zavádění nových rituálů do rodiny a zůstává raději u tradičních zvyků. Práce měla směřovat k zjištění hodnot a významu českých tradic v současné rodině, kdy prostřednictvím uspěchané doby nemáme čas se zastavit a prožít klidné dny s rodinou, s tímto úzce souvisí problém rodinného zázemí a celkové soudržnosti rodiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí236 - 245dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.