Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Etnografické a folkloristické aspekty v díle Františka Ladislava Sála
Tomášová, Jana ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Tomandl, Miloš (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na osobnost z východních Čech regionálního významu - Františka Ladislava Sála (1867-1941). Cílem práce je zachytit jeho osobnost jako představitele generace vzdělaných učitelů - vlastenecky zaměřených aktivistů, kteří se amatérsky zabývali etnologií a folkloristikou. Úvodní část práce představuje jeho osobní i profesní život zrekonstruovaný na základě studia archivní pozůstalosti. Další kapitola se věnuje širšímu kulturně-historickému kontextu s akcentem na dějiny pedagogiky a etnologie. Těžiště práce tvoří studium Sálových textů vzdělávacího a výchovného charakteru. Hojně v nich pracoval s etnografickým materiálem (pohádky, pověsti, dětský folklor), který využíval jako prostředek výuky vlastivědy na obecných školách.
Marie Kovářová - etnografka Podblanicka
Hozová, Markéta ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Sochorová, Ludmila (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá osobností Marie Kovářové, národopisné pracovnice Podblanicka. Popisuje její život mezi lety 1910 až 1972, od narození po odchod na odpočinek. Hlavní důraz je kladen na její ranou publikační a muzejní činnost. Biografie vznikla na základě analýzy dokumentů uložených v osobním archivním fondu Kovářové, dostupné literatury, doplněna byla informacemi získanými při malém terénním výzkumu. Cílem práce bylo zhodnotit roli Kovářové v regionální vlastivědné práci a zasadit její osobnost do dobového kontextu dějin etnografie.
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.
Náměty pro globální rozvojové vzdělávání dětí mladšího školního věku s užitím metodiky projektového vyučování
TRNKOVÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je vypracování vlastního návrhu výukového materiálu, včetně metodické příručky, věnujícího se možnostem využití tématiky globálního rozvojového vzdělávání ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praktické výstupy práce budou vztaženy na konkrétní příklady z tématického celku Globální problémy (vycházejícího z Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 - 2015 v ČR) a zpracovány dle metodiky a zásad projektového vyučování.
Vlastivědný atlas České republiky
Břichňáčová, Eliška ; Opatřilová, Irena (oponent) ; Plánka, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem koncepce vyhotovení vlastivědného atlasu České republiky. Atlas má být určen pro žáky 1. - 2. ročníku základních škol a sloužit při výuce v hodinách prvouky. Pomocí této školní pomůcky by žáci měli získat základní znalosti o České republice a její návaznosti na Evropu a svět. První část diplomové práce se zabývá teoretickým postupem tvorby kartografického díla. Část druhá popisuje jeho praktické vyhotovení. Na závěr byla ověřena funkčnost atlasu mezi dětmi na Základní škole v Běrunicích.
Využitelnost hry geocaching ve výuce vlastivědy na 1. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu Jindřichohradecko)
KLUZÁKOVÁ, Lenka
Diplomová práce se zabývá tématem využitelnosti hry geocaching ve výuce vlastivědy na 1. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem je tvorba vlastních návrhu, kterými lze hru geocaching zapojit do výuky vlastivědy a prvouky, s praktickými ukázkami ve výuce místního regionu Jindřichohradecko. Práce obsahuje analýzu pojednávající o stavu keší v ORP Jindřichův Hradec a jejich využitelnosti v rámci navrhovaných výukových aktivit. Teoretická cást práce je zamerena na základní geografickou charakteristiku zájmového regionu a základní principy a pravidla hry geocaching. Praktická část se poté zabývá vlastním vytvářením možností výuky uciva o místním regionu prostrednictvím hry geocaching. Výsledné návrhy vlastních výukových aktivit jsou zpracovány ve forme pracovních listu, které jsou plne aplikovatelné do výuky a autorkou odzkoušené v praxi na II. ZŠ v Jindřichově Hradci.
Regionální výchova a výuka místního regionu na 1. stupni ZŠ (na příkladu ORP Prachatice)
ROKŮSKOVÁ, Martina
Diplomová práce s názvem "Regionální výchova a výuka místního regionu na 1. stupni ZŠ (na příkladu ORP Prachatice)" se zabývá problematikou výuky místního regionu z hlediska předmětu vlastivěda, který se vyučuje na 1. stupni základních škol. Je rozvržena do dvou hlavních částí. Teoretická část se zabývá geografickou charakteristikou regionu a postavením tématu práce v rámci kurikulárních dokumentů. Druhou částí je vytvořený didaktický materiál určený pro žáky 4. a 5. tříd ZŠ nacházejících se v prachatickém regionu, který vychází z poznatků a informací zjištěné v odborné části. Výukový materiál je doplněn pracovními listy a metodickou příručkou pro pedagogy. Didaktická část vychází z platného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Metodika výuky prvouky a vlastivědy regionu na příkladu Rakovnicka
HLUŠTÍKOVÁ, Petra
Má diplomová práce s názvem {\clqq}Metodika výuky prvouky a vlastivědy regionu na příkladu Rakovnicka`` se skládá ze dvou částí. První část je teoretická, ve které je rozebírán ORP Rakovník z hlediska fyzicko-geografických a socioekonomických podmínek, ochrany přírody a krajiny apod. Teoretická část tvoří následně podklad pro tvorbu druhé {--} praktické části předkládané diplomové práce. Ta byla vytvořena v podobě učební pomůcky pro výuku prvouky a vlastivědy místního regionu na příkladu Rakovnicka pro 1. stupeň ZŠ. Učební texty jsou doplněné o pracovní listy a návrhy přírodovědných vycházek a exkurzí. Součástí vytvořené učebnice je také Metodická příručka pro učitele.
Metodika výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska
NOVOTNÁ, Anežka
Diplomová práce se zabývá metodikou výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. V první části je z odborné literatury vytvořen teoretický úvod, který popisuje Klatovsko z různých hledisek. Je zde probírána charakteristika, vymezení a členění území, fyzickogeografické údaje, socioekonomické údaje a ochrana krajiny a přírody. Práce se nezaměřuje pouze na obor přírodovědy, ale věcně a logicky ho doplňuje o informace z vlastivědy, které společně dávají ucelený pohled na řešené území. Nezbytnou částí diplomové práce je vlastní šetření, které provádí průzkum znalostí žáků 4. a 5. tříd základních škol. Pro tento výzkum používá metodu mentálního mapování doplněnou dotazníkovým šetřením. Výsledky šetření jsou následně v práci analyzovány a interpretovány pomocí přehledných grafů. Na základě zjištěných údajů o znalostech žáků týkajících se zájmového regionu Klatovska jsou připraveny praktické učební pomůcky pro pedagogy vyučující regionální přírodovědu a vlastivědu v daném regionu. Vytvořeny jsou učební texty pro přímou výuku žáků a navazující pracovní listy pro kontrolu hloubky znalostí a kvalitu výuky. Jako alternativní možnost výuky jsou zde předkládány zábavné projekty použitelné pro výuku celého Klatovského regionu.
Návrh přírodovědné a vlastivědné exkurze do širšího okolí Kutné Hory
MIKUŠOVÁ, Markéta
Tato diplomová práce se zabývá shrnutím poznatků o širším okolí Kutné Hory a předkládá návrh exkurze (vycházky) do tohoto území. Zahrnuje všeobecný přehled metod využitelných ve vycházce a navrhuje další varianty úkolů a činností vhodných k zařazení do vycházky. Cílem této práce je poskytnout všeobecné informace o daném území a nabídnout dalším učitelům množství úkolů, které budou moci využít při sestavování činností do vycházky. Vedoucí diplomové práce: PaeDr. Václav Pavlíček Katedra biologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.