Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ a nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače s využitím SCRATCH
Šandová, Hana ; Černochová, Miroslava (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače s využitím SCRATCH AUTOR: Bc. Hana Šandová KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá představami žáků o tom, jak funguje počítače a počítačové programy. Hlavním cílem práce je zkoumání představ žáků druhého stupně či nižšího stupně osmiletého gymnázia o tom, jak funguje počítač a počítačové programy a co představy žáků ovlivňuje. Teoretická část je zaměřena na historii používání počítačů ve výuce a analýzu současných přístupů k výuce informatiky a programování v ČR a ve vybraných evropských zemích. Praktická část se věnuje mapování představ žáků ve věku 11-14 let v rámci pedagogického experimentu uspořádaného na dvou pražských školách, jehož cílem bylo zkoumat dopad výuky programování ve Scratch v rozsahu jednoho pololetí na představy žáků o tom, jak funguje počítač, a na rozvoj jejich informatického myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA: představy žáka, algoritmizace, programování, informatické myšlení, Scratch
Výuka algoritmizace a programování se zaměřením na programovací jazyk Python
Kotek, Lukáš ; Novák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent)
Práce zkoumá vhodnost použití programovacího jazyka Python v prostřední středních škol, používá jak kvantitativní, tak kvalitativní metody výzkumu, a konstatuje, že Python pro tento účel vhodný ve většině oblastí použití je. Práce dále přináší teoretický rozbor jazyka Python, včetně nástrojů, jež je s ním možné použít, a doplňuje ho praktickými příklady ve formě ukázek programů. Zkoumá i ostatní používané programovací jazyky ve výuce a jejich vhodnost pro tento účel, přičemž je porovnává s jazykem Python, a zjišťuje, že dvěma nejpoužívanějšími programovací jazyky v prostředí středních škol jsou shodně Pascal / Object Pascal a Java.
Výuka programování ve Scratch zaměřená na vytváření pojmů
HOLEČKOVÁ, Kristýna
Cílem diplomové práce je vytvořit sadu krátkých úloh pro výuku programování na základních školách v prostředí Scratch, které pomohou žákovi pochopit a porozumět do hloubky danému vyučovacímu pojmu z oblasti algoritmizace a programování. Sady obsahují úlohy vztahující se k jednomu pojmu, které ale bude vždy podáno jiným způsobem. Nejprve jsem vybrala některé klíčové pojmy z výuky programování pro 2. stupeň ZŠ a k těmto pojmům si stanovit kompetence, které žáci potřebují na to, aby tomu pojmu porozuměli. Následně k těmto kompetencím jsem hledala nebo vytvářela úlohy, ve kterých se tyto kompetence budou rozvíjet. Diplomová práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska z oblasti tvorby pojmů a konstruktivistického přístupu k výuce a následně jsou popsány veškeré úlohy, včetně rozvíjených kompetencí u žáka. Dále teoretická část diplomové práce obsahuje manuál, ve kterém je detailně popsáno pro učitele, na jakém principu jsou úlohy založeny a návrh správného řešení. Součástí tohoto manuálu je i zdůraznění metodických poznámek v úloze, na které by se učitelé měli nejvíce zaměřit. Praktická část práce obsahuje právě sady úloh, které byly vyzkoušeny přímo ve výuce na základní škole a byly průběžně vyhodnocovány a případně upraveny.
Výuka algoritmizace v EasyLogo na 1. stupni ZŠ
BARTÍKOVÁ, Martina
Práce se zabývá výukou programování na prvním stupni základních škol ve výukové aplikaci EasyLogo. Teoretická část obsahuje analýzu výuky původní sady krátkých programovacích úloh. Na základě pozorování výuky ve školách a následné interakce s učiteli a žáky byla tato sada upravena a doplněna o nové úlohy. Nová výuková sada obsahuje 52 úloh rozdělených do sedmi oddílů, které dodržují postup výuky na základě vyučovaných kroků. Součástí práce jsou popisy a náhledy nově vytvořených úloh, metodické pokyny pro učitele a jako příloha je uveden kompletní seznam úloh rozdělený do oddílů.
Python - programovací jazyk pro výuku algoritmizace a programování
Kotek, Lukáš ; Novák, Jaroslav (vedoucí práce) ; Škop, Miroslav (oponent)
Práce představuje programovací jazyk Python jako nástroj pro výuku algoritmizace a programování. Pomocí průzkumu zkoumá vhodnost Pythonu pro tento účel. I na jeho základě konstatuje, že ho pro něj je možné použít. Popisuje jeho historii, charakteristiky a specifika vůči jiným jazykům. Vypočítává nástroje, editory a vývojová prostředí, které je s ním možné použít ve výuce, a konstatuje, že jich existuje dostatek. Obsahuje ukázky a příklady, které demonstrují jeho možná použití.
Výuka základů programování v prostředí Scratch
KREJSA, Jan
Práce se zabývá výukou programování na základních školách v programu Scratch. Teoretická část obsahuje průzkum, který byl proveden pomocí dotazníku na základních školách a který ukazuje skutečnosti týkající se výuky programování. Dále je Scratch porovnán s programy Baltík a Imagine Logo, které se nejvíce používají na základních školách pro výuku programování. Práce také obsahuje analýzu materiálů dostupných pro výuku Scratch. Výsledky analýzy výukových materiálů jsou graficky zobrazeny v přehledném grafu. Na základě této analýzy je vytvořen postup výuky, který je rozdělen do dvanácti témat. Pro každé téma je vytvořen žákovský list a metodické pokyny pro učitele.
Simulace průchodu programu vývojovým diagramem pro výuku algoritmizace
BARTYZAL, Miroslav
Práce se zabývá vývojem aplikace pro rychlé a efektivní sestavování algoritmů pomocí vývojových diagramů a jejich následnou vizualizaci průchodu pro výuku algoritmizace. První část práce sestává z popisu základní terminologie, v níž jsou popsány zejména jednotlivé symboly vývojového diagramu. Další části práce jsou věnovány analýze zpracovávaného tématu, návrhu aplikace a interesantním úsekům jejího vývoje. Poslední části práce pak shrnují průběh ověření aplikace v praxi a výsledek této práce.
Výuka algoritmizace na základní škole - aktuální stav
BROMOVÁ, Jana
Cílem této diplomové práce je zmapovat současný stav výuky algoritmizace na základních školách. V teoretické části jsou uvedeny základní informace přibližující danou problematiku - souvislosti výuky algoritmizace a RVP ZV a také základní předpoklady výuky algoritmizace, jako je historické hledisko, cíle, metody a možnosti výuky algoritmizace. Nedílnou součástí je i podpora výuky algoritmizace, do níž jsou zařazeny učebnice věnující se algoritmizaci a programování, programová podpora, projekty a soutěže. Praktickou část tvoří pedagogický výzkum. Tento výzkum se skládá z pěti dílčích výzkumů: A. Kvantitativní výzkum výuky algoritmizace na ZŠ v ČB. B. Přehled mimoškolní výuky algoritmizace v ČB. C. Zmapování celorepublikové výuky algoritmizace na ZŠ. D. Celorepublikový výzkum úspěšnosti v soutěži ?Bobřík informatiky?. E. Zkušenosti učitele s učebnicí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.