|
Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži. Katechetické modely
Ščotková, Stanislava ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Práce se zabývá vývojem církevního školství a jeho posláním ve výchovném a vzdělávacím systému České republiky. Zkoumá také jeho porevoluční vývoj a současné legislativní zázemí. Stěžejní kapitola je věnována více než stopadesátileté historii Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži - od jeho založení přes dobu komunismu, až po jeho znovuobnovení a stav v dnešní době. Následuje podrobný rozbor duchovního prostředí a katechetické činnosti, která se na Arcibiskupském gymnáziu v současnosti realizuje. Cílem této práce bylo zmapovat aktuálně používané metody a modely katecheze na Arcibiskupském gymnáziu, jejich efektivnost, využití a dostupné prostředky, s kterými je možné v daném prostředí pracovat. Celá práce tak odpovídá na potřebu objektivního zhodnocení katechetické činnosti na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži s přínosem pro další možný rozvoj této činnosti v duchu větší efektivity.
|
| |
|
Vývoj metod, cílů a obsahů ve výuce náboženství od roku 1990 Sonda do vikariátu Sušice - Nepomuk
KOPELENT, Jiří
Práce se zabývá vývojem metod, obsahů a cílů ve výuce náboženství od roku 1990. Práce je rozdělena do 5 kapitol. v první kapitole jsou vypsány metody, obsahy a cíle v pohledu obecné didaktiky. Ve druhé kapitole jsou metody, obsahy a cíle v pohledu náboženské pedagogiky a rozdíl mezi katechezí a výukou náboženství. Ve třetí kapitole jsou obsahy a cíle a metody z pohledu církevních a školských dokumentů a popsány cíle a obsahy jednotlivých vydaných osnov. Ve čtvrté kapitole je potom šetření vývoje metod, cílů a obsahů a didaktické úrovně u vybraných vyučujících v Sušicko- nepomuckém vikariátu. v páté kapitole je pak shrnutí šetření.
|
|
Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v hodinách náboženství na 2. stupni ZŠ
ŠIRŮČEK, Libor
Práce se zabývá pedagogickým programem RWCT {--} Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikací v hodinách náboženství. Teoretická část zkoumá možnosti kritického uvažování v náboženství, ohlíží se za vývojem náboženské výchovy a katecheze a rozebírá samotný program RWCT v kontextu s právě probíhající reformou školství. Praktická část se věnuje výstavbě konkrétních lekcí náboženské výchovy podle modelu RWCT.
|
|
Využití biblických motivů ve volnočasových aktivitách
KAPOUNOVÁ, Marie
Práce se zabývá zpřístupněním Bible mládeži, metodami a technikami, které lze při práci s ní využít, přičemž se podrobněji věnuje využití hudby při práci s Biblí. První část je teoretickým úvodem, kde je především objasněno, proč se s Biblí setkávat. Dále jsou zde uvedeny základní informace potřebné pro uspořádání biblického setkání pro mládež. Druhá část začíná návodem, jak zařadit jednotlivé metody a techniky do biblického setkání, a následně zpracovává konkrétní metody a techniky, které lze při práci s Biblí využít. Třetí část se pak věnuje hudební teorii a konkrétním hudebním metodám a technikám.
|
|
Starost biskupů o pastoraci dětí a mládeže v době totality
KOPELENT, Jiří
Práce se zabývá vyhledáním pokynů biskupů v pastýřských listech pražské a olomoucké arcidiecéze od roku 1948 - 1989. Po krátkém nastínění situace církve v době totality od roku 1948 do roku 1989, kdy pastorace dětí a mládeže byla velmi ztížena, jsou vypsány pokyny biskupů. Pokyny jsou rozděleny do šesti témat. První téma hovoří o vzniku nových kněžských povoláních. Druhé téma je o náboženské a rodinné výchově. Třetí téma je o výuce náboženství. Čtvrté téma je o křtu a biřmování. Páté téma je o přípravě na svatou zpověď a svaté přijímání. A šesté téma je o trávení prázdnin.
|
|
Katechetická činnost během liturgického roku s dětmi mladšího školního věku v Českobudějovické diecézi
ŠVECOVÁ, Olga
Práce se zabývá problematikou katechetické činnosti během liturgického roku s dětmi mladšího školního věku s aplikací na činnost ve vikariátech Českobudějovické diecéze. Teoretická část vymezuje liturgický rok a charakterizuje jeho jednotlivé části, cyklický a lineární časový systém. Ve druhé části se zabývá smyslovými, pohybovými, rozumovými vlastnostmi dětí mladšího školního věku z pohledu vývojové psychologie a z pohledu náboženské výchovy. Ve třetí části popisuje katechetiku, katechetickou činnost, katechezi její cíle, vymezení a obsah. Praktická část obsahuje dotazník realizovaný v rámci jedenácti vikariátů Českobudějovické diecéze pomocí vikariátních katechetických zástupců zjišťující konkrétní katechetickou činnost v jejich vikariátu. Vyhodnocení a výsledné zhodnocení s ukázkou dokumentací akcí během liturgického roku na příkladu vikariátu České Budějovice - město tvoří závěr práce.
|
|
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORIOVÉ A JEJÍ VYUŽITÍ V NÁBOŽENSKÉ VÝUCE
HÄUSL VAD, Soňa
Práce se zabývá pedagogikou Marie Montessoriové a jejím využitím v náboženské výuce. Cílem práce je představit základní principy Montessori-pedagogiky a poukázat na možnosti využití těchto principů v rámci náboženské výuky. Teoretická část představuje životopis Marie Montessoriové, její dílo, antropologické pozadí a základní principy její pedagogiky. Dále se zaměřuje na ty části její práce, které souvisí buď implicitně nebo explicitně s náboženskou výukou. V praktické části je představena práce italské katechetky Sofie Cavalettiové, která se inspirovala pedagogikou Marie Montessoriové. Sofie Cavalettiová vedla v šedesátých letech minulého století v Římě katechetické centrum. V několika římských farnostech zřídila átria, ve kterých bylo používáno metod Montessori-pedagogiky. Dále je v práci uvedena metoda Godly Play vyvinuta americkým teologem a knězem episkopální církve Jeromem W. Berrymanem, který se inspiroval jak prací Marie Montessoriové, tak Sofie Cavalettiové.
|
| |
|
Odměna a trest v náboženské výchově
HEJDOVÁ, Eva
Práce se zabývá odměnou a trestem ve výchově a vzdělávání dítěte. Teoretická část shrnuje oblast odměn a trestů se specifickým zaměřením do oblasti náboženské výchovy, zaobírá se také rodinnou výchovou a vzdělávací praxí na základním stupni vzdělávání. V práci je zohledněn přístup pedagogický (nábožensko-pedagogický), psychologický a teologicko-biblický. Praktická část obsahuje výzkumné šetření v oblasti odměn a trestů z pohledu 16 učitelů náboženství. Zabývá se zkušenostmi s odměnami a tresty v jejich dětství, jejich vlastní rodinnou praxí a používání odměn a trestů v hodinách náboženské výchovy. Cílem práce je prokázat míru vlivu vlastních zkušeností a zážitků v oblasti odměn a trestů na jejich užívání ve výchově dětí.
|