|
Zoologické preparační techniky ve školní praxi
Odcházelová, Tereza ; Mourek, Jan (oponent) ; Šíma, Petr (oponent)
V diplomové práci popisuji vybrané metody tvorby trvalých makroskopických zoologických preparátů. Zabývám se tvorbou kapalinových preparátů, zaléváním živočichů do umělých pryskyřic, prosycováním objektů parafinem a tvorbou balků drobných savců. Všechny jmenované metody jsem úspěšně ověřila v praxi a v případě metodických potíží optimalizovala pro použití ve školních podmínkách. V práci odpovídám na otázky, které by mohly doprovázet průběh preparací, například: jak správně konzervovat živočicha; kde živočicha legálně získat; jakým způsobem u objektu zachovat přirozenou barvu; které materiály pro preparace používat a některé další. Podle současných trendů jsem veškeré návody na provedení jednotlivých preparačních metod zpracovala nejen textově, ale i do on-line příručky ve formě webové stránky. Pro větší názornost postupů jsem příručku doplnila videosekvencemi, fotografiemi a schématy. Pomocí zmíněného e-learningového kurzu bude učitel schopen rozšířit školní sbírky o vlastní trvalé zoologické preparáty a dozví se, které typické znaky jednotlivých živočichů by měl na daném typu pomůcek ukazovat. V rámci své práce jsem dále uskutečnila dotazníkový průzkum zaměřený na používání různých typů pomůcek při výuce přírodopisu a biologie. Oslovila jsem učitele základních i středních škol napříč všemi kraji...
|
|
Zoologické preparační techniky ve školní praxi
Odcházelová, Tereza ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Šíma, Petr (oponent)
V diplomové práci popisuji vybrané metody tvorby trvalých makroskopických zoologických preparátů. Zabývám se tvorbou kapalinových preparátů, zaléváním živočichů do umělých pryskyřic, prosycováním objektů parafinem a tvorbou balků drobných savců. Všechny jmenované metody jsem úspěšně ověřila v praxi a v případě metodických potíží optimalizovala pro použití ve školních podmínkách. V práci odpovídám na otázky, které by mohly doprovázet průběh preparací, například: jak správně konzervovat živočicha; kde živočicha legálně získat; jakým způsobem u objektu zachovat přirozenou barvu; které materiály pro preparace používat a některé další. Podle současných trendů jsem veškeré návody na provedení jednotlivých preparačních metod zpracovala nejen textově, ale i do on-line příručky ve formě webové stránky. Pro větší názornost postupů jsem příručku doplnila videosekvencemi, fotografiemi a schématy. Pomocí zmíněného e-learningového kurzu bude učitel schopen rozšířit školní sbírky o vlastní trvalé zoologické preparáty a dozví se, které typické znaky jednotlivých živočichů by měl na daném typu pomůcek ukazovat. V rámci své práce jsem dále uskutečnila dotazníkový průzkum zaměřený na používání různých typů pomůcek při výuce přírodopisu a biologie. Oslovila jsem učitele základních i středních škol napříč všemi kraji...
|
|
Společenstva prvoků a bezobratlých živočichů ve sladkovodních akváriích a možnosti jejich využití ve výuce
Hásková, Barbora ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje skrytému, ale velmi pestrému, společenstvu prvoků a mikroskopických bezobratlých ve sladkovodních akváriích. Vzorky těchto mikroorganismů byly získány z nárostových sklíček. Hlavním výstupem práce je multimediální didaktický atlas charakteristických prvoků a bezobratlých obývajících sladkovodní akvária. Pomocí vlastních mikrofotografií a videosekvencí je představeno celkem jedenáct zástupců ze dvou kmenů prvoků a šesti kmenů bezobratlých živočichů. Atlas je vytvořen ve dvou verzích - jako textový dokument a jako veřejně přístupná internetová stránka. V diskusi je vyhodnocena využitelnost tohoto atlasu ve výuce přírodopisu a biologie, případně v mimoškolním zájmovém vzdělávání. Klíčová slova: zoologie, prvoci, bezobratlí, výuka, didaktika, společenstva
|
|
Náučná stezka povodím Blažejovického potoka
Neubauerová, Kristýna ; Holcová, Katarína (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Tato práce se zabývá charakteristikou kraje Vysočina a vytvořením návrhu naučné stezky "Povodím Blažejovického potoka". Zahrnuje dvě části. První, teoretická část představuje všestranný popis kraje Vysočina z hlediska geomorfologického, biologického, geologického, ochrany přírody a u každé kapitoly je vždy zdůrazněna oblast, ve které je umístěna trasa naučné stezky. Jde o kompilační text, který je sestaven tak, aby byl dobrým průvodcem po Vysočině pro učitele, kteří se rozhodnou se svou třídou navštívit nejen tuto naučnou stezku, ale i jiná místa v kraji. V textu naleznou další zajímavé lokality a typy na výlety. Celý blok teoretické části uzavírají kapitoly historické zajímavosti míst z trasy naučné stezky a vysvětlení pojmu naučná stezka. V druhé, praktické části jsou umístěny návrhy jednotlivých tabulí s vypracovaným obsahem a grafickou úpravou. Jedná se o 7 km dlouhou kombinovanou naučnou stezku s dvanácti zastaveními. Naleznete zde jednu úvodní tabuli, tři tabule s historickou tematikou, jednu tabuli zasvěcenou geologii, dvě botanice, jednu zoologii, dvě ekologii a jednu technické památce. Trasa naučné stezky vede dobře schůdným terénem převážně po zpevněné cestě, začíná v Rachyni dále přes obec Blažejovice a končí v Ježově. Je situována v severozápadním okraji kraje Vysočina v okolí Švihovské...
|
|
The effect of different management strategies on the dynamics of saproxylic insect habitats
ŠEBEK, Pavel
Práce zahrnuje studie zabývající se hmyzem vázaným na mrtvé dřevo a jeho stanoviště. Součástí je literární rešerše a přehled stávajících problémů v ochraně biodiverzity saproxylického hmyzu, studie vlivu aktivních zásahů do ekosystémů nížinných lesů mírného pásma, např. vliv výmladkového hospodaření (pollarding, pařezení), na saproxylická i další lesní společenstva, a nakonec zhodnocení významu solitérních stromů pro biodiverzitu saproxylického hmyzu.
|
|
Možnosti badatelsky orientované výuky v biologii obratlovců
JIRÁČKOVÁ, Bára
Možnosti využití badatelsky orientované výuky (BOV) v biologii obratlovců je bakalářská práce, jejímž cílem je zmapování možností, které pedagog má při využití obratlovců v badatelsky orientované výuce. Kvůli zákonům České republiky a to především 246/92 Sb., a 114/92 Sb., jsou možnosti využití obratlovce velmi omezené. Dokonce i běžný chov obratlovců ve školní třídě je téměř nemožný. Nejvhodnější je využití metody pozorování. Této metodě a dalším možnostem je věnována celá teoretická část práce, kde jsou navíc uvedeny již existující úlohy BOV zabývající se obratlovci. V praktické části se nachází tři nové komplexní úlohy na toto téma: "Snapshot Serengeti - poznávej faunu Národního parku Serengeti", "Ptáci v zimě" a "Ptáci v zimě - exkurze v zoo".
|
|
Přírodopisné znalosti žáků 9. tříd městských základních škol
NOVÁKOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá testováním znalostí přírodopisu u žáků 9. ročníků základní škol prostřednictvím didaktického testu. Výstupní znalosti z přírodopisu byly testovány u 118 žáků (z toho 67 chlapců a 51 dívek) na Příbramsku a Mirovicku . Nelepších znalostí žáci dosáhli v oblasti zoologie, nejnižších v oblasti neživá příroda. Výsledky práce byly porovnávány s výsledky průzkumu na základních školách v Brně, na Příbramsku, v Kolíně a v Jižních Čechách.
|
|
Syntéza poznatků o stavu biodiverzity travních porostů v CHKO Bílé Karpaty s cílem vytvoření metodiky pro zachování biodiverzity tohoto ekosystému
Správa CHKO Bílé Karpaty, Luhačovice ; Ústav botaniky a zoologie, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno ; Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého, Olomouc ; Český svaz ochránců přírody, základní organizace 58/06 Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou ; Jongepierová, Ivana
Dokončení aktualizace fyzicko-geografických dat, tvorba speciálních analytickýcha informačních nástrojů, příprava krajinných analýz. Proběhlo pilotní databázové vyhodnocení prostorového rozmístění druhů v Bílých Karpatech a zahájeno studium extrémně velké floristické diverzity lučních porostů v kontrastu se sousedními oblastmi a jejich příčin. Ny vybraných čtyřech lokalitách bylo zahájeno sledování jednoročního ponechání části porostů ladem s cílem posoudit vliv ponechávaných nekosených pásů na skladbu lučních společenstev.
|
|
Syntéza poznatků o stavu biodiverzity travních porostů v CHKO Bílé Karpaty s cílem vytvoření metodiky pro zachování biodiverzity tohoto ekosystému
Správa CHKO Bílé Karpaty, Luhačovice ; Ústav botaniky a zoologie, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno ; Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci ; Český svaz ochránců přírody, základní organizace 58/06 Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou ; Jongepierová, Ivana
Studie hodnocení závislosti výskytu rostlin na přírodních podmínkách a stanovení významnosti faktorů, které tuto závislost ovlivňují. Byla připravena data o časoprostorové fragmentaci vybraných lučních lokalit. Srovnávací studie prostorového rozmístění druhů cévnatých rostlin se dvěma kontrastními lokalitami - CHKO Pálava a NP Podyjí. Je posuzován vliv nekosených pásů na skladbu luční vegetace. Inventarizační výzkum rovnokřídlých, motýlů a brouků. Vliv seče na společenstva vybraných skupin bezobratlých živočichů.
|
|
Syntéza poznatků o stavu biodiverzity travních porostů v CHKO Bílé Karpaty s cílem vytvoření metodiky pro zachování biodiverzity tohoto ekosystému
Správa CHKO Bílé Karpaty, Luhačovice ; Ústav botaniky a zoologie, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno ; Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci ; Český svaz ochránců přírody, základní organizace 58/06 Bílé Karpaty, Veselí nad Moravou ; Jongepierová, Ivana
Bělokarpatské louky hostí pestrá společenstva rostlin a živočichů, jejichž diverzitu podmiňuje pestrost podloží, místní klima a různé způsoby obhospodařování. Základním předpokladem nastavení vhodného managementu pro tato společenstva je znalost aktuálního rozšíření druhů rostlin a živočichů. Analýza nálezových dat suchozemských plžů. Srovnávací studie biodiverzity Bílých Karpat, Pálavy a Podyjí. Časoprostorové analýzy fragmentace vybraných lučních lokalit. Srovnání Bílých Karpat, soutoku Moravy a Dyje a Podyjí z hlediska alfa, beta a gama diverzity. Vliv ponechaných nekosených pásů na skladbu lučních společenstev. Ukládání dat do databáze BKFLORA. Vyhodnocování vlivu seče na společenstva vybraných skupin bezobratlých živočichů. Osvětová práce realizovaná přípravou příručky.
|