|
Činnost romského mentora na okrese Český Krumlov
ŠTINDLOVÁ, Jana
Práce se zabývá činností romských mentorů na okrese Český Krumlov. Teoretická část popisuje službu romský Mentor, projekty Sdružení pro probaci a mediaci v justici, o. s. v rámci romského mentoringu a dále poukazuje na potřebnost služby pro cílovou skupinu, prostřednictvím témat kriminalita Romů, romská rodina/rod, vzdělání a hodnotový systém. Praktická část práce obsahuje metodiku výzkumu a prezentaci výsledků polostrukturovaných rozhovorů. Diskuze se věnuje závěrečnému hodnocení a možnostem zkreslení výzkumu.
|
|
Pojetí smrti z pohledu odborné literatury, terminálně nemocných osob, jejich rodinných příslušníků a pracovníků hospicové péče
ČERNÁ, Pavla
Diplomová práce se zabývá tématem proměny ţivotních hodnot v kontextu smrti a umírání. Teoretická část je členěna do dvou hlavních oddílů. První z nich seznamuje čtenáře s pojetím smrti v pohledu různých disciplín, druhý oddíl se zabývá hodnotami v ţivotě člověka, specifiky a proţíváním procesu umírání ze strany terminálně nemocného člověka i jeho rodiny. Praktická část mapuje postoje ke smrti tří různých skupin, kterých se proces umírání velmi dotýká, a sice umírajících klientů hospiců, jejich rodinných příslušníků a zaměstnanců lůţkové i domácí hospicové péče a v Diskuzi jejich výpovědi porovnává s dalšími výzkumy a pracemi zaměřenými na obdobné téma. Hlavním výstupem diplomové práce se stává poznání, ţe hodnotami uznávanými v bezprostřední blízkosti smrti (blízké osoby nebo vlastní), nejsou hodnoty materiální (finance, vlastnictví movitostí i nemovitostí), ale hodnoty týkající se kvalitních mezilidských vztahů a rodinného zázemí, tedy úcta, láska, věrnost, oddanost, vděčnost.
|
|
Mládežnické subkultury, životní styl a hodnotový systém jejich sympatizantů
VOŘÍŠKOVÁ, Barbora
Cílem této bakalářské práce bude analýza problematiky subkultur mládeže, životního stylu a hodnotového přesvědčení mladých lidí, kteří se kolem těchto skupin pohybují a považují se za jejich reprezentanty či sympatizanty. Problematika je aktuální v tom kontextu, že tyto subkultury jsou v České republice poměrně málo zmapovány. Neexistují ani systematické studie, které by souhrnně analyzovaly životní styl nebo sociální a hodnotovou orientaci jejích stoupenců. V této bakalářské práci bych se tedy chtěla na tyto aspekty zaměřit. Východiskem teoretické části bakalářské práce bude vymezení klíčových pojmů v kontextu dané problematiky. Dále charakterizuji adolescenci jako specifické vývojové období, popíšu životní styl a hodnotový systém mládeže, školy pojednávající o subkulturách mládeže a na konec teoretické části uvedu popis vybraných subkultur mládeže s větším důrazem na ty z nich, které jsou východiskem pro praktickou část této práce. Náplní praktické části bude deset polostrukturovaných rozhovorů, které povedu se zástupci vybraných subkultur mládeže. Bude se tedy jednat o kvalitativní výzkum, který je podle mého názoru s ohledem na tuto tématiku vhodnější, protože umožňuje hlubší vhled do problematiky. Subkultury mládeže, které jsem vybrala, jsou hooligans, metal, skate, meatheads a hráči počítačových her. Výzkumným vzorkem je deset respondentů, od každé subkultury dva, které jsem získala díky známostem ze svého okolí a komunikaci přes sociální sítě.
|
|
Dítě jako spotřebitel a jeho vliv na rozhodovací procesy dospělých
Otipka, Michal ; Postler, Milan (vedoucí práce) ; Vysekalová, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem reklamy a jejím působením na spotřebitelské chování dětí. Ty nejsou na rozdíl od dospělých schopny rozlišit mezi fikcí a realitou, tedy rozlišit, zda si reklamovaný předmět koupit pouze chtějí, nebo jej potřebují. Teoretická část práce přináší informace o tom, jakým způsobem se dnes reklama nejčastěji šíří, jak na zákazníka působí a na základě čeho se zákazníci ke koupi produktu rozhodují, jaké faktory ovlivňují zákaznické chování a jak reklamu vnímají jednotlivé věkové skupiny dětí. Informuje také o tom, jaká jsou specifika reklam určených dětem a jaké jsou aktuální trendy ve spotřebním chování dětí. Cílem práce je zjistit, jak televizní reklama ovlivňuje reálné spotřebitelské chování dětí v kontextu s tím, zda pochází z vícečlenné rodiny, v závislosti na tom, kolik času jim rodiče věnují, jakým způsobem jsou vychovávané apod. Zjišťováním těchto skutečností se zabývá praktická část diplomové práce.
|
|
Hodnotová orientace českých a německých adolescentů
TŮMOVÁ, Miroslava
Tato diplomová práce zkoumá hodnoty a hodnotovou orientaci českých a německých studentů středních odborných škol a učilišť. Cílem práce je zachytit rozdíly mezi vnímáním hodnot mezi adolescenty v České republice a Německu (Bavorsku). Byla použita metoda zadání dotazníku v kombinaci s metodou eseje. Stěžejním prostředkem šetření byl Test hodnotové orientace a LOGO test Elisabeth Lukasové.
|
|
Pohled do hodnotové orientace současných vysokoškoláků.
BRÁZDOVÁ, Pavlína
Diplomová práce má charakter teoreticko-empirický, svým obsahem se zaměřuje na zkoumání hodnot a hodnotového systému současných vysokoškolských studentů. První část práce vymezuje pojmy adolescence, kognitivní změny, emocionalita, identita, sexualita, socializace, generační konflikt. Dále specifikuje a vysvětluje, co je to hodnota, její druhy a historické pozadí, hodnocení, postoje. Dále poskytuje informace o hodnotové hierarchii, hodnotové orientaci a její typologii. Pozornost je věnována motivaci, potřebám a zájmům, které souvisejí s hodnotami a postoji. Poslední bod teoretické části pojednává o současné generaci dospívajících, zabývá se morálním a hodnotovým vývojem, budoucími cíli, shrnuje celkový pohled na současnou generaci dospívajících na základě již provedených výzkumů a šetření. Dále vystihuje změnu hodnot u dospívajících v Německu. Praktická část byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření. Získané údaje slouží k porovnání hodnotového systému, názorů, postojů ke společenské a ekonomické situaci mezi vysokoškolskými studenty Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a vysokoškolskými studenty univerzit v Augsburgu, Bayreuthu a Braunschweigu. Cílem je tedy porovnat hodnotový systém mezi českými a německými vysokoškolskými studenty.
|
|
Analýza platebních systémů v České republice a Nizozemsku
Kapitán, Jiří ; Schlossberger, Otakar (vedoucí práce) ; Tuček, Miroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou mezibankovních platebních systémů v České republice a Nizozemsku. V práci jsou popsány základní charakteristiky platebních systémů včetně jejich rozdělení podle různých hledisek. Práce obsahuje přehled právních norem, které mají vliv na provoz platebních systémů v Evropské unii i v obou analyzovaných zemích. Dále je provedena analýza mezibankovních platebních systémů v České republice a v Nizozemsku, přičemž v Nizozemsku jsou dva systémy, velkoobjemový systém TARGET2-NL a retailový Equens, v České republice je pouze systém CERTIS, který provádí jak velkoobjemové, tak retailové transakce. V poslední části diplomové práce je zpracována podrobná analýza statistických informací o těchto platebních systémech pro období 2005 až 2009.
|
|
VÝVOJ SVĚDOMÍ A HODNOTOVÉHO SYSTÉMU V RÁMCI KŘESŤANSKÉ VÝCHOVY DÍTĚTE
TOMEŠEK, Martin
Bakalářská práce se zabývá problematikou vývoje svědomí a hodnotového systému v rámci křesťanské výchovy dítěte. Dílo popisuje svědomí v rámci dějinného vývoje, včetně moderních poznatků vý-znamných badatelů. Dále pak mapuje historické pozadí hodnot, jejich funkce a druhy a následně pak zásadní faktory mající vliv na jejich tvorbu. Poté se zabývá axiologií, jakožto vědou zkoumající hodnoty v mravním slova smyslu, a pak křesťanskou výchovou, zejména její specifikací. Ve finále je pak předložen příklad systému edukace v rámci Českobratrské církve evangelické.
|
|
Hodnoty současných vysokoškolských studentů
TUŠKOVÁ, Martina
Bakalářská práce je zaměřena na zkoumání hodnot a hodnotového systému současných vysokoškolských studentů. Cílem je porovnat tento hodnotový systém u studentů Pedagogické fakulty a Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Teoretická část poskytuje informace o pojmu hodnota, typologii hodnotových orientací, historickém pozadí současné psychologie hodnot, utváření hodnotového systému a kurikulárních dokumentech. V praktické části, která byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření, jsou uvedeny výsledky výzkumu a přehled hodnotových orientací studentů výše zmíněných fakult.
|
| |