Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Celostní medicína jako fenomén dnešní doby: Objasnění pojmů celostní medicína a psychosomatika v kontextu komplexního přístupu při léčbě člověka
Horáková, Daniela ; Janečková, Hana (vedoucí práce) ; Křížová, Eva (oponent)
Tato práce se zabývá tématem celostního pohledu na lidské zdraví. Pokouší se do něj vnést více světla, zdokumentovat aktuální okolnosti vztahující se k psychosomatické a tzv. celostní medicíně a to, jakým způsobem jsou dnes tyto pojmy chápány. Teoretickou část diplomové práce tvoří hrubý přehled z historie komplexního přístupu v léčbě člověka, pohled na základní myšlenky psychosomatiky a její aktuální pozici v českém zdravotnictví. Je zde také nástin používání pojmů souvisejících s celostním přístupem k léčbě člověka zejména v odborné literatuře. V praktické části diplomové práce autorka nejprve sleduje používání pojmů celostní medicína a psychosomatika v médiích. Dále za pomoci dotazníkového šetření na vzorku 454 respondentů dokládá obecné povědomí o těchto pojmech a na závěr praktické části práce doplňuje celkový obraz rozhovory se dvěma osobnostmi české psychosomatické scény. Práci uzavírá autorčina polemika nad celým tématem této diplomové práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Řešení problematiky bezdomovectví na území hl.m. Prahy - stačí současná záchranná sociální síť?
Stehlíková, Petra ; Pěnkava, Pavel (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Obsahem bakalářské práce je řešení problematiky osob bez domova z hlediska poskytování sociálních služeb v Praze. V teoretické části je obecně popsána problematika bezdomovectví, v rámci toho je popsán současný model poskytovaných služeb, následně zmiňuji organizace, které poskytují služby pro lidi bez domova na území Prahy z hlediska nestátního sektoru, dále popsána pomoc z hlediska státní správy. V další části práce jsou zmíněné 2 koncepce, které jsou zaměřené na řešení problematiky bezdomovectví a jak jsou koncepce v současné době naplňovány. Potřeba je zmínit i zahraniční zkušenosti v rámci tohoto problému. Důležitou kapitolou je mezioborová spolupráce, jelikož pomoc lidem bez domova nespočívá pouze v poskytnutí ambulantních služeb jako jsou strava, hygiena či ošacení nebo poskytnutí pobytových služeb, ale je potřeba spolupráce i s jinými aktéry jako např. lékaři (psychiatr, zubař, gynekolog), aby mohly být služby poskytovány komplexně a byly schopny reagovat na všechny potřeby lidí bez domova. Výzkumná část mapuje dostatečnost služeb pro osoby bez přístřeší z jejich pohledu a popř. jaké služby na území Prahy postrádají. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda jsou současné služby pro osoby bez přístřeší na území Prahy dostačující, nebo zda je potřeba rozšířit stávající služby a popř. dále...
Další vzdělávání sociálních pracovníků v denních stacionářích pro klienty od 1 roku do 26 let
BÍLKOVÁ, Ladislava
Bakalářská práce zjišťuje přínos dalšího vzdělávání pro sociální pracovníky v denních stacionářích pro klienty od 1 roku do 26 let. Teoretická část popisuje vzdělávání obecně, odlišnost andragogiky, faktory a motivaci podílející se na učení dospělých. Uvádí požadavky na vzdělání a celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků, jaké kompetence rozvíjí sociální pracovník celoživotním vzděláváním, osobnostní rozvoj a s tím spojené hodnoty důležité pro sociální práci. Dále se zabývá denním stacionářem, náplní jeho práce a podporou klientů v ucelené rehabilitaci ve vztahu vzdělávání sociálních pracovníků a mezioborové spolupráce. Výzkumná část zjišťuje přínos dalšího vzdělávání pro sociální pracovníky.
Elektivní mutismus - případová studie
VENCLÍKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá elektivním mutismem u dítěte předškolního věku. V teoretické části je popsána problematika elektivního mutismu, tj. definice, etiologie a symptomatologie. Dále možnosti diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce při diagnostikování a terapii elektivního mutismu. Součástí terapie jsou i možnosti reedukace u dětí. Empirická část bakalářské práce je zaměřena na případovou studii chlapce s diagnostikovaným elektivním mutismem. Na základě shromážděných informací byla vypracována metodika přístupu k dítěti s narušenou komunikační schopností, s důrazem na elektivní mutismus. Tato metodika poskytuje základní informace o elektivním mutismu, jeho rozpoznání, základních technikách přístupu k dítěti s poruchou a možném přístupu k rodičům dítěte s elektivním mutismem.
Sociální práce uplatňovaná při práci s romskými rodinami ze sociálně vyloučené lokality v Táboře
KLEJMOVÁ, Jaroslava
Cílem práce je analýza spolupráce pracovníků služeb sociální práce, kteří se podílejí na sociální práci uplatňované při práci s romskými rodinami v sociálně vyloučené lokalitě "Fišlovka" v Táboře a nastínění možností využití pojednávané spolupráce při řešení etických dilemat souvisejících s výkonem sociální práce s danou cílovou skupinou. Předmětem analýzy je pokus o identifikaci hlavních rezerv a bariér této spolupráce a možnostech jejího zkvalitnění. Práce dále zjišťuje, s jakými dilematy se sociální pracovníci při práci s romskými rodinami nejčastěji setkávají, a jakou strategii vypořádávání se s těmito dilematy nejčastěji uplatňují. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy, které se pojí k tématu práce. Praktická část nabízí interpretaci dat získaných prostřednictvím kvalitativního výzkumu s devíti respondenty, kteří pracují s pojednávanou cílovou skupinou.
Spolupráce orgánů sociálně-právní ochrany dětí Jihočeského kraje a Intervenčního centra České Budějovice při řešení případů domácího násilí
JANŮ, Alena
Domácí násilí se vyzdvihuje jako významný společenský problém, představuje častý a zároveň nejméně kontrolovaný druh násilí, který v sobě zahrnuje všechny projevy násilí páchaného mezi blízkými osobami. Domácí násilí je forma násilí rozšířená v celém světě, ve všech kulturách, mezi lidmi všech úrovní sociálního postavení, nezávisle na vzdělání, ekonomické situaci či etnické příslušnosti. Oběťmi domácího násilí jsou až v 98% ženy. V rodinách s domácím násilím žijí nezletilé děti, které se tak stávají rovněž oběťmi, i pokud násilí mezi rodiči nebo jeho následkům pouze přihlížejí. Podle dostupných výzkumů se odehrává v přítomnosti dětí domácí násilí v téměř 90% rodin s výskytem tohoto jevu. Pro dítě samotné je rodinné prostředí zasažené domácím násilím pro jeho zdravý vývoj velice ohrožující. V teoretické části práce je cílem vysvětlit základní pojmy v oblasti problematiky domácího násilí. U dětí, obětí domácího násilí, je popsán dopad domácího násilí v rodině na psychický i sociální vývoj dítěte. V práci jsou rovněž shrnuty možnosti právní ochrany ohrožených osob domácím násilím. Jsou charakterizovány hlavní instituce podílející se na řešení problematiky domácího násilí, včetně intervence a pomoci obětem ze strany jednotlivých zúčastněných aktérů. Od 1. 1. 2007 působí v ČR intervenční centra, která poskytují krizovou pomoc osobám ohroženým domácím násilím a zároveň koordinují interdisciplinární spolupráci mezi dalšími navazujícími službami. V případech vykázání násilné osoby z domácnosti spolupracují s Policií České republiky, v případě, že v rodině s domácím násilím žijí nezletilé děti, zapojuje se do procesu pomoci OSPOD, neboť dítě, které žije v rodině s domácím násilím, lze označit jako dítě ohrožené.Cílem praktické části práce je zjistit, jak funguje spolupráce mezi Intervenčním centrem České Budějovice a orgány sociálně-právní ochrany dětí Jihočeského kraje při řešení případů domácího násilí, pohled na problematiku ze strany orgánů sociálně-právní ochrany dětí a intervenčního centra a zmapovat odlišnosti specifické intervence a odborné péče věnované obětem domácího násilí se zaměřením na nezletilé děti přítomné násilí v rodinách. Kvalitativní výzkum je veden pomocí metod dotazování a analýzy dokumentů. Hlavními technikami sběru dat jsou polostrukturované rozhovory s otevřenými otázkami s pracovníky orgánů sociálně-právní ochrany dětí vybraných obecních úřadů s rozšířenou působností a pracovníky Intervenčního centra České Budějovice, uskutečněné při osobním kontaktu. Další použitou metodou je sekundární obsahová analýza dat vytvořená na základě studia dokumentů případů současně řešených orgánem sociálně-právní ochrany dětí a Intervenčním centrem. Na základě otázek byl zjištěn pohled na problematiku jednotlivých institucí a průběh spolupráce. Prostřednictvím vybraných případových studií dětí přítomných domácímu násilí a analýzou rozhovorů je zmapováno fungování spolupráce mezi Intervenčním centrem a orgány sociálně-právní ochrany dětí, popsán průběh a specifika práce, získány informace o pohledu na problematiku domácího násilí v rodinách s nezletilými dětmi a specifické intervence zúčastněných aktérů pomoci a jejich následné porovnání. V analýze výsledků lze nalézt odpovědi na hlavní i dílčí výzkumné otázky, které byly položeny v počátku výzkumu. Na jejich základě jsou formulovány hypotézy. Domácí násilí je komplexní problém s mnohými specifiky, která by měl brát v úvahu i systém pomoci ohroženým osobám i nepřímým obětem. Spolupráce subjektů, které do průběhu intervence a pomoci obětem domácího násilí vstupují, je velmi důležitá, zvyšuje se tak efektivita celého procesu. Na základě sebraných údajů bylo poukázáno na hlavní význam interdisciplinárního týmu, ale i problémy spolupráce s návrhy možných řešení.
Koordinovaná rehabilitace klientů vybraných oddělení Nemocnice Ostrov
FRYDRÝNOVÁ, Anna
Název bakalářské práce je Koordinovaná rehabilitace klientů vybraných oddělení Nemocnice Ostrov. Cílem této práce bylo porovnat průběh a plán koordinovaného systému u klientů vybraných oddělení v Nemocnici Ostrov. Dílčím cílem bylo zmapovat služby, které Nemocnice Ostrov v rámci koordinovaného systému rehabilitace poskytuje. Práce byla členěna do dvou částí, teoretická a výzkumná část. V teoretické části autorka podala znalosti z odborné literatury. Definovala koordinovanou rehabilitaci a její dosavadní zakotvení v právní úpravě. Dále se okrajově zmínila o Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disabilit a zdraví.Poslední podkapitolu teoretické části věnovala seznámení se s Nemocnicí Ostrov. Výzkumnou část autorka zpracovala metodou kvalitativního výzkumu. Zvolenou technikou sběru dat byla obsahová analýza dokumentů, pozorování a dotazník. Autorka pracovala se zdravotní dokumentací tří klientů, ze které stvořila tři kazuistiky, které uvádí v kapitole Výsledky.Od všech kazuistických klientů měla předem podepsaný informovaný souhlas.Poslední doplňkovou metodou sběru dat byl znalostní dotazník. Byl sestaven na základě teoretické části této práce a rozdán mezi zaměstnance výše zmíněných oddělení, kde byli klienti hospitalizováni. Výzkumem měla být zodpovězena otázka, jestli navazují jednotlivé složky koordinovaného systému rehabilitace u klientů vybraných oddělení Nemocnice Ostrov? Své podrobné vyjádření uvádí autorka v kapitole Diskuse, kde se ztotožňuje s některými názory autorů odborných publikací o koordinovaném systému rehabilitace. Ve výzkumu došla autorka k závěru, že perfektně funguje léčebná a sociální složka koordinované rehabilitace.Byla mezi nimi návaznost. Ovšem postrádala spojitost, eventuality či informovanost u kazuistických klientů, co se týče pracovní a pedagogické rehabilitace. Ani v jedné z kazuistik nebyla tato dílčí složka koordinovaného systému rehabilitace využita.Domněnky autorky podtrhla i částečná neznalost pracovníků ohledně pedagogické a pracovní složky koordinovaného systému rehabilitace. Například u otázky č. 11, kde 43 % respondentů uvedlo, že z příležitostí pracovní rehabilitace pro zdravotně postižené existuje pouze chráněná pracovní dílna a chráněné pracovní místo. Tento fakt vzešel z výsledků znalostního dotazníku pro zaměstnance Nemocnice Ostrov. Tudíž funkčnost a návaznost systému v prvé řadě ovlivňovala spolupráce jednotlivých odborníků, kteří jsou součástí multidisciplinárního týmu klienta. V druhé řadě se efektivita poskytované péče odrážela od samotné spolupráce jednotlivých klientů. Práce by mohla být využita k edukaci jednotlivých zaměstnanců Nemocnice Ostrov, popřípadě jiných zdravotních center. Dále jako zdroj informací pro studenty zdravotně -sociálních oborů, pracovníky v pomáhajících profesích, ale i pro laickou veřejnost.
Domácí násilí a jeho řešení ve společnosti
BUDAŘOVÁ, Ludmila
Diplomová práce je pojata jako průvodce problematikou domácího násilí. Teoretická část práce je strukturována do tří oddílů. První oddíl objasňuje základní pojmy užívané v literatuře zabývající se domácím násilím a seznamuje čtenáře s jednotlivými formami, příčinami, důsledky a nejčastějšími mýty spojovanými s domácím násilím. Protože v nedávné době nastaly změny v přístupu k domácímu násilí, především změnou právního systému, poukazuje druhá část práce mimo jiné na změny, které nová legislativa přinesla. Dále tato část popisuje mezinárodní instituce a organizace chránící lidská práva. Třetí část práce se zaměřuje na způsoby řešení domácího násilí, na pomoc obětem, interdisciplinární spolupráci všech zainteresovaných složek a také na důležitost odborné pomoci pachatelům násilí. Praktická část je věnována vlastnímu výzkumu. Cílem práce bylo zjistit, jaká je informovanost obou pohlaví o problematice domácího násilí a zmapovat jaké jsou potřeby odborníků zabývajících se domácím násilím. Pro dosažení prvního cíle práce byl realizován u veřejnosti kvantitativní výzkum. Technikou sběru dat byl dotazník. Pro naplnění druhého cíle práce byl proveden výzkum kvalitativní. Jako technika byly zvoleny polostandardizované rozhovory, které byly uskutečněny s pracovníky intervenčních center či jiných zařízení pomáhajících obětem domácího násilí. Výsledky výzkumu jsou uvedeny a okomentovány v kapitolách {\clqq}Výsledky`` a {\clqq}Diskuse``. V příloze diplomové práce jsou představeny hlavní organizace pomáhající v případech domácího násilí a uvedeny kontakty na všechna Intervenční centra v České republice. Pro osoby ohrožené domácím násilím je zde uveden Bezpečnostní plán. Tato práce může být k užitku nejen osobám zasaženým domácím násilím, ale i pracovníkům (organizací pro osoby ohrožené domácím násilím) a také všem ostatním, kterým není tato problematika lhostejná.
Problematika ošetřovatelské péče v traumacentrech České republiky
POLANOVÁ, Alena
Abstrakt Tématem diplomové práce je problematika ošetřovatelské péče v traumacentrech České republiky. V současné době přibývá úrazů, které potřebují kromě chirurgické terapie i komplexní a multioborovou léčbu. Z tohoto důvodu vznikla v České republice traumacentra. S jejich vznikem se zvyšují nároky na ošetřovatelský personál nelékařských oborů. Jde o zvyšující se nároky psychické, fyzické povahy a samozřejmě se zvýšily i nároky na další vzdělávání. Cílem práce bylo zjistit, jaké možnosti mají sestry v traumacentrech v oblasti dalšího vzdělávání, kde mají největší problémy a jak při své práci zvládají psychickou a fyzickou zátěž. Na základě kvalitativního šetření formou nestrukturovaného rozhovoru se sestrami traumacenter byly stanoveny tyto hypotézy. Hypotéza 1: Sestry pracující v traumacentrech se raději vzdělávají ve specializačním vzdělávání než v rámci vysokoškolského vzdělání. Hypotéza 2: Sestry pracující v traumacentrech spolupracují se sestrami ostatních klinických oborů při zajišťování ošetřovatelské péče. Hypotéza 3: Sestry pracující v traumacentrech se vzdělávají nejen v traumatologii, ale i v dalších klinických oborech. Hypotéza 4: Sestry pracující v traumacentrech zvládají psychickou zátěž. Hypotéza 5: Sestry pracující v traumacentrech zvládají fyzickou zátěž. K potvrzení nebo vyvrácení hypotéz bylo použito kvantitativního šetření formou dotazníků Výzkumný soubor tvořily sestry pracující v traumacentrech České republiky. Po vyhodnocení výsledků vyplynulo, že hypotézy 1, 2 a 5 byly potvrzeny a hypotézy 3 a 4 byly vyvráceny. Výsledky šetření potvrzují, že práce v traumacentrech pro sestry je po stránce psychické a fyzické velmi náročná. Jsou zde i určité reservy v dalším vzdělávání sester nejen ze strany top managementu, ale i ze strany samotného zdravotnického personálu. Výsledky diplomové práce mohou pomoci při přijímání nových pracovníků na oddělení, kde je předpokládaná vysoká psychická a fyzická náročnost, mohou být podnětem k péči o pracovníka v oblasti duševní hygieny a ke zkvalitnění mezioborové spolupráce v traumacentrech v České republice.
Kompetence studentů vybraných fakult Univerzity Karlovy k prevenci syndromu sexuálního zneužívání dětí
HANUŠOVÁ, Jaroslava
Cílem disertační práce {\clq}qKompetence studentů vybraných fakult Univerzity Karlovy k prevenci syndromu sexuálního zneužívání dětí`` je zjistit připravenost vybraných budoucích odborníků (studentů pátých ročníků) k prevenci syndromu sexuálního zneužívání dětí. V teoretické části práce jsou zmíněny pouze základní definice, pojmy k problematice syndromu sexuálně zneužívaného dítěte (syndromu CSA), popř. syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndromu CAN), dále jsou zde uvedeny některé epidemiologické ukazatele, které svědčí o tom, že syndrom CSA (popř. syndrom CAN) se v běžné populaci vyskytuje a je potřeba, aby odborníci disponovali znalostmi, kompetencemi z této problematiky. V praktické části je využita metoda kvantitativního dotazníkové šetření realizovaného technikou Computer Aided Web Interviewing (CAWI). Výběrový soubor je stanoven metodou náhodného stratifikovaného výběru. Byli kontaktováni studenti pátých ročníků těchto fakult Univerzity Karlovy - 1., 2., 3. lékařské fakulty; Lékařské fakulty v Hradci Králové; Lékařské fakulty v Plzni; Právnické fakulty; Pedagogické fakulty; Filozofické fakulty a Fakulty humanitních studií. Bylo osloveno celkem 579 respondentů studujících v akademickém roce 2007/2008 na vybraných fakultách Univerzity Karlovy. Vlastní dotazník je vnitřně strukturován do částí, jsou v něm využity jak uzavřené, tak i otevřené otázky. Při vyhodnocování je využita dle typu vztahu, který můžeme mezi hodnotami zjišťovat ordinální (bodová, známkovací) škála, která umožňuje stanovit pořadí výsledků. Je určena absolutní četnost, relativní četnost, kumulativní četnost, chí kvadrát test nezávislosti, analýza rozptylu, medián a výběrová směrodatná odchylka. Rozdělení četností jsem vyjádřila tabulkami a grafy. Na základě zjištěných informací je vypracován standard minimálních znalostí, jehož součástí je i návrh na fungování interdisciplinární spolupráce. Standart prezentovaný v této disertační práci lze označit jako bazální a je určen pro vysokoškolské učitele na všech uvedených fakultách. Standard obsahuje výčet základního pojmosloví a souvislostí. Předpokládá se, že na každé fakultě na úrovni jednotlivých oborů bude materiál vhodně doplněn a rozpracován o další potřebné informace, které mají přímou souvislost ke studované specializaci.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.