Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 183 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Funkce ženských postav v dílech Kawakami Mieko
Komárová, Emma ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Kanasugi, Petra (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať ženské postavy z vybraných diel od súčasnej japonskej autorky Kawakami Mieko na základe textu, v ktorom sa objavujú. Vybranými dielami sú Letný príbeh, Nebo, Všetci milenci v noci a Slečna Ľadový Sendvič. Pri analýze postáv dochádza k využívaniu vybraných naratologických štruktúr. Analýza sa primárne sústredí len na ženské postavy a následne sa zameriava na samotné porovnanie týchto postáv a ich funkcií v texte.
Příroda a estetické ideály v poezii haiku
Majerová, Adriana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Sýkora, Jan (oponent)
Práce pojednává o estetických ideálech (v práci nazývaných jako dominanty) - hosomi, sabi/wabi, šiori a karumi, které zkoumá ve spojení s přírodními motivy. Na základě rozborů jednotlivých básní, které jsou rozděleny podle dominant do kapitol, vyvozuji působení přírodních motivů, které v organickém spojení dávají vzniknout takzvanému podtónu neboli josei, který je pro poezii haiku klíčový. Nashromážděné informace jsou v Závěru shrnuty a srovnány s teorií druhotné přírody od Shiraneho Harua. KLÍČOVÁ SLOVA Haiku, haikai, hokku, hosomi, sabi, wabi, šiori, karumi, Bašó, estetický ideál, dominanta, poetika, strukturalismus, josei, fueki rjúkó, zóka zuidžin, bucuga ičinjo, hon'i, ada, nidžiteki šizen,
Ortografická variabilita pomocných podstatný jmen v současné japonštině
Knapp, Daniel ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá ortografickou variabilitou pomocných podstatných jmen. V teoretické části se zabývá zavedením pojmů a postupů, které s problematikou souvisí a jsou využity v následující analytické části, kde se porovnávají způsoby zápisu vybraných pomocných podstatných jmen v jednotlivých subkorpusech korpusu BCCWJ a hledají se významové souvislosti ve větách z těch subkorpusů, na které analýza upozorní. Klíčová slova japonský jazyk, pomocná podstatná jména, ortografie, způsob zápisu, variabilita
Prefixace v japonském jazyce
Pelouch, David ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá prefixací v japonském jazyce. První část práce představuje složení japonské slovní zásoby a nejčastější slovotvorné procesy, ke kterým v japonštině dochází. Ze slovotvorných procesů se práce soustředí na odvozování, primárně na prefixaci. V druhé části práce jsou na základě korpusového výzkumu vybrané prefixy rozděleny do skupin, jednotlivé prefixy jsou popsány a seřazeny podle četnosti v rámci jednotlivých skupin. Klíčová slova: japonský jazyk, slovotvorba, prefixace
Pragmatická kompetence studentů japonštiny - mluvní akt odmítání
Nováková, Eliška ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na pragmatickou kompetenci českých studentů japonštiny, konkrétněna řečový akt odmítání. Hlavním cílem práce je zjistit, v jakých ohledech se studenti liší od rodilých mluvčích japonštiny. Dalším cílem je porovnání studentů japonštiny na základě délky pobytu v Japonsku, dosažené úrovně japonštiny a učebnice používané na začátečnické úrovni. V teoretické části je popsána pragmatická kompetence, teorie zdvořilosti, řečový akt odmítání a jeho specifika v japonštině. Praktická část práce se zabývá analýzou odmítnutí získaných z dotazníku kompetence diskurzu (DCT) pomocí sémantických vzorců (semantic formulas). Poté je porovnáváno užívání těchto vzorců u rodilých mluvčí a studentů japonštiny. Zjištěné odlišnosti od rodilých mluvčí jsou dále zkoumány mezi studenty podle pokročilosti v japonštině, délky pobytu v Japonsku a učebnice užívané na začátečnické úrovni. V závěrečné části jsou shrnuty výsledky výzkumu.
Fikční světy v prózách žánru ero guro nansensu Edogawy Ranpa
Nováková, Adéla ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Kanasugi, Petra (oponent)
Bakalářská práce Fikční světy v prózách žánru ero guro nansensu Edogawy Ranpa je koncipována jako analýza čtyř povídek a jedné novely od spisovatele Edogawy Ranpa. Práce je zaměřená na popis fikčních světů, které spadají pod japonský umělecký žánr ero guro nansensu. Pokouší se popsat fikční světy, vznikající v textu těchto děl a na závěr také vymezit společné body, kterými povídky a novela disponují. Metodologie fikčních světů vychází především z díla Heterocosmica: Fikce a možné světy od Lubomíra Doležela.
Japanese conditionals and constructions containing conditional forms
Salanciová, Annamária ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Táto bakalárska práca zmapováva rozmanité formy japonských podmienkových konštrukcií. Do tejto skupiny patria morfologicky značené podmienky ako V-tara, V-(r)eba, V- (ru/ta)/N(no) nara, či V-to, ktoré boli dôkladne preskúmané aj v predchádzaúcom výskume, no aj podmienky vyjadrené pomocnými podstatnými menami V-(ru/ta)baai a V-(ru) kagiri, alebo väčšími konštrukciami ako V-(ru/ta)to sureba. Táto práca je metodologicky ukotvená v princípoch Kognitívnej lingvistiky nadväzujúc na téoriu Mental Spaces v zmysle Fauconniera (1985), a taktiež v princípoch Konštrukčnej gramatiky v zmysle Dancygier a Sweetser (2005). Kvalitatívna introspektívna analýza poukazuje na sémantické prekryvy v používaní podmienkových foriem, a taktiež na prekryvy medzi kondicionálmi a inými syntaktickými kategóriami. Predpokladáme, že prekryvy v používaní vyplývajú zo spoločných sémantických vlastností foriem, menovite temporality, viazanosť na konkrétnu situáciu, či sekvenčnosť udalostí v hlavnej a vedľajšej vete. Prekryvy s inými syntaktickými oblasťami, ako sú napríklad časové vety, sú badateľné aj pri menej prototypických tvaroch. Táto práca sa neposledne usiluje o poukázanie na podobnosti medzi hlavnými podmienkovými formami a menej prototypickými podmienkovými formami. Hlavné pozorovania v tejto práci sú: 1. Japončina...
Srovnání fenoménu "idol" s japonským ideálem krásy
Drechsel, Lukáš ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá relativně novým fenoménem "idolu", který je neodmyslitelnou součástí současné japonské společnosti. Vzhledem k tomu, že má velmi blízko k estetickým hodnotám tradičně spojované s krásou, zabývám se tím, jaké ideály krásy lze pozorovat v jednotlivých kategorií idolu. Nejprve analyzuji tradiční japonské ideály krásy, jaké mají prameny, a zaměřuji se na vnímání lidské krásy. Mimo tradiční ideály představuji koncept kawaii jako výrazného zástupce současného vnímání krásy v dnešní japonské společnosti v podobě roztomilosti. Následně osvětlím pojem "idol", jeho historický kontext a analyzuji tři kategorie idolu: hudební skupiny, virtuální idoly a celebrity. U každého druhu posoudím, jaké jsou jejich společné rysy a jakými estetickými ideály se vyznačují. V závěrečné části práce vyhodnotím, do jaké míry tyto sdílené rysy idolů odpovídají tradičnímu pojetí krásy, které je obecně sdílené v současné japonské společnosti. Klíčová slova: Japonsko, idol, krása, ideál, estetika, komparace
Cenzura a obscénnost v japonské kinematografii druhé poloviny 20. století
Šimice, Matyáš ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Sýkora, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá cenzurou v japonské filmové produkci od 50. do 80. let 20. století. Konkrétně problematikou termínu "obscénnost", který je součástí článku 175 japonského trestního zákoníku. Jak se chápání tohoto termínu vyvíjelo a jaký to mělo dopad na soudní procesy spojené s článkem 175 trestního zákoníku. Cílem práce je objasnit tento termín "obscénnost" v rámci japonské kinematografie. A to pomocí rozboru dvou nejslavnějších případů cenzury v druhé polovině 20. století. To jsou Černý sníh od Takečiho Tecudžiho a Korida lásky od Óšimy Nagisy. Klíčová slova: kinematografie, cenzura, obscénnost, Óšima Nagisa, Takeči Tecudži
Subjectivity, transitivity and agentivity in Japanese written discourse: a corpus analysis
Chudá, Klára ; Kanasugi, Petra (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Předkládaná diplomová práce zkoumá projevy transitivity jako faktoru subjektivity v japonštině a angličtině napříč registry. Cílem práce je zjistit, zda existuje rozdíl v míře subjektivity a konkrétně v distribuci tranzitivity a slovesného rodu mezi registry v japonštině a angličtině, a zda charakteristické rysy registrů mají vliv na míru subjektivity v obou jazycích stejným způsobem. Subjektivita je nahlížena optikou kognitivní lingvistiky, konkrétně Ikegamiho typologie jazyků dělání a jazyků stávání se, a objektivního a subjektivního konstruálu v Langackerově kognitivní gramatice. Pomocí korpusové analýzy bude provedena kvalitativní analýza dat z korpusu a kvalitativní analýza vybraných textů pěti různých registrů. Nejprve je nastíněn teoretický rámec práce - pojetí subjektivity podle Ikegamiho a Langackera a alternativní mezijazykové přístupy (Kapitola 1), pojetí diskurzu a jeho jazyková variabilita (Kapitola 2) a chápání tranzitivity (a slovesného rodu) její projevy v japonštině a angličtině (Kapitola 3). Metodologie a hypotéza jsou představeny v Kapitole 4. V Kapitole 5 je uveden samotný výsledek analýz, který je v závěrečné Kapitole 6 dále rozveden. Zároveň jsou nastíněny nedostatky práce a možné podněty pro budoucí výzkum. Klíčová slova: subjektivita, tranzitivita, slovesný rod, agentivita,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 183 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.