|
Standard German in Czech secondary schools (an analysis of the process of shaping the standard variety in social practise)
Hajíčková, Zuzana ; Dovalil, Vít (vedoucí práce) ; Doležal, Jiří (oponent)
Tato rigorózní práce analyzuje proces utváření spisovné variety německého jazyka v sociální praxi, a to na českých středních školách. Jejím těžištěm je role učitele jakožto normové autority při prosazování normy. Metodologickým východiskem je model sociálního silového pole a teorie jazykového managementu. Pro potřeby této práce bylo dále použito následné interview. Na základě testů obsahujících vybrané sporné jazykové jevy roviny morfologické, syntaktické, lexikální a pravopisné, které anonymně opravilo 66 oslovených středoškolských učitelů němčiny, a prostřednictvím následných interview jsem zkoumala, co učitelé svým žákům předkládají jako normu spisovné němčiny, jak znalost této normy ve výuce zkouší a ověřují a jak řídí její užívání v interakcích se žáky. Dále jsem srovnávala jejich normu s ostatními instancemi sociálního silového pole, tj. s jazykovými kodexy, částečně s jazykovými experty a modelovými texty. Zajímalo mě, zda se s nimi dostávají do rozporů a jak je (případně) řeší. Nakonec jsem se zamýšlela nad mimojazykovými souvislostmi, které ovlivňují podobu normy těchto učitelů i normy, kterou od svých svěřenců vyžadují. Středoškolští učitelé němčiny jsou zde představeni jako síla korigující i argumentující. Jejich normou je myšlena norma v sociolingvistickém pojetí. Ta je zasazena do sociálního...
|