Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Odklady školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností
Adamová, Michaela Mija ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematikou odkladů školní docházky v kontextu gramotnostních dovedností v České republice. Teoretická část je strukturována do 3 kapitol. V první kapitole je diskutovány pojmy jako školní zralost a připravenost. Druhá kapitola poskytuje přehled a shrnutí dosavadních poznatků o odkladech školní docházky. Obsahem třetí kapitolyje vymezení gramotnostníchdovedností a představení diagnostickéhonástroje PorTex spolu s 7 testy a dotazníkem z testové baterie, prostřednictvím nichž byla sesbírána data pro výzkum. V praktické části je prezentována metodologie kvantitativního výzkumu samotné výzkumné šetření. Výzkumný soubor tvoří žáci z 2., 3. a 5. ročník 1. stupně základní školy, rozdělení do 2 skupin: děti s odkladem školní docházky a bez odkladu školní docházky. Analýza dat byla realizována ve dvou fázích. Získané výsledky naznačují, že rozdíly mezi skupinami byly prokázány pouze v 3 testech a v několika dílčích oblastech vybraných testů. KLÍČOVÁ SLOVA odklady povinné školní docházky, školní zralost, gramotnostní dovednosti, základní škola, diagnostický nástroj PorTex
Problematika onkologického onemocnění z perspektivy rodinných příslušníků pacienta
ADAMOVÁ, Michaela Mija
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku onkologického onemocnění z pohledu rodinných příslušníků, mapuje jejich zkušenost a zjišťuje jejich zvládací strategie. Teoretická část popisuje základní pojmy onkologického onemocnění a oblasti psychoonkologie. Dále se věnuje dopadům nemoci na celou rodinu a změnám, které nastávají po příchodu vážné nemoci. Poslední kapitola se zabývá náročnou životní situací v kontextu rodiny, zvládacími strategiemi a externími způsoby pomoci. Praktická část se opírá o výzkumný design, je realizován pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodinnými příslušníky (dospělými dětmi) onkologicky nemocných žen ? matek. Pro analýzu dat je použita interpretativní fenomenologická analýza. Výzkumný soubor je tvořen 6 rodinnými příslušníky, 4 ženami a 2 muži. Výsledky jsou prezentovány v jednotlivých kazuistikách a v mezikazuistickém srovnání. Ze získaných dat vyplývá, že jedinci prožívají negativní i pozitivní emoce, stres, psychosomatické projevy, skrývají vlastní pocity a hovoří o svých myšlenkách. Dále respondenti zmiňují časovou náročnost spojenou s nemocí, negativní ovlivnění kognitivních funkcí jako je paměť a pozornost, ale i kladné aspekty jako je například přehodnocení priorit. Také poukazují na změny, které nastaly v rodině, mezi něž patří změna ve vztazích, rolích, rodinném zapojení se do chodu domácnosti, vnímání změn u nemocného a finanční problémy spojené s obtížnou rodinnou situací. Závěrem se pojednává o zvládacích strategiích, které používají respondenti jako je například sociální opora, získávání informací atd.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.