Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Julia Fischer - osobnost a interpretační profil
Chrastilová, Dominika ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Julia Fischer je dnes právem označována jako přední světová houslová interpretka. Ve svém mladém věku má za sebou vystoupení na všech významných světových pódiích, spolupráci s řadou věhlasných dirigentů a špičkových muzikantů. V současné době se Fischer intenzivně věnuje kromě nabitého koncertního programu také pedagogické činnosti, hře na klavír na profesionální úrovni a komorní hře-především prostřednictvím kvartetu. Zároveň je Julia manželkou a matkou dvou dětí. V této práci bych se ráda věnovala mimo doby jejích studijních let také všem dalším jmenovaným aspektům hudebního života.
Aram Chačaturjan - koncert pro housle a orchestr
Michalová, Pavla ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá houslovou tvorbou Arama Chačaturjana. Práci jsem rozdělila do šesti kapitol. V první kapitole uvádím životopis a průřez tvorbou Arama Chačaturjana. Následujících dvě kapitoly se zabývají rozborem Koncertu pro housle a orchestr d moll a porovnáváním jeho interpretací. Ve zbylých kapitolách pak stručně rozebírám i další díla pro housle – Sonátu pro housle a klavír, Tanec pro housle a klavír, Píseň – poem, Nocturno a Koncertní rapsodii pro housle a orchestr.
Velcí světoví houslisté první poloviny 1 9.století Koncertní činnost a skladatelský odkaz
Zrostlík, Jan ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Práce se zabývá představením nejvýraznějších osobností houslové hry první poloviny 19. století, se zaměřením na jejich interpretační styl a celkový přínos houslové hře. Představuje jednotlivé houslisty v rámci nejvýznamnějších houslových stylových škol, tedy školy francouzské a s ní úzce související školy belgické, dále školy německé a italské, dle toho, ke které náleželi. Zvláštní pozornost je v této práci věnována osobě Niccoli Paganiniho, který svou originalitou a mimořádně inovativním způsobem nevídaně obohatil především technické možnosti houslové hry. V závěru práce stručně pojednává o některých významných houslistech období následujícího, kteří úspěšně a výrazně navázali na odkaz svých předchůdců a stali se tak jejich důstojnými pokračovateli.
B. Martinů : Koncertantní suita pro hous le a orchestr
Takahashi, Hiroko ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; KOTMEL, Bohumil (oponent)
Tématem této diplomové práce je Koncertantní suita pro housle a orchestr Bohuslava Martinů. V práci jsem se zabývala životem Bohuslava Martinů ( 1. kapitola) , pozadím a detaily vzniku jednotlivých verzí skladby ( 2. kapitola) a ostatními skladbami pro housle ( houslové koncerty, sonáty, ostatní skladby pro housle a klavír a ztracená díla), které Martinů zkomponoval ( 4. kapitola). Dále jsem provedla analýzu struktury Koncertantní suity pro housle a orchestr, srovnání první a druhé verze a vlastní interpretaci druhé verze ( 3. kapitola) kterou jsem uplatnila při svém absolventském koncertu dne 7. února 2015. Mám za to, že studium Bohuslava Martinů i provedení druhé verze během absolvenstkého koncertu pro mne budou inspirací při další interpretaci nejen Koncertantní suity.
Bohuslav Martinů hudební skladatel - houslista
Ochman, Vítězslav ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; PANOCHA, Jiří (oponent)
Práce na téma "BOHUSLAV MARTINŮ - HUDEBNÍ SKLADATEL - HOUSLISTA" je zacílena na houslovou koncertantní i komorní tvorbu tohoto hudebního velikána 20. století. Díla symfonická, operní, sborová, divadelní či pro jiné koncertantní nástroje jsou v této práci pouze zmíněna, jejich výčet není kompletní, tento cíl práce nesleduje. Detailní pozornost je věnována kompozicím houslovým, jejich řazení koresponduje v chronologickém sledu s událostmi a životopisnými daty skladatele. Na základě zvoleného přístupu zkoumání houslové tvorby Bohuslava Martinů z pohledu pisatele - houslisty, je tato práce obohacujícím pohledem, z něhož bylo na odkaz Mistra nahlíženo. Záměrně upřednostněná díla obsahují rozbory jednotlivých částí a ukázky notových zápisů. Pro snadnou orientaci při vyhledávání titulů konkrétních kompozic je do kapitoly 9 PŘÍLOHY na str. 130 zařazena podkapitola 9.1 SEZNAM HOUSLOVÝCH SKLADEB. Práce je hlubším vhledem do specifické části tvorby Bohuslava Martinů a poučeným zájemcům i laickým čtenářům poskytuje zdroj cenných informací z dílčí oblasti autorova rozsáhlého díla.
Orchestr Národního divadla
Vovsová, Helena ; MALÝ, Lubomír (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Magisterská práce se zaměřuje na Národní divadlo v Praze od jeho znovuotevření v roce 1883 do současnosti, tedy do sezony 2011/2012. Seznamuje s jeho orchestrem a významnými hudebními osobnostmi, s jeho dirigenty a členy a upozorňuje na významné body v tomto období. Prvních 10 kapitol mapuje postupně jednotlivé historické éry a tvorbu významných hudebních osobností, které v ND působily. 11. kapitola se soustředí na současný stav v divadle a jeho vedení . 12.kapitola je velmi rozsáhlá a obsahuje dva rozhovory.
Tvorba Igora Stravinského pro housle
Skalický, Ondřej ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Za téma bakalářské práce jsem zvolil život a dílo Igora Stravinského, s užším zaměřením na kompozice pro housle. Větší důraz pak přikládám skladbám Koncert in D pro housle a orchestr a Italská suita, se kterými mám osobní zkušenosti. Igor Stravinskij složil většinu skladeb pro housle ve 30. letech, ve spolupráci s houslistou Samuelem Duškinem. Zcela originálních děl je mezi nimi pouze několik, častěji autor využíval hudební motivy z vlastních, dříve složených baletů, např. z děl Pták Ohnivák, Petruška, Příběh vojáka, Pulcinella, nebo Polibek víly. Skladatel Igor Stravinskij je jistě rozporuplná osobnost. Ač v podstatě pragmatik, v hudební tvorbě se vždy řídil spíše instinktem; svému niternému cítění dával většinou přednost před pouhým používáním naučených kompozičních technik. Výsledkem pak byla díla plná originality a hudebního překvapení. Chtěl bych seznámit nejen houslisty s některými zajímavými okolnostmi vzniku skladeb, o nichž je v běžně dostupných pramenech jen velmi málo informací.
Gidon Kremer - Profil interpreta
Sommerová, Anna ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Gidon Kremer patří k nejvýznamnějším houslistům nejen své generace. Během více než čtyřicet let trvající kariéry si vybudoval pozici uznávané umělecké osobnosti, která osobitým a neotřelým způsobem interpretuje díla klasického repertoáru a zároveň objevuje pro publikum díla soudobých autorů. G. Kremer má pozoruhodný životopis umělce pocházejícího ze Sovětského svazu, odkud odešel při hledání umělecké svobody na Západ. Tato práce se snaží zmapovat jeho neobvyklé životní cesty, od dětství v lotyšské Rize, přes studia u Davida Oistracha a mezinárodní úspěchy až po odchod z Východního bloku a následný život v emigraci. Nastíněn je široký záběr jeho uměleckých aktivit, mj. spolupráce s jeho ensemblem Kremerata Baltica, a dlouhodobý zájem o soudobou hudbu. Pozornost je věnována také jeho pojetí Bachových sonát a partit pro sólové housle. V neposlední řadě se tato práce pokouší zprostředkovat alespoň střípky jeho zajímavých uměleckých názorů.
Houslový koncert L. van Beethovena a jeho interpretace
Štajnochrová, Adéla ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; Willi, Barbara Maria (oponent)
Práce se zabývá houslovým koncertem Ludwiga van Beethovena, jeho interpretací a proměnami přístupu ke skladbě v průběhu dvou set let hudebního vývoje. Je rozdělena do čtyř kapitol a zpracovává nejprve informace o vývoji houslové techniky a interpretace přelomu 18. a 19. století, přičemž se opírá o dobové prameny. Poté zkoumá osud koncertu po jeho prvním provedení a zmiňuje reakce kritiky a jeho první interprety. Další kapitoly obsahují srovnání edic notového materiálu z různých období a krajin vzniku a posléze nahrávek koncertu od nejstarších po nedávno vzniklé. Součástí práce je i live nahrávka koncertu autorkou a orchestrem Musica Florea pod vedením Marka Štryncla.
Vývoj houslového smyčce.
Borůvka, Petr ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
Diplomová práce s názvem " Vývoj houslového smyčce" je zaměřena na vznik a vývoj houslového smyčce od jeho počátku a zároveň popisuje jeho další historický vývoj. Dále pojednává o nejvýznamnějších evropských výrobcích smyčců minulosti. V této práci je také detailně popsána výroba houslového smyčce a materiály, které se na jeho výrobu používají.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.