|
Hry a říkadla pro předškolní taneční výchovu
Bartlová, Michaela ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; RÁKOSNÍKOVÁ, Jiřina (oponent)
Tato práce zprostředkovává ucelený pohled na lidové tradice, zvyky, hry, písně a básně se zaměřením na předškolní výchovu a výchovu v 1. a 2. třídách základních škol. Celá práce je rozdělená na čtyři období, a to na jaro, léto, podzim a zimu. V každém období jsou vysvětleny základní tradice a zvyky, dále pak ukázky básní a písní nejčastěji z knihy Karla Plicky Český rok. Na konci každého období jsou uvedeny hry, které se v tomto období hrály. Některé hry nejsou lidové, ale i přesto jsou do práce zařazeny, protože jsou nejvíce rozšířené a známé. U mnoha her jsou sepsány moje poznatky a praktická doporučení anebo různé herní úpravy.
|
|
Taneční vzdělávání osob s různými druhy postižení
Rubková, Hana ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; NĚMEČKOVÁ, Elvíra (oponent)
Taneční vzdělávání osob s různými druhy postižení není příliš známé a rozšířené. Tato práce se zabývá vzděláváním osob s tělesným, mentálním, nebo smyslovým postižením či znevýhodněním. V práci se pokusím představit základní způsoby přístupu k osobám s postižením, prvotní návody pro práci na tanečním sále, ale i možnosti jak s takovými jedinci jednat a jak je připravit na veřejná představení.
Práce je rozdělena do osmi kapitol, ve kterých se postupně seznamujeme s klasifikací různých postižení a poruch (podle druhů, stupňů, podle doby jejich vzniku), s osobami s různými druhy postižení a přístupu k nim. Dále jsou v práci uvedeny možnosti vzdělávání a samotné práce pedagogických pracovníků v tomto odvětví tance. V práci je popsána důležitost asistentů pro osoby s postižením na lekcích tance a při veřejných vystoupeních. Hlavní část práce je věnována pomocným cvičením, relaxaci, terapii, tanečním hodinám a veřejným prezentacím s osobami s postižením.
Cílem práce je vytvořit prvotní nápomoc v podobě textu pro taneční pedagogy tak, aby se takový pedagog nezalekl případného uchazeče o taneční vzdělávání, jež má některý typ postižení. Často je zapotřebí uvědomit si, že jde pouze o počáteční nejistotu z neznámého. Osoby s postižením jsou velmi otevřené a je naplňující s nimi pracovat.
|
|
Jak správně upravit stravovací návyky pro každodenní zátěž tanečníka
Tomášková, Lucie ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; ČERNÁ, Jana (oponent)
Moje magisterská práce se zabývá problematikou stravování v tanečním světě. Je to téma velmi obsáhlé, já jsem se však zaměřila pouze na dospělé tanečníky, jak jim pomoci najít vyvážené stravování k podpoření maximálního fyzického výkonu. Neméně obsáhlé a důležité téma týkající se mladých, dospívajících tanečníků a taktéž výskytu nejrůznějších onemocnění v tanečním světě je námětem prací jiných studentů. Snažila jsem se pro tuto práci vycházet ze sportovních teorií a doporučení, poněvadž požadavky na fyzické výkony tanečníků jsou s výkony sportovců zcela srovnatelné.
|
|
Jak vyučovat společenský tanec
Kolda, Michal ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; ZILVAROVÁ, Daniela (oponent)
Magisterská práce navazuje na bakalářskou práci Metodika výuky společenského tance a je zaměřena na druhou etapu výuky. Zabývá se popisem metodických postupů při výuce jednotlivých tanců a tanečních figur v kurzu společenského tance pro pokročilé. Komentovány jsou možné problémy při výuce a časté chyby.
|
|
Využitie princípov folklóru vo fyzickom divadle
Talaga, Martin ; STAVĚLOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; FRIČOVÁ, Marie (oponent)
Folklór a Fyzické divadlo sú zdanlivo nezlučiteľné pojmy, ktoré na prvý pohľad spolu vôbec nesúvisia. Folklór však disponuje nekonečným množstvom výrazových prostriedkov vďaka ktorým je možné prinavrátiť divadlu niečo z jeho rituálneho pôvodu. Využitie folklóru je zaujímavé a dôležité hlavne z dôvodu jeho synkretizmu - zahŕňa totiž drobné rituály, hru, hudbu, tanec, pieseň aj hovorené slovo. Doposiaľ sú tieto cenné umelecké pramene používane v súčasnom umení len veľmi okrajovo. Spoločnosť si zvykla, že tento typ umenia je predstavovaný len folklórnymi súbormi, či už menšieho lokálneho charakteru v podobe amatérskych ľudových súborov alebo väčších profesionálnych telies. Využitie folklóru však ponúka ďaleko väčšie možnosti, pretože princípy ktoré boli v minulosti používané a funkčné sú aj dnes veľmi aktuálne ako to už v minulosti naznačili niektorí teoretici divadla. K týmto zisteniam sme dospeli na základe pozorovania umelcov a umeleckých skupín, ktoré sa už pokúsili zahrnúť folklór v svojich súčasných prácach a na základe skúseností pri vlastnej tvorbe.
|
|
Práce uměleckého vedoucího ve folklorním souboru
Škubalová, Tereza ; NĚMEČKOVÁ, Elvíra (vedoucí práce) ; FRIČOVÁ, Marie (oponent)
Moje diplomová práce je zaměřena na roli uměleckého vedoucího folklorního souboru. Vzhledem k obsažnosti tématu se práce dotýká především souborů z Moravského Slovácka a Valašska. Shrnuje poznatky o práci uměleckého vedoucího, které byly získány z dostupné literatury i z vlastní zkušenosti. Popisuje vznik folklorních souborů a jejich roli v moderní společnosti. Obsahuje rozbor práce uměleckého vedoucího z pohledu různých profesí a charakterizuje jeho osobnost. Dále se zabývá vzděláváním uměleckých vedoucích. Poslední část je věnována praktické ukázce nácviku nové choreografie
|
| |
|
Proměny lidového tance v jižních Čechách
Dastychová, Barbora ; Fričová, Marie (vedoucí práce) ; Janotová, Alice (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o jižních Čechách. Popisuji zde regiony Táborsko, Prácheňsko, Blata, Doudlebsko a Vysočinu. U každé z těchto oblastí uvádím rozlohu, ztručnou charakteristiku, lidové kroje a největší část mé práce věnuji jihočeskému lidovému tanci. Z každé oblasti jsem vybrala několik lidových tanců, které jsem zde popsala krok po kroku dle taktů. S původními prameny jsem pracovala velice opatrně, tak abych zachovala originalitu a myšlenku původních autorů.
|
| |
|
Funkce chodidla v tanci
Janíčková, Lucie ; Fričová, Marie (vedoucí práce) ; Čumpelík, Jiří (oponent)
Magisterská práce je zaměřena na funkci chodidel v tanci a jejich následné ošetření. Mohla by být návodem pro tanečníky i pro pedagoga tance, jak se správně starat o své nohy a věnovat jim pravidelnou péči.
Chodidlo je jedním z hlavních nástrojů tanečníka, a proto by se s ním mělo podle toho zacházet.
Cíl práce
Cílem práce je důraz na funkci a zdraví chodidel pro tanečníka.
|