Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 142 záznamů.  začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Existential Anxiety and Death in the Early Works by Dino Buzzati
Barteľová, Tatiana ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Hlavnou témou tejto diplomovej práce je existenciálna úzkosť a motív smrti v prozaických textoch talianskeho spisovateľa Dina Buzzatiho zo začiatku jeho literárnej kariéry. Prácu otvára autorov bio-bibliografický medailón zameraný predovšetkým na prvé dve dekády jeho tvorby. Po úvodnej časti, nasleduje stručný prehľad základných rysov existencializmu zasadeného do kontextu filozofie a literatúry 20-teho storočia v Európe. Následne sa zameriavame na možné analógie medzi dielami Dina Buzzatiho a tvorbou Franza Kafky, ktoré svojho času vyvolali pozornosť literárnej kritiky. Nasleduje analytická časť, v ktorej sa zameriavame na rozbor zvolenej primárnej literatúry. Jedná sa o román Tatarská púšť a vybrané poviedky zo zbierky Sedem poslov. Na základe týchto analýz, v záverečnej časti sumarizujeme pozorované javy v poetike Dina Buzzatiho.
Modernismus v Itálii a jeho podoby v dobových časopisech
Polišenská, Vladimíra ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Pechar, Jiří (oponent) ; Flemrová, Alice (oponent)
Cílem této práce je představit italský modernismus v jeho rozličných podobách tak, jak je můžeme pozorovat optikou dobových časopisů. Ty díky svému dlouhodobějšímu působení představují vhodný nástroj pro pozorování procesů probíhajících ve společnosti. Pro analýzu byly vybrány čtyři periodika zastupující jednotlivé oblasti: časopis Leonardo, ve kterém můžeme pozorovat moderní filozofické proudy, časopis Il Rinnovamento přinášející obraz modernistického hnutí v katolické církvi, časopis Lacerba zastupující výtvarnou a literární modernu a konečně časopis La Voce, který díky šíři téma a dlouhé době vydávání představuje jakousi syntézu témat týkajících se italské společnosti na začátku dvacátého století. Po představení historického a kulturního kontextu doby je pozornost věnována samotným časopisům, a to s ohledem na motivaci jejich vzniku, programové prohlášení a především analýzu tematických okruhů. V souvislosti s daným periodikem jsou také představena specifická témata, která ukazují působnost časopisu v jedné ze zkoumaných oblastí. V závěru analytické části pak následuje zhodnocení vlivu časopisů na probíhající dění. V závěru je pak formulována odpověď na úvodní otázku, zda se pod pojmem "modernismus" skrývá více na sobě nezávislých skutečností, nebo zda jsou mezi těmito skutečnosti ještě další...
Hranice labyrintu. Poetika prostoru italského postmoderního románu
Čaplyginová, Olga ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) ; Pechar, Jiří (oponent)
Dizertační práce s názvem Hranice labyrintu a podtitulem Poetika prostoru italského postmoderního románu usiluje o konkretizaci a přesnější definici žánru postmoderního románu skrze analýzu literárního prostoru. Formálně je práce rozdělena do tří částí. První část práce se snaží o teoretický úvod do problematiky tří okruhů souvisejících s uvedeným tématem, a sice definice postmoderny a postmodernismu, žánru románu samotného a v neposlední řadě do studia prostoru v literatuře. Obsahem druhé části práce je již vlastní literárněvědná analýza zvolených románů (Città invisibili a Se una notte d'inverno un viaggiatore Itala Calvina, Notturno indiano Antonia Tabucchiho, Comici spaventati guerrieri Stefana Benniho a Oceano mare a City Alessandra Baricca), která sleduje tři základní a nejčastější prostorová topoi, jež se v těchto románech vyskytují, a sice topos města, domu-hotelu a cesty. Závěrečný, třetí oddíl pak shrnuje vysledované aspekty a charakteristiky a snaží se na jejich základě stanovit určitý zobecňující časoprostorový princip, pomocí kterého by bylo alespoň částečné možné charakterizovat postmoderní román jako samostatný žánr.
The Jewish Memory and Identity in Italian Contemporary Literature
Grigeľová, Eva ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Objektom skúmania našej práce bol židovská pamäť a identita v súčasnej talianskej literatúre. V práca je rozdelená do dvoch častí. Prvá teoretická časť sa v svojom historickom úvode zaoberá stručným priebehom Shoah v Európe. Ide o krátke predstavenie európskej situácie. Práca ďalej pokračuje konkrétnejším predstavením koreňov antisemitizmu v Taliansku, jeho pokračovanie až do roku 1945 a opisom situácie po roku 1945. V ďalšej kapitole sa venujeme vzťahu pamäti a literatúry. Aké sú spôsoby spomínania a aký je vzťah pamäte a Shoah. Následne sa zaoberáme komplexnosťou židovskej identity a spôsobom ako na ňu býva nahliadané. V ďalšej kapitole predstavíme medajlónky jednotlivých autorov, ktorých dielam sa budeme venovať v časti praktickej. Druhá praktická časť práce je rozdelná do dvoch hlavných kapitol. Prvá sa venuje problému hľadania identity v troch dielach od Alessandra Piperna Con le peggiori intenzioni, Eleny Loewenthal Lo strappo nell'anima a Silvie Ballestry La seconda Dora. Druhá hlavná kapitola sa venuje tendenciam, ktoré u jednotlivých autorov prevládajú - zabúdanie vs. spomínanie. Kapitola je rozdelná do dvoch podkapitol, ktoré sa venujú špeciálne pohľadu 2. a 3. generácie. Samostatne stojí podkapitola venovaná špecifickému náhľadu Eleny Loewenthal v diele Conta le stelle se puoi. Výsledkom...
Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality
Borovanová, Lenka ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Cílem práce Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertaxtuality bude doložení vnitřní tematické a myšlenkové provázanosti Pirandellova díla prostřednictvím intertextových citací, které nacházíme v celé tvorbě Luigiho Pirandella napříč všemi žánry, kterým se věnoval. Ústředním textem bude esej L'umorismo, zejména jeho druhá část, v níž autor deklaruje svoji poetiku. Práce bude sledovat zrod této poetiky v dílech předcházejících napsání eseje (např. Il fu Mattia Pascal) ale také její rozvíjení v dílech vzniklých v mezidobí mezi dvěma verzemi eseje (např. Così è se vi pare), i těch, která vznikají po roce 1921 (Sei personaggi in cerca d'autore, Enrico IV., Uno, nessuno, centomila). V práci bude kladen důraz na tematické konstanty vycházející z Pirandellovy poetiky humoru. Budu si všímat také překračování či boření hranic mezi žánry: esej-próza-drama i posunů v důsledku přechodu (přepisu) z jednoho žánru do druhého (např. povídka Leonora, addio! → drama Stasera si recita a soggetto, román Quaderni di Serafino Gubbio, operatore → drama Ciascuno a suo modo, apod.).
Florencie v proměnách času ve vybraných dílech Vasca Pratoliniho
Straková, Michaela ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předmětem a zároveň hlavním cílem diplomové práce "Florencie v proměnách času ve vybraných dílech Vasca Pratoliniho" je představit italského autora píšícího v polovině 20. století a zachytit v jeho dílech obraz rodného města - Florencie. Sledujeme, jakými prostředky autor obraz města vytváří (místa, postavy, atmosféra, ale i události) a jak se obraz proměňuje v čase, a to zejména vlivem historicko - politického kontextu. Postupně je tak představeno několik tváří města Florencie. Analýza se soustředí na tři díla: Il quartiere (Čtvrť, 1943), Cronaca familiare (Rodinná kronika, 1947), Metello (Metello, 1955). Klíčová slova Vasco Pratolini, Florencie, čtvrť, Il quartiere, Cronaca familiare, Metello, proměna, město, obyvatelé, politické vlivy, sjednocení, fašismus
Téma "lágru" v italské ženské memoárové literatuře
Bílkovská, Eva Tereza ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Čaplyginová, Olga (oponent)
(česky) Tato diplomová práce mapuje italskou ženskou memoárovou tvorbu pojednávající tématiku "lágru". Faktografická část práce se věnuje nejen situaci Židů ve 30. a 40. letech 20. století, ale především ženské memoárové tvorbě a jejím specifickým znakům. Ústřední analytická část práce se zaměřuje na život a dílo třech autorek přeživších holokaust: Luciany Nissim, Liany Millu a Giuliany Tedeschi. Závěrečná část je věnována srovnání těchto autorek a jejich literární tvorby v kontextu "koncentráčnické" literatury.
Opera dei pupi
Jarošková, Karolína ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit čtenáři lidové loutkové divadlo opera dei pupi, které se rozvinulo zejména na Sicílii ve druhé polovině 19. století. V úvodní části popíšu literární vlivy, které živily tuto tradici, ze které pak loutkáři čerpali látku pro svůj repertoár, kterým byly v první řadě příběhy o francouzském králi Karlu Velikém a jeho rytířích, tzv. paladinech. Zmapuji způsob zpracování této látky pro potřeby opery dei pupi a způsob, jakým byla propojena s orální tradicí. Dále představím vedlejší repertoár tohoto divadla, kterým byly například frašky. V následující kapitole se zaměřím spíše na formální stránku opery dei pupi, která zahrnuje osobnost loutkáře, jeho činnost, strukturu samotného divadla, charakteristiku loutek a jejich ovládání. V této části rovněž popíšu specifický koncept každodenních představení na pokračování, a jak v praxi tato představení probíhala. V analytické části se zaměřím na proces uvedení děje na scénu, který zahrnuje jak improvizaci, tak i pevně daná pravidla. Stěžejním tématem této části je pak tzv. copione, což jsou loutkářovy vlastnoručně psané poznámky, o které se opíral při uvedení představení. Tato část bude obsahovat četné úryvky jak z copione, tak z odehraného představení, a na jejich základě bude mít čtenář možnost porozumět funkci copione v rámci...
Sestry Materassiovy Alda Palazzeschiho: mezi avantgardou a tradicí
Vostrovská, Linda ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Přívozníková, Pavla (oponent)
P edm tem této bakalá ské práce je p edstavení románu Sestry Materassiovy, italského spisovatele Alda Palazzeschiho, v n mž se autor pozoruhodným zp sobem v noval otázce morálky italské m š ácké spole nosti v období po átku 20. století. Práce úvodem provází životní dráhou autora v historickém a um leckém kontextu, stru n popisuje a charakterizuje celou jeho um leckou tvorbu a zp sob myšlení a nazírání na sv t, v n mž se autor pohyboval a p sobil. Obsahem práce je rovn ž na rtnutí tendencí avantgardního sm ru futurismu, k n muž byl autor v ur ité dob své um lecké tvorby p izván a p ipojil se k jeho myšlenkám. Druhá ást práce je v nována období experimentálních román autora, které p edcházely vydání románu Sestry Materassiovy. St žejní ást práce je v nována rozboru Palazzeschiho románu Sestry Materassiovy, který p edstavuje vrchol jeho literární a um lecké tvorby.
Tematické konstanty románů Alda Palazzeschiho
Hendrychová, Jana ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na románovou tvorbu originálního italského autora 20. století Alda Palazzeschiho (1885 - 1974). Cílem práce je odhalení návratných motivů a společných rysů v jeho třech románech: Il codice di Perelà (Perelův zákoník, 1911), Sorelle Materassi (Sestry Materassiovy, 1934) a Il doge (Dóže, 1967). Práce nejprve seznamuje se svým cílem a posléze předkládá stručný biografický medailon Alda Palazzeschiho. Následně ve stručnosti nastiňuje hlavní historické události 20. století. V další části se práce zaměřuje na přehled vývoje Palazzeschiho tvorby v kulturně-estetickém kontextu 20. století. Jádro práce spočívá v analýze tří výše jmenovaných děl. Analýzy jsou zaměřeny na funkci postav a soustředí se na hlavní tematické motivy. V závěru jsou shrnuty návratné tematické motivy a rysy románů - neuchopitelnost a izolace hlavních postav, konformismus masy, dramatické rysy děl, opozice řádu a anarchie, provokace maloměšťácké morálky, odsouzení předsudečnosti či absurdno. Obrazová příloha přináší fotografie, které zachycují Alda Palazzeschiho.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 142 záznamů.   začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.