|
Vliv plastické deformace výztuhy panelu letadla ze slitiny hliníku na průběh korozního děje
Valoušek, Tomáš ; Tulka, Jaromír (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na studium koroze výztuže panelu letadla v prostředí solné mlhy. Materiálem výztuže je hliníková slitina AlZnMgCu1,5 po rozpouštěcím žíhání, uvolnění vnitřního pnutí řízenou deformací a umělém přestárnutí s možností malé deformace pro dodržení mezních úchylek. Materiál není opatřen žádnou povrchovou vrstvou. Cílem bylo zjistit jaký má plastická deformace vliv na korozní chování této slitiny. V experimentální části této bakalářské práce byly sledovány velikost a druh korozního napadení vzorků s různou plastickou deformací. Tyto hodnoty byly dále zpracovány, vyhodnoceny a následně z nich byly vyvozeny závěry.
|
|
Modelování koroze materiálů panelu letadla v prostředí solné mlhy
Cének, Lukáš ; Tulka, Jaromír (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na korozní chování slitin hliníku u panelu letadla v prostředí solné mlhy. Panely jsou vyrobeny z duralových plechů (AlCu4Mg1) s povrchovou vrstvou hliníku o čistotě 99,5 % a z úhelníků tvaru „L“, také z duralu (AlCu4Mg1), bez povrchové ochranné vrstvy. Z dřívějšího experimentu byly získány hodnoty rychlosti koroze a hmotnostní úbytky. Cílem práce je vyhodnocení vzorků a vytvoření matematického modelu pro zkoušku v solné mlze u panelů letadla.
|
|
Studium koroze panelu letadla v místě bodových svarů v prostředí solné mlhy
Němčíková, Eva ; Doležal, Pavel (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na studium koroze svarových spojů panelu letadla v prostředí solné mlhy. Panel se skládá z plechů vyrobených z hliníkové slitiny AlCu4Mg1, které jsou na povrchu opatřeny vrstvou hliníku o čistotě 99,5 % a z úhelníků slitiny AlCu4Mg1 bez povrchové ochranné vrstvy, které tvoří výztuhu. V průběhu experimentu byly sledovány parametry korozního napadení v místech bodových svarů a v oblastech styčných ploch mezi mini. V práci je uvedeno vyhodnocení typu koroze, četnosti výskytu a rozsahu korozního napadení. Po vyhodnocení získaných experimentálních údajů byla určena kritická místa konstrukčního uzlu.
|
|
Studium koroze v místě nýtovaných spojů materiálově rozdílných dílů panelu letadla v prostředí solné mlhy
Ječmínka, Marek ; Tulka, Jaromír (oponent) ; Pacal, Bohumil (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na studium koroze v místě nýtových spojů panelu letadla v prostředí solné mlhy. Nýtový spoj je tvořen nýtem z materiálu AlCu4Mn, úhelníkem ze slitiny hliníku typu AlCu4Mg1 a plechy z téhož materiálu opatřenými vrstvou hliníku o čistotě 99,5 %. V práci jsou sledovány parametry korozního napadení v místech nýtových spojů a v oblastech styčných ploch mezi plechy. Jedná se o vyhodnocení typu koroze, četnosti výskytu a rozsahu korozního napadení. Soubor naměřených dat byl matematicky zpracován a následně z něj byla vyhodnocena kritická místa konstrukce.
|
| |
| |
| |
| |
|
Struktura a vlastnosti vybraných hořčíkových slitin na odlitky
Svozil, Libor ; Pacal, Bohumil (oponent) ; Podrábský, Tomáš (vedoucí práce)
V této práci jsou porovnávány struktury a výsledné mechanické vlastnosti slitiny AZ91 odlévané metodami tlakového lití a squeeze casting. Práce obsahuje srovnání vyskytujících se fází, tvrdost těchto fází, porezitu materiálu, mechanické vlastnosti a tvrdost materiálu. Pro studium byly použity metody světelné mikroskopie, obrazová analýza, měření tvrdosti a mikrotvrdosti a analýza lomových ploch na rastrovacím elektronovém mikroskopu.
|
| |