|
Albert Camus - Cizinec komplexní scénografický projekt
Strmisková, Denisa ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; GLOGR, Karel (oponent)
Ve své diplomové práci se věnuji významnému francouzskému autorovi Albertu Camusovi a následně analyzuji vlastní scénografické řešení jednoho z jeho předních děl - Cizinec (1942). V první části představuji tuto osobnost v kontextu dějin filosofie, literatury a dramatické tvorby. Přibližuji zde historické pozadí jeho života v první polovině dvacátého století, zejména pak vliv jeho původu v Alžíru, té doby politicky a kulturně ovládaném Francouzi, v kontrastu s pozdějším pobytem v samotné Francii. Právě tato životní zkušenost zásadně ovlivnila osobitost Camusovy tvorby a jasně ho nasměrovala k vlastnímu výkladu a literárnímu vyjádření existencialismu. Dále nastiňuji základní principy této filosofie a představuji jeho nejvýznamější literární a dramatická díla. V konkrétnějším rozboru se pak věnuji samotné novele Cizinec. Tématem dalších kapitol je ztvárnění vybraných Camusových textů na českých i světových jevištích a jejich specifikace. V krátkosti také zmiňuji jejich filmové adaptace nebo prostředky filmové předlohy. V druhé části práce analyzuji vlastní zpracování Cizince se zaměřením na scénografii. Ta úzce souvisí s praktickou složkou diplomové práce, tedy s návrhy jednotlivých scén a maketami, které přikládám ve fotodokumentaci. Vysvětluji způsob práce se samotným textem novely a uzpůsobením jeho struktury v souvislosti se scénografií. Detailněji pak analyzuji jednotlivé dramatické situace a scény z hlediska scénografického řešení. V krátkosti se věnuji i technickému a světelnému řešení této inscenace. Závěr diplomové práce odkazuje na přínos Camusova díla a jeho vliv na umění 20. století.
|
|
Giuseppe Verdi: Rigoletto - Comlex scenografical project
Lippertová, Dominika ; GLOGR, Karel (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
This work is a theoretical part of the scenographic project of opera Rigoletto. I analyze here the whole process of creating and the comprehensive visual concept.
The first part of the work discusses the foreign productions of Rigoletto. It is focused on the stage design of relatively contemporary productions. It compares them with the staging from the 1970's that is more classical in terms of the stage design.
The analysis of the productions is a basis for further analysis of the possibilities of visual adaptation of opera Rigoletto.
The second part is based on the previous analysis. It describes the way to the visual conception of stage design and costumes to opera Rigoletto.Visual design is based on a minimalistically conceived stage and a relationship between music and the abstracted geometric shapes of costumes as the art objects and of the stage design itself.
|
|
Zpracování metodiky stanovení příznivého stavu přírodních stanovišť a druhů z hlediska ochrany ve smyslu ustanovení čl
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha ; Vild, Tom ; Blahník, Petr ; Turoňová, Danuše ; Mourek, Jan ; Pokorný, Jiří ; Horst, Jan van der ; Grönhagen, Pär ; Kůrková, Iva ; Hůlová, Štěpánka ; Gaisler, Jiří ; Cepáková, Eva ; Bartošová, Dana ; Dolný, Aleš ; Holuša, Jaroslav ; Kociánová, Milena ; Šmídová, Anna ; Dostálek, Tomáš ; Janeček, Josef ; Pohlová, Renata ; Štechová, Táňa ; Hradílek, Zbyněk ; Dušek, Jan
Cílem projektu je příprava metodik pro stanovení příznivého stavu přírodních stanovišť a druhů z hlediska ochrany. Bude provedena analýza indikátorů a postupů dlouhodobého sledování, výběr indikátorů a metod bude optimalizován. V roce 2005 byly provedeny pilotní návrhy parametrizace u habitatů a některých druhů. Byla řešena problematika extrapolace a sumarizace na úrovni biogeografických oblastí. Postupy hodnocení CS (Conservation status). Řešené oblasti jsou popsané v přílohách.
|
| |
| |
| |
| |
|
Richard Strauss: Salome - komplexní scénografický projekt
Němcová, Iva ; Dušek, Jan (vedoucí práce) ; Glogr, Karel (oponent)
Text diplomové práce je rozdělen do dvou hlavních částí. První část je
jakýmsi vhledem do zkoumaného tématu, v kterém se zamýšlím nad aktuálností
forem zprostředkování opery v současné době. Dále uvádím pojmy a inspirační
zdroje mého výtvarného a koncepčního řešení. Text volně přechází k rozboru
praktické realizace. V této druhé části se věnuji konkrétnímu výtvarnému
zpracování a praktickým otázkám, které se pojí s kompletní scénografickou
realizací.
|
|
Císař Atlantidy
Ginati, Tamar ; Dušek, Jan (vedoucí práce) ; David, Milan (oponent)
The opera The Emperor of Atlantis opens a door to a significant world. My journeys to the town Terezin was accompanied with thoughtsas each visit had it own value, and focused on different perspective of the history. I was traveling to Terezin in my own initiation, while other people, with the similar origin amine, about 70 years ago have done it in coercion, without any idea of their destiny
|
|
Sofokles: Antigona. Současná intepretace klasického textu. Komplexní scénografický projekt pro nedivadelní prostor.
Kanhäuserová, Ivana ; Dušek, Jan (vedoucí práce) ; Pražák, Albert (oponent)
Tato práce je teoretickou částí komplexního scénografického projektu na základě textu Sofoklovy Antigony. Snaží se v rámci tématu najít vizuální a výtvarně dramatická východiska, která se ověřují následně na samotných návrzích projektu. Práce je rozdělená do dvou částí. První se zaobírá ideovými problémy antické tragédie a jejích možností řešení při realizaci v současnosti, tedy jak toto drama aktualizovat. A následně jak tyto ideje převést do vizuálně a prostorově dramatických prostředků. Zastaví se také u tématu vlivu doby na vnímání diváka. Druhá část pojednává o samotném komplexním scénografickém projektu, vysvětluje každou scénickou situaci a její vyznění je podloženo obrazovou dokumentací návrhů a skic.
|