Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Od vyprávění k divadlu a zpět aneb Prvky a principy epického divadla
Verecká, Tereza ; VEDRAL, Jan (vedoucí práce) ; ULLRICHOVÁ, Daria (oponent)
Práce se v první části zabývá fenoménem epického divadla tak, jak tento termín chápe a rozvíjí ve svých textech Bertolt Brecht. Text se snaží zachytit podstatu toho, jak jednotlivé prvky a principy epického divadla ovlivňovaly vyznění divadelních produkcí a jakým způsobem se skrze ně proměňoval způsob divadelní narace. Práce se dotýká také toho, jak je skrze divadlo možné manipulovat s divákem. V druhé části text reflektuje dosavadní autorskou zkušenost Terezy Verecké a souborně se zabývá jejími dramatickými texty. Snaží se pojmenovat nešvary těchto textů i úskalí, na něž Tereza Verecká při své tvorbě naráží. Následně se snaží najít možná řešení těchto překážek právě skrze některé z postupů epického divadla.
Žena v situaci - Nora, Maryša a Mladá žena
Špíglová, Aneta ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Kudláčková, Jana (oponent)
Bakalářská práce Žena v situaci se zabývá srovnáním tří významných divadelních her: Nože ve slepicích Davida Harrowera, Domeček pro panenky Henrika Ibsena a Maryša Aloise a Viléma Mrštíků. Zaměřuje se zejména na osud hlavních ženských postav těchto her; na dramatickou situaci, ve které se ocitají. Základním nástrojem srovnávání a zkoumání jednotlivých her je dramaturgický rozbor. Autor se pokouší v každé z uvedených her postihnout stěžejní situace pro vývoj hrdinky a především pojmenovat základní dramatickou situaci. Získané poznatky se následně snaží zobecnit, poukázat na archetypálnost dramatických situací, a dokázat tak na univerzální platnost zvolených textů.
Hledání místa pro divadlo
Štourač, Pavel ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Hančil, Jan (oponent) ; Mikotová, Zoja (oponent)
Předkládaná disertační práce je pokusem o teoretické uchopení, analýzu a následné zařazení do souvislostí práce nezávislé divadelní skupiny Divadlo Continuo, s níž je moje praktická činnost téměř výhradně spojena.Pro potřeby disertace jsem se zaměřil zejména na tu část mé divadelní činnosti, která je spojena s tvorbou ve specifickém nedivadelním prostoru. Tedy divadelní tvorbě vznikající v těsném spojení s vybraným místem, které není primárně určeno pro divadelní činnost, jako jsou staré továrny, industriální prostory, krajina, hladina rybníku či jedoucí vlak. V této souvislosti se zabývám úvahami nad tím, co znamená divadelní? a ?nedivadelní? prostor, jak práce v takovém prostoru ovlivňuje volbu divadelních prostředků, jaké nároky klade na herce, i nad tím, jak se liší vnímání asdílení diváků oproti tradičnímu divadelnímu prostředí
Epická látka jako inspirace divadelního díla
Nováková, Marie ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Kudláčková, Jana (oponent)
Bakalářská práce Marie Novákové Epická látka jako inspirace dramatického díla se zabývá problémem transformace epického v dramatické a popisuje rozdíl mezi dramatizací a adaptací. Reflektuje proces tvorby scénáře a dramaturgickou spolupráci na inscenaci Krabat, legenda o čarodějově učni.
Současná ruská dramatika jako problém dramaturgický
Čepková, Kristýna ; Kudláčková, Jana (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Práce se zabývá zkoumáním současné ruské dramatiky z hlediska dramaturgie. Soustředí se na specifické vlastnosti této dramatiky a možnosti, které nabízí divadelním tvůrcům. Autorka v úvodní kapitole zmiňuje vývoj ruského dramatu v posledních letech a pojmenovává některé umělecké tendence současných autorů. Ve druhé kapitole se zabývá jedním z předních dramatiků, Olegem Bogajevem a jeho hrou Ruská všelidová pošta, kterou přeložila. Tato kapitola zahrnuje též úvahu nad inscenačním řešením a reflexi překladatelské zkušenosti. V třetí kapitole píše autorka o jednom z nových divadelních center Ruska ? městu Toljatti a jednom ze zdejších slavných dramatiků, Juriji Klavdijevovi. Rozboru jeho hry Anna a reflexi spolupráce na její inscenaci je věnována převážná část této kapitoly. Na jejím konci autorka stručně srovnává Klavdijevův text s Bogajevovým. V závěru shrnuje svou práci a zamýšlí se nad významem nových ruských her nejen pro české divadlo.
Intertextuální dramatika Toma Stopparda
Dominik, Šimon ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Hančil, Jan (oponent)
Diplomová práce je reflexí procesu přípravy a zkoušení tří inscenací her Toma Stopparda, které její autor režíroval v rámci studia na DAMU ? bakalářských klauzur komedie Pravý inspektor Hound (2007), absolventské inscenace frašky Na flámu v divadle Disk (2008) a přepracované verze Pravého inspektora Hounda, uvedené jako vedlejší inscenace absolventského ročníku ve studiu Řetízek (2009). Práce se zabývá všemi základními fázemi vzniku inscenace ? výběrem textu, dramaturgickou přípravou, samotným zkoušením a reprízováním. Zvláštní pozornost věnuje problematice překladu komedie Na flámu a následné analýze dvojjediné role překladatele a zároveň režiséra.
Od školního divadla k divadlu profesionálnímu
Šotek, Milan ; Sílová, Zuzana (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Autor sleduje svoji cestu ze školního divadla k divadlu profesionálnímu, přesněji sezonu 2009/2010 v divadle DISK, během níž připravoval dramaturgický plán činoherní sezony 2010/2011 pro Moravské divadlo Olomouc. V kapitole věnované dramaturgii DISKu se ptá, zda lze vysledovat kontinuitu v divadle, které rok co rok mění umělecký soubor. Na příkladu textů dvou středoevropských autorů ? Kazimír a Karolína Ödöna von Horvátha a Casanova v lázních Arthura Schnitzlera ? pak přiblíží způsob, jakým čte dramatický text. V poslední části se zabývá dramaturgií měšťanského divadla na základě zkušeností s MDO, přičemž ji podepře konkrétními chystanými tituly. Diplomová práce je tak otiskem myšlení dramaturga, jenž právě vstupuje do praxe.
TEXT A INSCENACE,
Eliášová, Helena ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Kudláčková, Jana (oponent)
Práce zaznamenává dramaturgickou přípravu a následnou režijně ? dramaturgickou koncepci inscenace Baal. V úvodní části Helena Eliášová reflektuje fázi dramaturgického výběru textu k bakalářské inscenaci. V druhé části se zaměřuje na vznik hry a jeho dobový kontext. V části třetí se věnuje komparaci jednotlivých textových podob Brechtova Baala. Čtvrtá část práce je vlastní dramaturgická analýza obsahující rozbor z hlediska příběhu, stavby dramatické situace, způsobu vytváření postav, práce s časem a prostorem. V závěru této části se autorka zabývá problémy vyplývajícími ze specifičnosti expresionistického textu. Pátá část obsahuje samotnou režijně - dramaturgickou koncepci inscenace zahrnující interpretaci jednotlivých postav, analýzu akcentovaných motivů a komentář k inscenační úpravě textu. V závěru Eliášová zmiňuje úlohu scénografie při dotváření celkové koncepce.
Text jako komponent divadelní inscenace a text jako východisko interpretace
Samec, Matěj ; Klíma, Miloslav (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Autor si ve své práci klade za cíl vymezit pojem divadelní scénáristiky. Chápe ji jako specifickou formu dramaturgie a dramaturgické práce. Na základě analýzy vlastních zkušeností se pokouší o pojmenování dvou základních podob divadelní scénáristiky, totiž scénáristiky v kontextu divadla interpretačního a v kontextu divadla neinterpretačního (autorského). Zabývá se hledáním a pokusy o pojmenování jejich styčných ploch. K objasnění zvolené problematiky užívá příklady práce na konkrétních ? dramatických, prozaických, i a priori neuměleckých ? textech, jež byla zásadní při přípravě scénářů pro pět rozdílných inscenací, na jejichž přípravě se autor podílel jako dramaturg a scénárista. Jedná se o dva projekty autorské, jednu inscenaci Shakespearovy tragédie, jednu dramatizaci a jednu scénickou koláž.
Literární předloha, scénář, divadelní text, dramatická situace
Kolečko, Petr ; Vedral, Jan (vedoucí práce) ; Kudláčková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá posledním vývojem psaní pro divadlo, především pak změnami dramatické struktury v souvislosti s nástupem divadelní ?scenáristiky.? Právě rozlišení dramat a scénářů je velmi důležitým momentem pro úvahy nad směřováním současné divadelní hry v této práci. Práce se na současné psaní pro divadlo dívá ze tří základních hledisek. Prvním z nich je vymezení současného stavu v kontextu historického vývoje, druhým pak úvahy nad hrou jakožto složkou divadelního představení a nakonec třetím způsobem, kterým se práce snaží problematiku zpracovat, je současná hra v současné kultuře či společnosti. Výsledky práce by měly být spíše dramaturgického charakteru, ale napsaná je z pozice divadelního autora nikoli dramaturga. Kromě příslušné literatury jsou důležitým zdrojem úvah v této práci také osobní autorské zkušenosti, dále pak rezidenční pobyt autora v Royal Court Theatre v Londýně a s ním spojené setkání s mnoha zahraničními autory.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.