National Repository of Grey Literature 107 records found  beginprevious31 - 40nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Teaching syntax in council schools in the first half of the 20th century
Novotná, Alena ; Šmejkalová, Martina (referee)
Tato práce se věnuje problematice vyučování syntaxe na měšťanských školách vletech 1907-1939. Popisuje vývoj měšťanské školy jako takové, vývoj učebních plánů a osnov pro měšťanské školy ve vymezeném období. Řeší otázky, jaká byla pojetí výuky českého jazyka a jaké didakticko-metodické postupy navrhovaly tehdejší didaktiky a metodické příručky pro učitele. Především se tato práce věnuje analýze dvou učebnicových řad pro měšťanské školy autorů Josefa Müllera a autorského kolektivu Ludmila Žofková - Bohumil Tožička. Na základě obsahové analýzy je zjišťováno, jak byla syntaktická témata zakotvena v učebních osnovách pro měšťanské školy a jakým způsobem autoři učebnic a mluvnic syntaktické učivo v jednotlivých ročnících měšťanské školy prezentovali. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Reading comprehension as a prerequisite for successful strategy of word problems solving in mathematics
Sigmundová, Alena ; Šmejkalová, Martina (advisor) ; Novotná, Jarmila (referee) ; Klimovič, Martin (referee)
Reading comprehension as a prerequisite for successful strategy of word problems solving in mathematics DISSERTATION Mgr. Alena Sigmundová ABSTRACT The dissertation describes the results of an interdisciplinary research study examining the linguistic aspects of word problems in mathematics and the connection between comprehension of the text of word problems and the success of their solution. In the introduction the research is set into the framework of theoretical bases: the term word problem in mathematics and the concept of reading comprehension, including factors influencing the understanding of the text are characterized and the results of previous research studies are described. Subsequently the work presents a methodology, course and results of testing of pupils in three pilot studies and in the main survey and the conclusions from the semi-structured interviews. The research is based on the linguistic analysis of 18 word problems with low solution success, taken from international research surveys PISA 2012 and TIMSS 2007, as well as on the level of comprehension of the text of these tasks in the 8th and 9th grade primary schools, modifying selected language phenomena and detecting the effect of these reformulations. 773 pupils from 13 elementary schools participated in the research. The study...
17th and 18th Century Names in the Beroun Region
Jíňová, Petra ; Šmejkalová, Martina (advisor) ; Palkosková, Olga (referee)
This work is a survey of Beroun region in 17th and 18th century based on a study of registries of thirteen randomly selected villages and the city of Beroun, which is the natural centre of this area. The main description of this work is a research of a frequency of first names in this area, based on an observation of 15 years periods of time taken always at the beginning and at the end of the century. The work is also focused on a reconstruction of motivation of first name choice taken for the family members. Godfathers, Godmothers, patrociniums of the churches, and it also consults the date of birth. Based on a excerpcionist materials from the registries it observes the works and the relevant progress in the area of frequency and motivation of first names, it compares the possible differences of village and town neighbourhood. This work does not end up with any breakthrough, it only confirms the actual facts from specialized publications.
Influence of methods RWCT on improvement of pupil's comunication skills
Řádová, Jana ; Staňková, Blanka (advisor) ; Šmejkalová, Martina (referee)
The thesis is focused on the programme Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT) and its influence on the pupil's communication skills. The theoretical part provides factual information relating to the topic. It describes communication, communication skills, the status of communication in the Framework Education Programme for Primary Education and summarizes the information about the programme RWCT, its objectives, content and methods. The practical part deals with the influence of methods RWCT on improvment of pupil's communicative skills. It compares lessons at two elementary schools in terms of time, which is spended with pupil's communication, at which they have to express their own thoughts and opinions.
Czech Syntax in the First Third of the 20th Century in the View of the Magazine Naše řeč
Kadlecová, Eva ; Šmejkalová, Martina (advisor) ; Novotná, Alena (referee)
Diplomová práce se věnuje problematice syntaxe první třetiny 20. století, tak jak byla vnímána lingvistickým časopisem Naše řeč. Na základě obsahové analýzy primárních pramenů se ukazuje, jak byly lingvistickým časopisem Naše řeč zachyceny a interpretovány syntaktické jevy v první třetině 20. století a do jaké míry byla stanoviska redakce časopisu v souladu či v rozporu s tehdejšími kodifíkačními příručkami. Práce dále nabízí ukázky toho, jak jsou syntaktické jevy, kterým se věnuje Naše řeč, pojaty ve vybraných mluvnicích, což umožňuje zachytit některé vývojové tendence v české syntaxi té doby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Christian Names in the Klatovska Area in the 18th Century
Holá, Petra ; Nedvědová, Blanka (advisor) ; Šmejkalová, Martina (referee)
Práce se na základě matrik zabývá frekvencí křestních jmen na Klatovsku v 18. století a dále motivací výběru křestního jména v dané době a v konkrétních lokalitách. V první části práce je vymezena terminologie, stručně představen vývoj křestních jmen v Čechách na základě dostupné literatury a shrnut dosavadní stav bádání. Těžištěm práce jsou výsledky analýzy křestních jmen ze tří desetiletí, které by měly co nejlépe reprezentovat celé 18. století - byly proto zvoleny úseky počátku, poloviny a závěru století. Prezentována jsou křestní jména z většího města, městečka i tří malých vesnic, což umožňuje následné srovnání těchto tří prostředí, porovnány jsou též výsledky z jednotlivých desetiletí. Kromě představení užívaného repertoáru jmen seznamuje práce též s tím, jak bylo voleno jméno dítěte - konkrétně se věnuje motivaci pojmenování po kmotrech, po rodičích a po světcích, jejichž svátek se připomíná ve dnech kolem narození (křtu) dítěte. Různé motivace jmen jsou detailně rozebrány též v souvislosti s jednotlivými křestními jmény. Podrobněji jsou zmíněny také výsledky tří podobně zaměřených studií a využity k porovnání s diplomovou prací. Celkově práce nabízí určité dílčí doplnění poznatků o vývoji křestních jmen výsledky potvrzují některé obecné závěry a upozorňují na určitá specifika konkrétních lokalit....
Integrating ICT into teaching czech language
Bušová, Lucie ; Hájková, Eva (advisor) ; Kamiš, Karel (referee) ; Šmejkalová, Martina (referee)
The goal of this dissertation thesis is to describe the necessary conditions and possibilities of integrating information and communication technologies (ICT) into teaching Czech language and literature. Modern information and communication technologies are part of daily life of students and teachers. As especially teachers are involved into implementation of ICT into the education process, this thesis is focused on the issue from teachers point of view. The theoretical part of the thesis introduces the new trends and concepts of integration ICT into primary education which are discussed in the world and it describes revision of Bloom's taxonomy of educational objectives, which could be as Bloom's digital taxonomy used in setting learning objectives in the information society of the 21st century. Based on the known typologies of implementation ICT into teaching, this thesis introduces a new typology, which is primarily oriented on educational field Czech language and literature. Finally in this part, the thesis summarizes the pros and cons of implementation of ICT into education. The practical part presents two research areas: action survey and a survey of using computers in teaching Czech language. Action survey analyzes long-term observation of teaching Czech language and literature, including...
The language of Nazi propaganda in the Sorbian press of the 1930s
Tomčík, Stanislav ; Giger, Markus (advisor) ; Šmejkalová, Martina (referee) ; Schulz, Jana (referee)
This thesis deals with the influence of nazi ideology on language in the Sorbian press of the 1930s. The predominantly Upper Sorbian material presents lexemes that were associated with the terminology of the nazi regime. While some lexemes have persisted in the language and have not changed their form ever since, others are completely forgotten. Furthermore, some ideologemes of nazi propaganda and their adaptation in the Sorbian environment are presented. In particular, the areas of identity are unique to the Sorbian context, as they shift the meanings contained in the official conception of ideology. Furthermore literature which was published on the pages of the Sorbianpress is presented as a specific area where the language influenced by nazi ideology has penetrated. Key words: Sorbian press, Upper Sorbian, totalitarian language, propaganda, identity, ideology

National Repository of Grey Literature : 107 records found   beginprevious31 - 40nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.