|
Hudebně integrativní projekty pro děti na 1. stupni ZŠ (tvorba, ověřování, metodické náměty do praxe)
Fantová, Růžena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Lojdová, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce analyzuje dosavadní zkušenosti s uskutečňováním koncertů pro děti v českém prostředí a v zahraničí. Na základě teoretických východisek (historické, psychologicko-ontogenetické a sociální povahy) byly vytvořeny hudebně integrované scénáře koncertů pro děti mladšího školního věku. Následně byla ve výzkumné části ověřena jejich účinnost. Jejich výsledky byly posouzeny s ohledem na stanovený předmět, cíle, metody, pracovní hypotézy. Poslední část bakalářské práce je věnována metodickým námětům pro hudebně výchovnou praxi na prvním stupni základních škol.
|
| |
| |
|
Rozvoj hudební představivosti dětí předškolního věku při jejich hudebních činnostech
Příbramská, Štěpánka ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Teoretická východiska diplomové práce se zaměřují na soudobé koncepce rozvoje osobnostních, a hudebních hodnot dětí v předškolním věku. Přibližuje psychické a fyziologické mechanizmy propojení hudebnosti s osobnostními strukturami a dynamikou v ontogenetickém vývoji dítěte před jeho vstupem do základní školy. Z oblasti hudebnosti míří do podstaty hudební představivosti a utváření asociačních představ. V praktické části je provedena částečná dedukce teoretických východisek do roviny metodicko-didaktické a pojednává o rozrušování synkretického vnímání v souvislostech s proměnami abstrakce od názorných konkrét (např. postavičky, barvy) k nenázorným konkrétům (noty, grafické náznaky rytmického členění a pohybu melodie). V tomto smyslu se dotýká současných vědeckých trendů o konstituování transdidaktiky jako vědní disciplíny. Klíčová slova Hudební představivost, projekt, dítě předškolního věku, schopnosti a dovednosti
|
|
Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí
Kmentová, Milena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Disertační práce se pohybuje v průniku oborů hudební výchova, hudební psychologie, lingvis- tika a speciální pedagogika. Teoretická část se věnuje pojmu témbr z muzikologického a lingvistického hlediska, charakte- rizuje témbrový sluch jako hudebně sluchovou schopnost. Představuje a srovnává testy tém- brového a fonematického sluchu. Z ontogenetického hlediska popisuje rozvoj hudebnosti a řeči dětí předškolního věku a klade důraz na sluchovou pozornost jako předpoklad jejich rozvoje. Charakterizuje narušení těchto schopností a popisuje terapie zapojující do reedukace řeči hu- dební výchovu nebo prvky muzikoterapie. Terénní výzkum popisovaný v praktické části měl podobu základního výzkumu a experimentu, pracoval s výzkumným vzorkem 180 předškolních dětí. Předmětem základního výzkumu byly vztahy mezi hudebními a řečovými projevy předškolních dětí s atypickým vývojem řeči. Před- mětem experimentu bylo hledání nejúčinnějšího propojení hudební a jazykové výchovy s klad- ným vlivem na hudebnost i řeč. Jednotlivé kapitoly představují vlastní diagnostický materiál, experimentální metodiku a průběh výzkumu. Základní terénní výzkum přinesl podrobné údaje o chování předškolních dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech a o kvalitě slu- chové pozornosti, témbrového a fonematického sluchu....
|
| |
|
Pohádka jako hudebně integrativní projekt pro předškolní děti a jejich rodiče (tvorba, ověřování, metodické náměty do praxe)
Michenková, Markéta ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Autorský pohádkový příběh s hudebním námětem jako prostředník ke zkvalitnění spolupráce rodiny a mateřské školy je hlavním cílem diplomové práce. Hudební vývoj dítěte do konce období předškolního věku a jeho následná charakteristika otevře teoretickou část, hudební schopnosti - charakteristika, tvořivost, integrace hudebních schopností, integrativní projekt a tvořivá dramatika uzavřou část teoretickou, na kterou bude navazovat část praktická. Praktickou část bude tvořit autorský scénář, kdy následná analýza autorského scénáře, dotazníků, rozhovorů a pozorování bude sloužit jako výsledek diplomové práce.
|
|
Hudba v osobnostním rozvoji mladšího batolete
Skalická, Anna ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Diplomová práce přiblíží význam hudby v osobnostním rozvoji mladšího batolete. V teoretické části se zabývá náhledem na osobnostní vývoj dítěte od prenatálního období do období mladšího batolete. Dále se věnuje charakteristice vpečeťovacího a senzitivního období v životě dítěte, vlivu hudby na rozvoj osobnosti batolete, hudebnímu vývoji a rozvoji hudebních schopností v tomto období. Taktéž pojednává o významu hudebně podnětného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte a předkládá umělecké náměty pro děti raného věku v integrovaném pojetí. Výzkumná část diplomové práce je založena na monitorování a vyhodnocování hudebních projevů mého syna a sedmi zkoumaných dětí po celé období mladšího batolete. Cílem této diplomové práce je sledování hudebního rozvoje mladšího batolete a tělesných, psychických a sociologizujících vlivů, které působí na osobnostní rozvoj batolete prostřednictvím hudby. V rámci kvalitativního výzkumu byly též realizovány rozhovory s matkami sedmi mladších batolat, které slouží jako doplnění k výsledkům monitorování rozvoje hudebnosti dětí v tomto období. Dále v kvantitativním výzkumu proběhlo dotazníkové šetření zaměřené na zjištění pěveckých pokusů mladšího batolete a podnětnosti hudebního prostředí. Součástí diplomové práce je sborník písní pro děti raného věku, integrativní...
|
|
Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání
Dunovská, Marie ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Felix, Belo (oponent)
Disertační práce s názvem Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání charakterizuje z vědeckého pohledu filosofie, psychologie, hudební psychologie, neurofyziologie, pedagogiky a hudební pedagogiky význam hudební výchovy pro rozvoj osobnostní integrace člověka. Navazuje na podněty nové akademické disciplíny transdidaktiky a provádí její dedukci do praktické roviny primárního vzdělávání, v jehož ohnisku jsou silnými aktivizačními prostředky hudební činnosti. Prostřednictvím autorské tvorby a využití uměleckých inspirací cílí na součinnost hudebních činností s ostatními esteticko-výchovnými disciplínami, za jejichž spolupráce dochází k prohloubení emocionálního prožitku a rozvoji vztahu k uměleckým a etickým hodnotám, vedoucích k objevování krásna. Prohlubování prožitků při uměleckých aktivitách umožňuje na základě polyestetičnosti a integrativity kvalitní komunikaci kognitivních a emocionálních procesů ve vědomí dítěte. Dochází k jejich zintenzivnění, což představuje nezastupitelný vliv na zkvalitnění a rozvoj osobnostní integrace dítěte ve velmi důležitém období počátku školní docházky. Současné vzdělávání může prostřednictvím transdidaktiky s využitím polyestetičnosti a hudební integrativity takový proces pozitivně ovlivnit. Tento fakt je přiblížen mimo jiné...
|
|
Rozvoj hudebnosti dítěte v batolecím a raně předškolním věku v rámci rodiny
Macková, Terezie ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu vlivu rodiny na rozvoj hudebnosti dítěte v útlém věku, tedy od narození do jeho předškolního období. V práci autorka popisuje nejprve obecný vývoj dítěte a následně i hudební vývoj dítěte v jednotlivých vývojových obdobích, vývoj hudební totiž probíhá neoddělitelně od celkového vývoje dítěte a jeho osobnosti. Tento popis zahrnuje i období prenatálního vývoje. Součástí je charakteristika jednotlivých hudebních schopností, jejichž rozvoj již u dětí v tomto věku můžeme zaznamenat. Práce se zabývá vlivem otce, matky i sourozenců dítěte na jeho celkový vývoj a na rozvoj v hudební oblasti, popisuje vhodné hudební prostředí v rodině a možnosti jeho pozitivního ovlivňování. Praktická část logicky navazuje na teoretickou část a čerpá z poznatků v ní uvedených. Je zaměřena na konkrétní praktické hudební činnosti, které je možno provozovat s dětmi tohoto věku v rámci rodiny. Klade si za cíl vytvořit soubor jednoduchých námětů pro rozvoj hudebnosti dětí v batolecím a brzkém předškolním věku. Autorka nejprve charakterizuje hudební prostředí ve své rodině, poté předkládá praktické náměty pro práci s dětmi v rodinném prostředí a následně tento soubor činností sama aplikuje do praxe se svými dcerami Magdalénou a Alžbětou ve věku 3 a 2 roky. Pozoruje je při plnění úkolů a provádí...
|