|
Dynamický model a odbuzení bezkartáčového synchronního generátoru
Chrobák, Petr ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu matematického modelu synchronního stroje. Na základě analýzy je v práci sestaven matematický model hlavního a budicího synchronního generátoru v bezkartáčovém systému buzení. Matematické modely obou strojů jsou vytvořeny na základě soustav diferenciálních rovnic a jejich platnost je ověřena v programovém prostředí Matlab-Simulink. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část práce je zaměřena na odvození diferenciálních rovnic pro popis chování elektrických veličin stroje. Ve druhé části práce jsou sestaveny a simulovány matematické modely synchronních strojů v prostředí Matlab-Simulink, které jsou následně ověřeny analytickými výpočty vybraných ustálených a dynamických stavů. Poslední část práce je věnována návrhu a simulaci konceptu pro dosažení rychlého odbuzení budicího vinutí hlavního stroje v soustavě s bezkartáčovým systémem buzení.
|
|
Simulace provozních stavů synchronního generátoru v ostrovním provozu
Kořistka, Petr ; Ondrůšek, Čestmír (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vytvořením modelu synchronního generátoru v programech Simplorer a Maxwell a jeho činností v ostrovní síti. V práci jsou popsány Maxwellovy rovnice pro řešení elektromagnetického pole, teorie synchronního stroje dále jsou pak v krátkosti popsány použité simulační programy. V další části práce je popsaná tvorba geometrického modelu generátoru a jeho následná elektromagnetická analýza v prostředí programu Maxwell. Pro simulaci chodu generátoru v ostrovní síti byly vybrány 2 případy. První případ simuluje chod generátoru při skokové změně odporu R-L zátěže, druhy simuluje automatickou regulaci napětí při skokové změně odporu R-L zátěže. Simulace probíhaly v programu Simplorer a v propojení simulačních programů Maxwell - Simplorer
|
|
Pohon peristaltického čerpadla pro lékařské účely
Smrž, Ondřej ; Procházka, Petr (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na návrh pohonu peristaltického čerpadlo pro lékařské účely. Jejím počátečním cílem je bližší představení peristaltických čerpadel a krokových motorů. Poté dojde k vytvoření návrhu EC motoru, jehož použití bude následně srovnáno s krokovým motorem. Návrh motoru bude proveden pomocí programu RMxprt. V neposlední řadě budou vytvořeny simulace obou typů pohonů peristaltického čerpadla za pomoci programu Simplorer. Závěrem bude představen program LabVIEW a vytvořen řídicí program pro ovládání krokového motoru.
|
|
Simulační modely elektrických pohonů vozidel
Bílý, Lukáš ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Havlíková, Marie (vedoucí práce)
Práce se zabývá vytvorením elektrického pohonu se stejnosmerným motorem. Model elektrického pohonu je složen z modelu motoru, tranzistorového pulzního menice a záteže, které jsou vzájemne spojeny a doplneny o regulaci proudu kotvy a regulaci otácek motoru. Velká pozornost byla venována urcením ztrát v záteži elektrického pohonu vozidla a vytvorení modelu záteže elektrického pohonu. V rámci práce byl overen reálný model elektrického experimentálního vozidla Car4 na základe dostupných parametru.
|
|
Analýza navigačních systémů ve vozidlech
Beran, Pavel ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o základních způsobech navigace. Podrobněji se věnuje satelitním navigacím a navigacím pomocí mobilního telefonu. V práci je vysvětlen princip příjmu signálu, určení polohy a práce s jednotlivými přístroji. Naleznete zde i informace jak převést zpracované údaje pomocí různých programů. Poslední část práce obsahuje výsledky praktického ověření přesnosti určení polohy, výšky, azimutu a rychlosti pomocí navigací.
|
| |
|
Model synchronního motoru s permanentními magnety se ztrátami
Kubenka, Marek ; Hájek, Vítězslav (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá synchronním motorem s permanentními magnety, který je součástí hybridního pohonu automobilu Toyota Prius. Je zde proveden rozbor tohoto motoru v programu FEMM. Dále se práce zabývá vytvořením náhradního magnetického ekvivalentního obvodu tohoto stroje a výpočtem a rozložením magnetické indukce. V této diplomové práci jsou uvedeny také informace o ztrátách v železe, doplněné o výpočet právě u tohoto konkrétního motoru.
|
|
Model elektrického vozidla v programu SIMULINK/SIMSCAPE
Kachlík, Jan ; Klíma, Bohumil (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je matematický model automobilu s elektrickým pohonem. Pohon se skládá z baterie článků Li-Ion, trojfázového střídače a synchronního motoru s permanentními magnety. Hlavním úkolem této práce je vytvoření funkčního modelu a provedení simulací v programu SIMULINK/SIMSCAPE. Práce je rozdělena do třech hlavních částí. První část je věnována teoretickému popisu hlavních částí pohonu. Druhá část popisuje jednotlivé podsystémy modelu. V poslední části práce je sestaven kompletní model elektromobilu a provedeny simulace různých režimu jízdy.
|
|
Využití MERS obvodu v silnoproudé elektrotechnice
Vetiška, Vojtěch ; Procházka, Petr (oponent) ; Huzlík, Rostislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se věnuje využití MERS obvodu v silnoproudé elektrotechnice. MERS obvod je sériový variabilní kondenzátor, jehož kapacitu je možné měnit pomocí spínání polovodičových prvků. Na úvod se seznámíme s využitím MERS obvodu. Nastíníme jejich základní zapojení, způsob řízení, možnosti spínání tranzistorů a výpočet kapacity kondenzátoru pro konkrétní způsob řízení. Na připraveném zapojení provedeme předem definovaná měření. Poté pomocí programu Matlab vytvoříme simulaci. Na závěr porovnáme výsledky simulace s naměřenými hodnotami.
|
|
Dynamický model stejnosměrného motoru s využitím metody konečných prvků
Gottwald, Michal ; Huzlík, Rostislav (oponent) ; Vítek, Ondřej (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá dynamickým modelem konkrétního stejnosměrného motoru s parametry získanými z výpočtu a z programu využívající metody konečných prvků. Ukazuje, jak moc přesných výsledků lze v modelu dosáhnout, vychází-li se jen z hodnot, které lze na motoru změřit, naměřit nebo spočítat. Práce se skládá ze tří částí. Nejprve je popsána stavba a funkce stejnosměrného motoru a základní princip a využití MKP. Následuje výpočet parametrů analyticky a numericky. Do hledaných parametrů patří moment, odpor a indukčnost vinutí kotvy, odpor a indukčnost budícího vinutí. A poslední část je věnována samotné tvorbě dynamického modelu. V závěru práce jsou porovnány výsledky z dynamického modelu s naměřenými hodnotami.
|