Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 189 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Duchovní vedení jako důležitá součást permanentní formace dospělých, teorie a současná praxe
Kostelecká, Marie ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce se zabývá duchovním doprovázením jako jedním z důležitých způsobů formace věřícího člověka. Doprovázení je pomocí jednoho člověka druhému na cestě k plnějšímu prožívání života s Bohem, ke svatosti. Vychází z ankety, která zjišťuje potřebu duchovního doprovázení mezi věřícími v Čechách a míru jejího uspokojení. Provedený výzkum pomocí ankety u 1200 respondentů ukazuje, že potřeba věřících být doprovázen převyšuje současné možnosti katolické církve. Významně více je neuspokojena tato potřeba u žen než u mužů. Pomocí by bylo vytvořit například v rámci každé diecéze proškolený tým lidí vhodných ke službě doprovázení, a to nejen z řad kněží a řeholníků, ale i laiků. Potom by tato možnost byla mezi věřícími uvedena ve známost, aby se lidé sami nebo na doporučení kněze - zpovědníka mohli o poskytnutí této pomoci ucházet a plně ji využívat. Klíčová slova 5 klíčových slov: Bůh - věřící člověk - doprovázení - zrání - svatost. Počet znaků (včetně mezer): 222 552
Katolická sociální nauka v osnovách církevních středních škol ČR
Švarc, Pavel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Práce se zabývá výukou katolické sociální nauky na církevních středních školách. Autor nejprve uvádí obecné základy katolické sociální nauky, v dalším se potom zabývá jednotlivými aspekty tohoto učení podrobněji. Při tom postupuje metodou od obecného ke konkrétnímu. Všímá si filosofického a teologického kontextu katolické sociální nauky, jejího formování encyklikami jednotlivých papežů a následně aplikace tohoto učení v národnostních podmínkách, zejména v České republice. Významově stěžejní částí práce je výzkum vyučování katolické sociální nauky na středních církevních školách České republiky. Autor si v něm klade otázku, zda-li je katolická sociální nauka na středních církevních školách vůbec vyučována, případně v jaké úrovni. Výsledek výzkumu nakonec považuje za impuls pro další práci na jejím zavedení do osnov výuky těchto škol.
Projevy religiozity u studentek Dvouleté katolické střední školy
Švédová, Zdeňka ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Expressions of religious feeling at the Catholic Secondary School students This thesis presents the theme of religious feeling at the young people, in this case the Catholic Secondary School students. In the first part the author gives the definition of certain expressions, like: religion, religious feeling (religiosity), sacredness, spirituality, new religiosity. In the second part she briefly outlines expressions of religious feeling at young people of the Czech Republic and the trends of its development in the last ten years. In the third part the author compiles the results of the research made at the Catholic secondary School students. At the end she compares the results of the research with the situation of young people in the Czech republic and the quantity and quality in which the expressions of religious feeling at the Catholic School students are conforming to the cristian faith teaching.
Etická výchova
Krampotová, Milada ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je nově zavedený předmět Etická výchova v školství České republiky. Etická výchova je definována jako projekt výchovy k prosociálnímu jednání. Diplomová práce uvádí základní výchovné cíle tohoto projektu, analyzuje jeho jednotlivé výchovné složky: obsah, metody, styl, tematické okruhy. Zabývá se průběhem zavádění Etické výchovy do našeho školství, v jakém společenském kontextu se Etická výchova vyvíjela, jak je začleněna do dokumentů Rámcového vzdělávacího programu a jak probíhá morální vývoj člověka z hlediska psychologie. Etická výchova je hodnocena z pohledu křesťanské etiky, přirozeného mravního zákona, jeho univerzálních principů a východisek.
Výchova, hodnoty a mládež
Tischler, Daniel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Resumé Současný stav naší mládeže je k otázkám náboženství poměrně složitý. Na jedné straně česká ateistická kotlina má vůči náboženství, včetně náboženství křesťanského poměrně dost velkou nedůvěru. Na druhé straně česká mládež, stejně tak jako česká dospělá společnost má náboženské potřeby, tudíž se o náboženské otázky sice zajímají, ale odpověď, kterou jim nabízí tradiční církve je zcela neuspokojuje. Tato skutečnost je příležitostí k pronikání nových náboženských směrů, které v posledních letech do naší země poměrně ochotně difundují a zakotvují se . I přes tyto výše vyjmenované skutečnosti má u nás největší vliv na mládež katolická církev. Ovšem, většina z mladých lidí, jež se k církvi hlásí, se s ní ne vždy plně identifikuje. Nežijí život plně včleněný do farnosti, do společenství; ve velké většině jsou to spíše občasné návštěvy bohoslužeb, na venkově přežívající tradiční rity apod. Hodnoty, především ty socializační jako jsou náboženské víry nesou v sobě vždy jisté procesy zobecnění, jisté koncepce, které jsou zaznamenatelné především v rovině etických měřítek. Etické hodnoty stanovují, jakým způsobem realizovat svůj život a svá přání. Proto v otázce hodnot je z hlediska křesťanské pedagogiky (obecně by to mělo platit také) nejvíce hodnotné to, co je eticky dobré a správné. Co je eticky dobré a...
Začleňování lidí tělesně postižených nebo s kombinovaným postižením do pracovního procesu - situace na území hl. m. Prahy
Mrázek, Stanislav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Resumé Práce, jak vyplývá z encyklik sociálního učení církve, je klíčem k řešení celého komplexu sociálních otázek. Rovněž ve vědních oborech jako psychologii, ekonomii a sociologii je pojem práce klíčový tím, že pro člověka představuje naplnění jeho rozličných potřeb, ekonomicky ho zajišťuje a do jisté míry teritoriálně vymezuje. Z pohledu zdravotně postiženého se jeví problém nalezení a udržení vhodné pracovní pozice jako zvlášť palčivý. Na území Hlavního města Prahy existuje množství organizací, které jsou zaměřeny na integraci zdravotně postižených do pracovního procesu na otevřeném trhu práce (umožňuje-li to závažnost postižení). Podporované zaměstnávání pak představuje variantu, kdy kvalita poskytovaných služeb je garantována nezávislou osobou. "Klient" si může svobodně zvolit, jakých služeb bude využívat a kde si naopak vystačí sám. Ze strany zaměstnavatelů panuje neustále jistý druh obavy, že zdravotně postižení jsou méněcenní a tak i při povinnosti takovou osobu zaměstnat raději volí náhradní formu podílu. Aby k tomuto nedocházelo, musí iniciativa vycházet ze širšího okolí, tj. rozvojem dobrovolnické činnosti, dalším zlepšováním služeb ze strany profesionálních konzultantů, ale v neposlední řadě rovněž ze strany samotných zaměstnanců a širokého okolí (např. změnou veřejného mínění).
Důvěra: předpoklad pro lidský a náboženský růst
Mládková, Marie ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
RESUME Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Diplomová práce: Důvěra: předpoklad pro lidský a náboženský růst Autorka: Bc. Marie Mládková Vedoucí práce: Dr. Vojtěch Eliáš Datum: září 2007 Cílem diplomové práce je, jak napovídá název, ukázat význam důvěry v jednotlivých životních etapách člověka; jeho lidského a náboženského růstu se zaměřením na mladší školní věk. Práce obsahuje celkem sedm kapitol, kterými prochází klíčové slovo - důvěra. Šestá kapitola se zabývá výzkumem důvěry u dětí na prvním stupni základní školy. Život bez důvěry není možný. Důvěra je potřebná k navázání zdravých mezilidských vztahů, vztahu k sobě samému i vztahu k Bohu. Prostřednictvím komunikace člověk vrůstá do společnosti, stává se osobností. Důvěřovat znamená spolehnout se, nechat se vést, nespoléhat se jen na své vlastní síly. Důvěra je základem víry a lásky; důvěra se pojí s nadějí, která je kotvou našeho života. Důvěra otvírá Bohu cestu, aby mohl vstoupit do světa skrze nás. Klíčová slova Důvěra Bůh Vztah Růst Komunikace
Česká liturgická hudba po II. vatikánském koncilu
Saláková, Leona ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
ČESKÁ LITURGICKÁ HUDBA PO II. VATIKÁNSKÉM KONCILU PhDr. Leona Saláková, Ph.D. RESUMÉ Pokoncilní období až do současnosti je v naší zemi determinováno výraznou změnou společenských poměrů. Doba komunistické totality církvím nepřála, a proto i liturgická hudba přežívala v obtížných podmínkách. Změna politické situace po roce 1989 přinesla svobodu a s ní i rozmach obecně duchovní, ale i liturgické hudby. Liturgické hudbě se věnuje šestá kapitola dokumentu II. vatikánského koncilu Sacrosanctum Concilium z roku 1963, závěry koncilu konkretizuje Instrukce o hudbě v liturgii zveřejněná roku 1967. Za vlastní zpěv římské církve se nadále považuje gregoriánský chorál, avšak nejsou vyloučeny ani ostatní formy, pokud odpovídají duchu liturgie. Koncil apeluje na aktivní zapojení bohoslužebného shromáždění, a ačkoliv mají být chrámové sbory zachovány, důležité je podporovat a rozvíjet lidový zpěv. Byla zrušena latina jako jediný liturgický jazyk ve prospěch národních jazyků. Vlastním hudebním nástrojem zůstávají varhany, ale nejsou vyloučeny ani žádné další nástroje v souladu s tradicí jednotlivých národů. V období po II. vatikánském koncilu vzniklo v naší zemi nepřeberné množství liturgických děl a teprve čas ukáže, která z nich přežijí svou dobu. Zkoumanou problematiku proto nelze obsáhnout v plné šíři, proto se...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 189 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.