| |
| |
|
Průřezová témata v projektech s využitím dramatickovýchovných metod
Honsnejmanová, Ivana ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Tato práce se věnuje průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a chce na základě vytvořených a realizovaných projektů ověřit, zda je lze (a jak efektivně) vyučovat metodami dramatické výchovy. První část práce se věnuje průřezovým tématům, možnostem jejich zařazení do učebního plánu a přínosu pro žáky základní školy a rozvoj jejich klíčových kompetencí. Poté se zabývá projektovým vyučováním, jeho zákonitostmi, zásadami a významem pro žáky. A dále dramatickou výchovou jako umělecko-pedagogickým oborem, jehož metody umožňují naplňování cílů jiných oblastí uplatnění dramatických prostředků. Ve druhé části jsou zmapována jednotlivá průřezová témata a ke každému je vytvořen vlastní projekt realizovaný metodami dramatické výchovy. Část třetí se věnuje hodnocení jednotlivých lekcí, použitých metod a technik, pojmenování jejich úskalí a nabízí metodické poznámky k jejich realizaci. Závěr práce obsahuje zhodnocení užití dramatické výchovy jako metody k realizaci průřezových témat v základním vzdělávání.
|
|
Dramatická výchova v katechezi
Pintířová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Pokorný, Jiří (oponent)
Tato teoretická práce se snaží odpovědět na otázku: Co může dramatická výchova nabídnout současné české (katolické) katechezi?
V prvních kapitolách souhrnně pojednává o smyslu a významu katecheze, jejích cílech, formách, metodách a požadavcích, které na ni klade dnešní doba. Následuje charakteristika dramatické výchovy, její principy, cíle a typy.
Další kapitola se věnuje vztahu teologie a divadla, jako ?mateřských? disciplín obou oborů.
Následuje porovnání katecheze a dramatické výchovy, jejich obecných charakteristik (principů), obsahu, cílů a metod. Na jeho základě jsou stanoveny společné orientace obou oborů ? na celkový, harmonický rozvoj osobnosti, - na vztahy (k Bohu), k sobě, k lidem, k okolnímu světu, - na životní situace, zvláště krizové, - na přesahy (pravda, krása, symbol?).
Autorka stanovuje čtyři základní oblasti, díky kterým může být dramatická výchova v katechezi účinná. Jsou to: estetično, tedy výchova prostřednictvím umění, vyjadřování prostřednictvím symbolů, hra, práce s příběhem.
Další část práce se pak věnuje s pomocí odborné literatury podrobněji jednotlivým oblastem a naznačuje jejich význam pro katechezi.
V závěru jsou jednotlivé oblasti a jejich výchovné možnosti přiřazeny k dílčím katechetickým cílům v oblasti vztahu k Bohu, k sobě a okolnímu světu. Tento rozbor je doplněn v příloze tabulkových schématem, které vzniklo jako pracovní materiál během práce.
Na konci jsou naznačeny otázky dalšího možného zkoumání.
|
|
Propojení environmentální a dramatické výchovy na střední škole
Zemanová, Jana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Cílem mé diplomové práce je zmapovat moţnosti propojení dvou výchov ? dramatické a environmentální ? na středních školách. První část práce tvoří teoretický exkurz do historie, cílů, významů a společných principů obou výchov. V následující empirické části popisuji a interpretuji výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli SŠ. Cílem šetření bylo zjistit názory a zkušenosti učitelů s propojením těchto výchov. Poslední část je sloţena z několika hodin a bloků vyuţívající metody dramatické výchovy pro prozkoumání některého z environmentálních témat. Uvedené lekce jsem vyzkoušela v praxi při učení na SŠ, proto zde uvádím i reflexe, náměty pro zlepšení a práce studentů.
|
| |
|
Příběh trojské války
Švejda, Zdeněk ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci dvoudenní dílny na téma Příběh trojské války. Je primárně připraven pro skupinu patnácti žáků literárně-dramatického oboru ve věku jedenáct až čtrnáct let. Žáci se prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy dozvídají o příčinách, průběhu a postavách trojské války, zároveň je kladen důraz na poznání řeckých bohů. Vedle kognitivních aspektů projektu je kladen důraz na sociální rozvoj dětí. Realizace projektu nemá zastupovat komplexní poznání celé problematiky trojské války, soustřeďuje se toliko na základní dějovou linku příběhu. Primárně proto také vychází z literární předlohy určené pro dětského čtenáře, která je doplněna další faktografií.
|
|
Dramatické aktivity se seniory
Demjanovičová, Soňa ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
V bakalářské práci jsem popsala svůj pokus, ve kterém jsem zavedla dramatické aktivity v
domově s pečovatelskou službou v Bristolu v Anglii. Čtenář se může seznámit s lekcemi,
které jsem odučila ve dvou skupinách seniorů, do nichž byli účastníci rozděleni dle míry
ztráty paměti. Zabývám se chováním jednotlivců nejen během aktivit ale i mimo ně, popisuji
prostředí, ve kterém žijí. Snažím se zachytit změny, které mohly hodiny dramatické výchovy
zapříčinit. V teoretické části se věnuji různým aspektům stáří a zkoumám, co tomuto období
může dramatická výchova nabídnout. Součástí práce jsou přílohy, jež ukazují materiál, který
jsem používala, některé výtvory skupin a podrobný popis chování účastníků při jednotlivých
aktivitách.
|
|
Rok 1968
Hrnečková, Anna ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Bakalářská práce popisuje přípravu a realizaci projektu určeného coby doplněk výuky dějepisu na základní škole. Projekt je vytvářen pro devátou třídu základní školy a je zamýšlen jako universální, s úpravami použitelný na jakékoli české základní škole. Realizován byl v únoru 2009 na 1. základní škole v Benátkách nad Jizerou během dvou po sobě následujících dnů, ve dvou blocích po šesti hodinách. Ve formě strukturovaného dramatu seznamuje projekt žáky s událostmi roku 1968 v Praze. Skrze fiktivní příběh sedmnáctileté dívky Julie a její rodiny poznávají žáci postupně důležité momenty pražského jara a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy. Práce především zkoumá, jaký vliv má na průběh a vyznění projektu poměr podaných informací a zprostředkovaných emocí.
|
|
Čím pohyb, hudba, literatura a výtvarné umění obohacují dramatickou výchovu?
Kubecová, Markéta ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
ANOTACE:
Diplomová práce je v teoretické i praktické rovině cíleně směřována k obhajobě dramatické výchovy v souvislosti se současným pojetím vzdělávání v naší zemi. Krom vymezení dramatické výchovy coby svébytného inovačního proudu vycházejícího z principů konstruktivní školy se práce zabývá interdisciplinárním charakterem dramatické výchovy. Teoreticky i prakticky práce dokládá různou vazbu dramatické výchovy na další vědní, praktické i umělecké obory s cílem doložit smysluplnost této vazby konkrétně při vyučování dramatické výchovy v rámci literárně dramatického oboru základní umělecké školy.
|