| |
| |
| |
|
Souvislost percepce vlastního hlasu a vibrací lebečního skeletu
Vokřál, J. ; Horáček, Jaromír ; Černý, L. ; Veselý, Jan
Člověk slyší svůj hlas různým způsobem, při vzdušném a kostním vedení zvuku. Cílem předešlých studií bylo nalézt přenosový vztah mezi těmito dvěma způsoby poslechu. Dříve používané psychoakustické metody ukázaly na poměrně velké rozdíly mezi jednotlivými osobami. Naše experimentální studie je založena na simultánním měření hlasu člověka a vibrací jeho lebky. Zjištěné efekty dolnofrekvenčích filtrací spekter vibrací korespondují s psychoakustickými studiemi. Výsledky mohou být užitečné při studiu vnímání barvy vlastního hlasu, při studiu pěveckého hlasu a při léčení artikulačních chorob.
|
|
Bifurkační jevy při kmitání lidských hlasivek - experimenty in vitro
Horáček, Jaromír ; Švec, J. ; Veselý, Jan
Článek presentuje experimentální výzkum zaměřený na monitorování nelineárních vibračních jevů (bifurkací) při kmitání lidských hlasivek. Experimenty byly uskutečněny na preparátech hrtanů a hlasivky byly buzeny proudem vzduchu. Při pomalých změnách napětí hlasivek byly pozorovány náhlé změny v režimech jejich kmitání. Výsledky ukazují podstatu rychlých změn mezi hlasovými rejstříky a ukazují na možné souvislosti mezi fyziologickými (regulárními) a patologickými (iregulárními) oscilacemi hlasivek.
|
|
Tram wheel modelling for dynamic analysis
Pešek, Luděk ; Veselý, Jan ; Podruh, J.
The wheels as vibration transformation elements and noise emitters substantially contribute to the tottal noise level of riding vehicle. Therefore rubber like material is also utilized for construction of the silent wheel. We aimed at investigation of dynamic behavior of raiway tram wheel with a special construction. The dynamic parameters of the wheel are studied. The numerical modelling, computation and analysis were performed in ANSYS Release 6 environment.
|
| |
|
Identification of tram wheel with vibro-dissipation layer
Pešek, Luděk ; Veselý, Jan ; Podruh, J.
The wheels as vibration transformation elements and noise emitters substantially contribute to the total noise level of riding vehicle. We aimed at investigation of dynamic behavior of railway tram wheel with a special construction. This wheel has a rim separated from disk by rubber cushioning. The selected dynamic parameters of the wheel are modal, frequency and damping characteristics. Proportional damping was implemented into rubber layer of FE wheel model as the first approximation of dissipation behavior.
|
|
Rotor supported on magnetic bearings - numerical and experimental analysis
Půst, Ladislav ; Kozánek, Jan ; Veselý, Jan
The dynamic properties of rotor supported on passive magnetic bearingsis investigated by means of numerical solution and by measurement on the prototypeof experimental set developed in Institute of Thermomechanics AS CR. Mathematicalmodel was constructed both for linearized part of rotor with bearing and for stronglynonlinear system including impacts in retainer bearings. Comparison with resultsof measurement on prototype enables to ascertain real parameters of linearized partof magnetic bearings.
|
| |