|
Vývoj tradiční korejské hudby se zaměřením na strunné nástroje
Kim, Sang-A ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Kim, S. Vývoj tradiční korejské hudby se zaměřením na strunné nástroje, Praha,
2014 Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební
fakulta.
Cílem práce je popsat vývoj korejské hudby od roku 220 př. n. l až do současnosti. Zaměřuji se na hudební styly a nástroje v průběhu korejské historie. Soustředila jsem se převážně na strunné nástroje, které jsou podrobně popsány ve čtvrté části této práce a na charakteristiku a proměny jednotlivých hudebních stylů. Dále se tato práce zabývá historickými souvislostmi a objasňuje tak vliv královských dynastií na vývoj korejské hudby. Výsledky této práce poskytují jasný přehled o celkovém hudebním vývoji tradiční korejské hudby od počátků až po nástup hudby klasické.
|
| |
| |
|
Břetislav Novotný - život houslisty
Ochman, Vítězslav ; Matoušek, Bohuslav (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (oponent) ; Hůla, Pavel (oponent)
Z hlediska historického je i relativně dlouhý lidský život pouhou epizodou. Čím to, že život jednoho člověka nám může připadat zcela bezvýznamný a naopak člověk jiný po sobě zanechá dílo hodné následování? Co nám nabízí a dává umění , kudy k němu vede cesta, jak na něj nahlížet, jak se jej zmocnit a porozumět mu? Přestože smyslem této práce není řešení filosofických otázek, na mnohé z nich odpovědi přináší. Práce je rozvržena do několika kapitol tak, aby jejich komplex podal svědectví o životě a díle umělce - houslisty Břetislava Novotného. Po stručném úvodu je věnována potornost Břetislavovu dětství, rodinnému zázemí, období školní docházky s počátky vzdělávání se hudbě, nelehké době nacistické okupace, studiím a získávání zkušeností na cestě vedoucí od kořenů české hudebnosti až k dosažení mistrovství ve zvoleném oboru. Stěžejní část práce zaujímá přínos Břetislava Novotného v oblastech činností, kterým ve svém životě věnoval hlavní pozornost, vynikal v nich a dosáhl pozoruhodných výsledků. Zabývá se především jeho působením na místě primária kvarteta, popisuje dráhu koncertního sólisty, mapuje nahrávací aktivity a dotýká se profese pedagoga, uměleckého poradce i dirigenta. Závěr práce s přílohami doplňuje statě předcházející. Nejdůležitější data jsou seřazena v chrolologické stručnosti, obsah uzavírá přehled diskografie, fotografické přílohy a seznam použitých pramenů a literatury.
|
| |
| |
|
Kocianovo kvarteto
Růžková, Monika ; Čepický, Leoš (vedoucí práce) ; Hůla, Pavel (oponent) ; Matoušek, Bohuslav (oponent)
Tato magisterská práce pojednává o Kocianově kvartetu, které patřilo k nejlepším českým souborům uplynulých desetiletí. Zabývám se vznikem ansámblu a jeho vývojem v průběhu let . Popisuji rozsáhlou koncertní činnost, speciální projekty, pedagogickou a nahrávací činnost. Důležité a cenné jsou přehledy diskografie, repertoáru, premiér soudobých skladeb, rozhlasových nahrávek, zahraničních cest, veřejných vystoupení, které jsou přiloženy. Při vzniku práce mně pomohli členové souboru, primárius Pavel Hůla a violoncellista Václav Bernášek, kteří mně vše z historie kvarteta osobně vyprávěli. Všechny informace jsou tedy více než autentické. Zároveň mně Kociánovci poskytli veškeré podkladové materiály ( programové brožury, plakáty, kritiky, fotky aj.),jimiž práci doplňuji.
|
|
Viola Bohuslava Martinů
Michal, Vladimír ; Pěruška, Jan (vedoucí práce) ; Malý, Lubomír (oponent) ; Matoušek, Bohuslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce má název " Viola Bohuslava Martinů " . Autor se v ní zabývá osobností Bohuslava Martinů a jeho tvorbou pro violu. Rozsáhlý prostor věnuje také rozborům skladeb s použitím violy. Závěrečná kapitola ve stručnosti řeší základní problémy interpretace děl Bohuslava Martinů.
|
| |
|
Ferdinand Laub - život a dílo
Polášek, Matěj ; Snítil, Václav (vedoucí práce) ; Matoušek, Bohuslav (oponent) ; Kotmel, Bohumil (oponent)
Cílem magisterské práce Ferdinand Laub - život a dílo je podat pokud možno ucelený, byť ne vyčerpávající přehled o tomto polozapomenutém českém houslistovi, dirigentovi a skladateli. V textu jsou shrnuty dostupné prameny a provedeny jejich revize, neboť poslední monografie byla vydána v roce 1951. Nejvíce prostoru je věnováno životu a uměleckému významu F. Lauba, jenž je všeobecně opomíjen. Práce se zabývá také jeho nepočetnými skladbami, které jsou vhodné k uvádění i v dnešní době. Na Laubově patrně nejhranější skladbě - Polonéze, op. 8 - je dokumentován jeho kompoziční styl. Dále práce obsahuje kapitolu o houslových předchůdcích F. Lauba na Pražské konzervatoři. Text je uzavřen subjektivním hodnocením Lauba v kontextu české hudební kultury.
|