Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 180 záznamů.  začátekpředchozí157 - 166dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jan Amos Komenský a jeho odkaz současnému českému evangelickému školství
Podoláková, Dagmar ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Práce se zabývá odkazem Jana Amose Komenského pro dnešní evangelické školství; snaží se poukázat na nadčasovost Komenského myšlenek, jeho pedagogických zásad, metod a principů. Církevní školy, kde by v první řadě měly být tyto myšlenky realizovány, mají své místo v systému českého školství a poskytují bezpečné prostředí pro děti z věřících rodin. Dějiny církevního školství v Čechách a na Moravě poukazují na jejich historickou zakotvenost a jejich význam, jež mají svým hodnotovým zaměřením pro celou společnost. Jan Amos Komenský, didaktické principy, církevní školství, školská legislativa, historie, současnost.
Málotřídní školství na jičínsku v minulosti a současnosti na pozadí historie školy ve slatinách
Nedbalová, Barbora ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Práce se zabývá významem málotřídních škol ve společenském a kulturním životě obce a pozitivním vlivem na všestranný rozvoj osobnosti žáka. Mezi pozitiva málotřídního školství patří: rodinné prostředí, individuální přístup učitele, menší počet žáků, výchova k samostatnosti a zodpovědnosti, vzájemná interakce různě starých dětí a eliminace sociálně - patologických jevů. Málotřídní školy poskytují žákům možnost stejně kvalitního vzdělání jako školy plně organizované. Práce na konkrétním příkladu málotřídní školy ve Slatinách v okrese Jičín ukazuje na historickou zakotvenost tohoto typu vzdělávací instituce a jeho význam pro rozvoj obce a regionální kultury v současném vzdělávacím systému.
Vývoj školství na Vinohradech (Praha 2) konkretizovaný na historii školy K.V.Raisse
Košařová, Hana ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Historie, s níž se jako žáci během svého procházení školní docházkou setkáváme, nás mnohdy oslovuje výběrově. Ať je to dáno hlubším vztahem ke konkrétním úsekům historie či vztahem k učiteli, který nám ji zpřístupnil. Dějiny pedagogiky, umožňující pohled na vývoj myšlenek, osobností či institucí na pozadí dobového historického kontextu, v sobě snoubí předpoklady porozumět nejen základům učitelské profese, ale porozumět i konkrétnímu dějinnému okamžiku v němž se jako učitelé nacházíme. Proto nelze tuto oblast pedagogiky opomenout. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Průřezová témata v kurikulu primární školy
Šrubařová, Kateřina ; Uhlířová, Jana (oponent) ; Stará, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce Průřezová témata v kurikulu primární školy se věnuje průřezovým tématům jako novému prvku současného vzdělávání. Teoretická část práce předkládá východiska české kurikulární reformy, seznamuje čtenáře s jednotlivými kroky, které vedly přijetí nových vzdělávacích dokumentů a představuje jim průřezová témata v českém i evropském kontextu. V empirické části práce následuje analýza Školních vzdělávacích programů a výpovědí učitelů prvního stupně ve formě dotazníků a osobních rozhovorů, s cílem zjistit, jakým způsobem školy průřezová témata zařazují do výuky a zda jsou učitelé na jejich výuku připraveni.
Problematika kázně u dětí předškolního věku
Vostřáková, Radka ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematikou kázně v předškolním věku. Sleduje prostředky a metody, vysvětluje základní pojmy, které se bezprostředně vztahují danému tématu - kázeň, autorita, odměna, trest, hranice, morálka. Dále se zabývá historickým vývojem názorů na mravní výchovu a soustřeďuje se na ty osobnosti, které přinesli nové důrazy ve vývojové linii v otázkách kázně. Druhá část práce, opírající se o rozsáhlé dotazníkové šetření, je zaměřena na to, jak současná generace vnímá kázeň, respekt autoritě, odměňování a trestání. Respondenty jsou rodiče, prarodiče, učitelky MŠ a děti předškolního věku.
Průhled do historie předškolní výchovy ve 20. století v Praze (Na základě analýzy historických pramenů čtyř mateřských škol)
Pokorná, Markéta ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o vývoji předškolních zařízení v českých zemích a v hlavním městě Praha od XIX. století do současnosti. V práci se autorka zaměřuje na souvislosti, které vedly ke vzniku předškolních zařízeních a popisuje hlavní typy těchto institucí, které se na našem území vyskytovaly. V práci je popsána i historie peněžního ústavu Česká spořitelna, jakožto jednoho z mecenášů českého školství. Především předchůdce České spořitelny - Městská spořitelna pražská - se podílela na rozvoji předškolního vzdělávání v hlavním městě Praha a pomáhala městu rozšiřovat počet těchto zařízení pro nej mladší děti. Autorka se ve své práci zaměřila také na analýzu historických pramenů "Jubilejních mateřských škol", které na své náklady dala postavit v Praze Městská spořitelna pražská.
Generační posun ve výchovných postojích k dětem předškolního věku na počátku 21. století
Dvořáková, Tereza ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Tématem této práce je generační posun ve výchovných postojích k dětem předškolního věku na počátku 21. století. Záměrem autorky je zjistit, jaké postupy generace dnešních matek a babiček uplatňují při výchově dítěte předškolního věku a zda v těchto postojích nastal posun od autoritativnosti k demokratičnosti až liberálnosti. Autorka tento posun posuzuje ve třech dimenzích: citová vřelost - citový odstup, autoritativnost - permisivnost, důslednost - nedůslednost. Zabývá se také výchovnými prostředky - odměnou a trestem. Dále zkoumá, jakým způsobem dnešní předškolní dítě tráví svůj volný čas a jakou měrou se na něm podílí interakce s rodiči. Závěrem této práce je, že výchovné postoje se generačně posunuly směrem k demokratičnosti a liberalismu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Česká mateřská škola v historické perspektivě konce XIX. století a první poloviny XX. století
Pokorná, Kateřina ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje vývoji mateřské školy od konce XIX. století do začátku XX. století. Také se zabývá odrazem reformního hnutí na českou mateřskou školu a postihuje vliv reformátorky Idy Jarníkové na teorii a praxi mateřského školství Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Historie mateřské školy v Praze 5 v kontextu vývoje předškolních vzdělávacích institucí XX. století
Antošová, Dana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Dvacáté století je stoletím zvratů související se dvěma světovými válkami, které toto století poznamenaly. Následkem 2. světové války došlo k polarizaci Evropy a "třetí, tzv. studené válce." Od počátku XX. století se objevují postřehy související s novým poznáním dítěte, tzv. nová výchova, která by odpovídala soudobým podmínkám společnosti a otevřela se individuálním potřebám jedince. Na jedné straně sílí kritika tradiční výchovy a školy, na druhé straně se formulují požadavky na moderní výchovu a vzniká řada reformních pokusů. Tradiční výchově a škole se vytýkalo zvláště jednostranná orientace na intelektuální učení a podcenění důrazu na osobní zkušenost a rozvoj jeho aktivity a tvořivosti. Z kritiky tradiční výchovy (direktivní řízení dítěte, mechanismus, přemíra drilu, verbální metody a tudíž nedostatečná citlivost vůči dítěti) vyplynuly podněty na zlepšení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 180 záznamů.   začátekpředchozí157 - 166dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.