Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 170 záznamů.  začátekpředchozí151 - 160další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postava diktátora v románech M. Á. Asturiase Pan prezident a M. V. Llosy Kozlova slavnost
Schumannová, Klára ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Núňez Tayupanta, Lucie (oponent)
(česky): Tato bakalářská práce zkoumá romány s diktátorskou tematikou, které jsou typické pro hispanoamerickou literaturu. Zaměřuje se na postavu diktátora ve dvou románech hispanoamerické literatury: postavu diktátora Rafaela Trujilla v Kozlově slavnosti Maria Vargase Llosy a postavu Manuela Estrada Cabrery v Panu prezidentovi Miguela Ángela Asturiase. V teoreticky zaměřené části se práce zabývá pojmem diktatury a nedemokratických režimů. Dále je popsána situace Latinské Ameriky ohledně diktatur, a především se zabývá tradicí románů s diktátorskou tematikou, jejich objevením a typologií. Následující část je více praktická a zaměřuje se již na konkrétní díla, v nichž zkoumá, kromě okolností vzniku díla a historických souvislostí, literární zobrazení diktátora a jeho režimu, vykreslení atmosféry a také stylistické prostředky využité pro autentické popisy vládců. Závěrečná kapitola srovnává oba diktátory.
Základní témata v románu Chvíle oddechu Maria Benedettiho
Staňková, Alena ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na román Chvíle oddechu uruguayského spisovatele Maria Benedettiho. Jelikož román, kromě příběhu lásky staršího úředníka s mladou kolegyní, reflektuje i další motivy, je třeba náležitě rozebrat působení vnějších vlivů, kterými byl román ovlivněn, aby o tyto motivy nebyl čtenář ochuzen. V první části práce se proto věnuji autorovi, jeho krátkému životopisu a těmto aspektům ovlivňujícím román Chvíle oddechu, potažmo celou autorovu tvorbu. Jsou jimi biografický, historický a literární kontext a vliv morální krize v Uruguayi. Druhá část práce je věnována románu jako takovému, jeho struktuře, stylu a jazyku, jakým je dílo napsáno, dále pak názvu románu a jeho významu. Ve zbylé části práce se zabývám psychologickým vývojem ústřední postavy Martína Santomé na pozadí hlavní dějové linie a vybraným základním tématům pesimismu, lásky, času a smrti, která prostupují celé dílo.
Identity, past and present in Mario Benedetti's stories of exile
Mizzau, Carla ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Marešová, Jaroslava (oponent)
Sinopsis El objetivo del presente trabajo es identificar y poner en evidencia los elementos retóricos y narrativos clave y recurrentes relacionados con el problema de la identidad en el marco del exilio en la obra de Mario Benedetti. Para ello, se analizarán tanto el contexto sociopolítico uruguayo y sudamericano de la década de 1970, como las consecuencias y el impacto que genera la situación del exilio en la autopercepción del sujeto. A partir de cinco cuentos representativos creados durante el propio exilio del escritor, se tratarán diferentes aspectos relacionados con el tema de la identidad. En primer lugar, nos enfocaremos en la percepción y en la conciencia de los personajes en cuanto a los cambios, la cotidianeidad y la situación vital anómala en la que se encuentran. En segundo lugar, veremos cómo la realidad corporal de los personajes es reflejo de un cierto estado del alma que se manifiesta como irreversible dado el nivel de dramatismo de las experiencias por ellos vividas. En tercer lugar, haremos referencia a los hábitos y a los valores que, en el sujeto, necesariamente se ponen en crisis dentro un nuevo contexto sociocultural que ha sido elegido bajo condiciones de tensión y en pos de la supervivencia. Por último, se prestará especial atención a la sensación de pertenencia que el sujeto posee...
Příroda v díle Maríi Luisy Bombalové
Bačíková, Andrea ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Ústředním tématem této diplomové práce je zobrazení přírody v díle chilské autorky Maríi Luisy Bombal a vymezení zapojení ženské perspektivy do těchto textů. Důraz je kladen na nalezení t ypických symbolů, které jsou v autorčině románové i povídkové tvorbě používány a zaměřit se na jejich specifické užití a konotace, do kterých vstupují. Pro větší přehledn ost je autorčina tvorba rozdělena do tří větších tematických celků: marné hledání lásky, kosmické spojení ženských postav s přírodou, pojetí vztahu života a smrti.
Rané dílo Garcíi Márqueze: Všechna špína světa ve srovnání se Sto roky samoty
Trčková, Helena ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
(česky) Tato práce se zaměřuje na rané dílo kolumbijského spisovatele Gabriela Garcíi Márqueze, Všechna špína světa (La Hojarasca), a pro srovnání se zabývá autorovým nejvýznamnějším románem Sto roků samoty (Cien años de soledad). Všechna špína světa je samotným autorem považována za přímého předchůdce Sto roků samoty, přestože se jedná o dílo velmi odlišné. Na následujících stranách se budu věnovat několika aspektům autorova raného románu. Konkrétně se zaměřím na kompozici, Macondo, téma násilí, "smršť" v názvu knihy, atmosféru, dílo jako moderní verzi antické tragédie, magično a absurditu, motiv času a téma samoty. Obě knihy se odehrávají v Macondu a popisují stejné historické události, nicméně velmi se liší například z hlediska kompozice - zatímco ve Sto rokách samoty je užita výstavba tradičnější, Všechna špína světa je z tohoto pohledu dílem více experimentálním. Sto roků samoty se řadí k magickému realismu, Všechna špína světa je v tomto směru dílo naprosto odlišné. V autorově prvním románu jistě můžeme spatřovat předlohu k napsání Sto roků samoty, ale zároveň se jedná o velmi osobité dílo, které má svůj význam i mimo kontext autorova pozdějšího románu.
The creation of new poetry in the poem Altazor by Vicente Huidobro
Janíková, Katarína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cieľom diplomovej práce je popis novátorskej poézie, ktorá sa objavuje v skladbe Altazor o el viaje en paracaídas od avantgardného básnika Vicente Huidobra. V počiatku sa zameriam na popis okolností predchádzajúcich vytvoreniu skladby, čiastočne predstavím zázemie autora a umelecké prostredie v ktorom sa objavoval. autorov. Vplyvy čerpal prevažne z frankofónneho prostredia. Časť jeho diela, vrátane fragmentov Altazoru bola vytvorená dokonca vo francúzskom jazyku. Následne sa pokúsim popísať vývoj jeho literárnej tvorby do momentu písania skladby. V tomto období Vicente Huidobro predstavil vlastný literárny štýl kreacionizmus. Základné myšlienky kreacionizmu budem následne porovnávať s názormi španielskeho filozofa José Ortega y Gasseta vyjadrených v eseji Odľudštenie umenia. Tu sa zamerám na popis vnímania literárnych diel v dobe písania oboch prác a taktiež načrtnem charakteristky "nového umenia". Následne prejdem k rozboru samotnej skladby Altazor z hľadiska kompozície, jazyka a tematiky. Najväčší dôraz upriem na tematický rozbor skladby, kde sa zamerám sa na použitie opakujícich sa motívov. V jazykovom rozbore sa pokúsim popísať autorovu hru s jazykom vedúcu k úplnému rozpadu jazykovej štruktúry. Počas rozboru skladby budem taktiež skúmať, do akej miery Vicente Huidobro pokračuje v aplikovaní...
the motive of magic in spanish medieval short story
Kubečková, Katarína ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
V nasledujúcej práci sa autorka venuje problematike motívu mágie tak ako sa objavuje v stredovekej španielskej krátkej próze. Pracuje s nasledovnými dielami: Calila y Dimna, Sendebar, El Conde Lucanor, Libro del Caballero Zifar a Libro de los Gatos. Z vymenovaných zbierok ďalej spracováva konkrétne vybraté poviedky, kde sa nachádza motív mágie. V úvodnej časti popisuje stredovekú históriu a žánre a podrobnejšie sa venuje ponímaniu mágie na základe dobových ale aj súčasných diel a publikácií. Vychádza z predpokladu, že stredoveká didaktická literatúra väčšinou popisovala reálny svet, v ktorom sa čitateľ pohyboval. Motívy mágie sú rozdelené do piatich celkov: Diabol, Druhý Svet, Čarovný Svet, Falošná Mágia a Medicínske Povery. V každej kapitole sa venuje jednému konkrétnemu prvku, ktorý sa snaží rozobrať v kontexte poviedky ale aj stredovekej kultúry. Na konci každej kapitoly formuluje zhrňujúci záver. Na rozdiel od publikácií na tému mágie v španielskej literatúre, sa zameriava podrobnejšie aj na prvok mágie použitej ako klamstvo, keďže tento prvok sa objavuje často. V závere sa venuje problematike viery stredovekého človeka v mágiu a poukazuje na niektoré zaujímavosti v porovnaní jednotlivých motívov. Ďalej konštatuje, že v stredoveku bola mágia súčasťou bežného života ľudí a, ako ukazujú skúmané príbehy,...
Rovnerova konverzační komedie Vrátila se jednou v noci
Klímová, Pavla ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na rozbor a interpretaci konverzační komedie Eduarda Rovnera Vrátila se jednou v noci. Východiskem přístupu k tématu je teoretické poučení o typech komedie. V následujících oddílech je krátce načrtnut život autora a jeho další tvorba. Dále se práce věnuje jednotlivým aspektům hry v rovině kompoziční, jazykové a tematické. Poslední část práce je věnována formulaci celkového vidění světa v textu Vrátila se jednou v noci, zvažování inscenačních možností a vlastní charakteristice představení v Branickém divadle.
Indiáni v životě a díle Gabriely Mistralové
Borovková, Linda ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Indiáni v životě a díle Gabriely Mistralové Chilská spisovatelka Gabriela Mistralová, občanským jménem Lucila de María del Perpetuo Socorro Godoyová Alcayagová (7. dubna 1889, Vicuña, Chile - 10. ledna 1957, New York, USA) se považovala za mesticku. Z otcovy strany měla předky indiánské, konkrétně diaguitské, a z matčiny strany předky baskitské. Indiáni, předkolumbovští obyvatelé amerického kontinentu, byli jedním z mnoha témat, kterými se tato spisovatelka zabývala. Její zájem o Indiány, jejich pradávnou kulturu i jejich současné postavení ve společnosti, se odráží v její literární tvobě. V její poezii i v její, občas kontroverzní, próze se objevují motivy související s předkolumbovskými civilizacemi a také téma agrární reformy. Podle Mistralové měl každý člověk nárok na svůj kus půdy a také na vzdělání. Klíčová slova: Gabriela Mistralová indigenismus chilská literatura hispanoamerická literatura téma Indiána v hispanoamerické literatuře téma Indiána v chilské literatuře
Hledání mexické identity v esejích Octavia Paze a Carlose Fuentese
Faltysová, Jitka Anna ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Práce se soustředí na reflexi specifičnosti mexické kultury v esejích Octavia Paze a Carlose Fuentese. Zamýšlí se nad potřebou vymezení kulturní identity v rovině národní, ale i v rovině hispanoamerické. Uvádí do souvislosti předchozí eseje o mexické kultuře Alfonsa Reyese a Samuela Ramose. Charakterizuje pojetí mexických dějin a jejich hlavní historické události, a to jak u dílčích témat, tak celkový pohled na mexickou kulturu. Věnuje pozornost stylu esejů a prvkům, které autoři v mexické kultuře nacházejí. Srovnává eseje z hlediska vidění mexických dějin i z hlediska osobitosti esejistického stylu těchto autorů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 170 záznamů.   začátekpředchozí151 - 160další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.