National Repository of Grey Literature 121 records found  beginprevious112 - 121  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Representation of human passions in Histoires tragiques (1619) by François de Rosset
Kabarová, Anísa ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor) ; Pohorský, Aleš (referee)
In the middle of the 16th century, the French literature saw the appearance of a new forrn of narrative fiction - the tragic story ("histoire tragique"). Contrasting with the idealizing pastoral and chivalric novels, so popular at that time, the tragic story focuses on the dark side of human nature by featuring characters that commit the worst crimes being driven by passions. This thesis deals with the representation of passions in the most successful achievement ofthe genre - Histoires tragiques (1619) by Franyois de Rosset (1570-1619) who innovated the genre by borrowing plots for his stories from contemporary crime chronicle. The first part of the thesis provides a theoretical background introducing the concept of passion in the philosophical and literary discourse of the first half of the 1 i h century. The second part is devoted to the analysis ofthe topic of1ove and ambition (two main passions according to Rosset and the contemporary philosophical discourse) in several selected Rosseťs stories. In this part we are also focusing on how these stories are ref1ecting the transforrnation of the values of the 1 i h century nobility - its obsession with honour ("honneur") and glory ("gloire") - along with the increasing state control.
Letterism - an academic avant-garde
Holubová Mikolášová, Lenka ; Pohorský, Aleš (advisor) ; Pechar, Jiří (referee) ; Voldřichová - Beránková, Eva (referee)
Roku 1946 zakládá v Paříži Rumun Isidore Isou (vlastním jménem IoanIsidor Goldstein) avantgardní hnutí lettrismus. Přestože Isou, jenž byl po celou dobu jeho vůdčí osobností, před dvěma lety zemřel, hnutí se nerozpustilo a dál pokračuje ve své činnosti. I kdyby to tedy bylo jenom z titulu jeho jména a více než šedesátiletého nepřetržitého trvání, jak říká Mirella Bandini (2003: 7), můžeme mluvit o nejdéle působící avantgardní skupině po surrealismu. Tuto nominální velikost však rovněž podporuje svým rozsahem až nepřehledná produkce lettristů, a to jak konkrétně tvůrčí, tak i teoretická, která zahrnuje všechny umělecké oblasti a žánry, jako jsou literatura, hudba, výtvarná umění, film, divadlo atd., a jež významně a programově zasahuje do ostatních oborů lidského ducha: politiky, exaktních věd, ekonomie, logiky, filozofie, teologie i erotologie (nemluvě o typických průvodních jevech každé avantgardy, jako jsou skandály, veřejná vystoupení, manifesty, politický aktivismus). Přes tuto nezpochybnitelnou stopu, kterou lettrismus zanechal v novodobých dějinách evropské kultury, neexistuje doposud teoretická studie, která by celkově a kriticky popsala jeho vznik a vývoj, určila jeho specifika a zhodnotila jeho přínos na poli literatury a umění. Například disertační práce Richarda Grasshoffa Der Befreite Buchstabe....
Jean-Philippe Toussaint and New novel
Veselá Segetová, Zuzana ; Pohorský, Aleš (referee) ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor)
This thesis deals with the question whether Jean-Philippe Toussaint's work resembles the work of the authors of the New novel, particularly Alain Robbe-Grillet. The thesis initiates with the topics covered by the New Novel: the main ideas and their realization and characteristics of the new writing style. This is followed by the analysis of a contemporary Belgian author, Jean-Philippe Toussaint. There is a short introduction of his life and character, his work and reasons why he is so popular and how he became a success. The main point of this part is the analysis of his writing style and its development from his early novels up to his present work. This thesis tries to look into the similarities and differences of J.-P. Toussaint's work and the work of the authors of the New novel. It mainly focuses on the use of objects, what role they play in Toussaint's novels, how they are described and the importance of their description for understanding the plot. The analysis begins with an introduction to the 1950s' new wave authors, later called the authors of the New novel, and their complaints aimed at the classical 19th century novel. We base this part mainly on Alain Robbe-Grillet's ideas. This author totally rejects classical plot, characters, accurate description of reality and linear time-flow. Instead, he...
Joseph-Arthur de Gobineau: Les Pléiades
Čermák, Břetislav ; Jamek, Václav (referee) ; Pohorský, Aleš (advisor)
This thesis is devoted to the most important prosaic work of J.-A. Gobineau, the novel Sons of Kings. Its aim is to give a detailed description of the eponymous characters which the author considers to be the elite of mankind. The thesis is divided into three parts: each chapter regards the exceptional nature of the sons of kings from different points of view. By paying attention to individual levels in the piece we are trying to define the common basis of the exceptionality of the sons of kings. The first chapter treats the racial theories of Gobineau. The novel is put into context with one other piece by the same writer, An Essay on the Inequality of the Human Races. We illustrate that on the racial level the exceptionality of the sons of kings is due to certain inborn capabilities that are shared by all descendants of Germanic kings; at the same time we clarify the relationship between the notions of nobility and race. The second chapter discusses the relationship between the individual and society. Special attention is paid to the influence of environment on the intellectual and emotional evolution of mankind. We also focus on the question of confronting the alternative as a means of self-discovery. The specific quality of the sons of kings lies in their freedom of judgment, which allows them to stand...
The unknown Simenon: Simenon as a journalist and the author of popular and psychological novels
Jilemická, Jana ; Pohorský, Aleš (referee) ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor)
Pro svoji diplomovou práci jsem si po konzultaci s katedrou Románských studií FF UK v Praze zvolila téma "Neznámý Simenon - Simenon jako novinář a autor lidových a psychologických románů." V České republice je tento autor pověstný zejména jako spisovatel detektivních románů. Je však méně známo, že ve svých počátcích působil i jako novinář, autor lidové literatury a zejména jako spisovatel psychologických románů. Cílem mé diplomové práce je seznámit s dosud neprozkoumanými oblastmi autorova díla a přispět k tomu, aby obecně vžité hodnocení osobnosti Georgese Simenona nebylo zúženo pouze na roli autora detektivních románů, ale aby byla autorova tvorba vnímána komplexně. Jsem si vědoma toho, že zvolená tematika je velmi široká, a proto se v rozsahu diplomové práce nemohu detailně věnovat všem částem autorova literárního díla. Hlavní část práce proto věnuji rozboru autorem i kritikou nejvíce ceněné tvorby- psychologickým románům - včetně analýzy jednotlivých charakteristických rysů žen, se kterými se v daných románech nejčastěji setkáváme. V úvodní části své práce shrnuji Simenonův život a dílo. Druhou a třetí kapitolu tvoří prezentace počátků jeho tvorby - období žurnalistiky a psaní lidových románů, tedy téměř neznámých oblastí autorova díla. Ačkoliv vliv těchto oblastí je na budoucí vývoj nepopiratelný, z...
Relation of French literature critique to author's biography
Trachtová, Anna ; Jamek, Václav (advisor) ; Pohorský, Aleš (referee)
Položme si otázku vztahu autorské biografie a díla. Co způsobuje znalost či neznalost autorova životopisu při četbě jeho děl? Do jaké míry ovlivňují životopisná fakta interpretaci díla? Pozměňují ji kvalitativně? Umožňují nám tato fakta hlubší pochopení samotného díla, nebo od něj naopak pouze odvádějí pozornost? V různých obdobích literární kritiky byla tato problematika nazírána jinak. A leckdy je odlišnost přístupů jednotlivých kritiků a škol zásadní. Při rozboru literárních děl se pozornost pohybovala od jednoho k druhému extrému osy autor - dílo. V jistých obdobích literární kritiky se striktně vycházelo ze životopisu autora a jeho osobnosti, zásadní význam byl připisován okolnostem vzniku díla, společenské situaci a historicky daným skutečnostem. Jindy se od postavy autora zcela odhlíželo, tato fakta byla nazývána biografickým klamem, souvztažnosti mezi dílem a autorovými životními zkušenostmi byly zcela opomíjeny a pozornost byla zaměřena pouze na samotný, izolovaný text, přičemž biografické studium bylo považováno za faktografický pozůstatek pozitivismu a jeho přístupu k umění. V posledních letech upíná literární teorie svou pozornost stále častěji ke čtenáři a čtenářské kompetenci. Rovněž v literární kritice hraje svou významnou roli pro nazírání na jednotlivé texty rozšíření osy autor - dílo na...
Narrative strategies in Albert Camus novels
Brýlová, Markéta ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor) ; Pohorský, Aleš (referee)
Existuje jistě mnoho způsobů, jak přistupovat k dílu Alberta Camuse, jednoho z nejuznávanějších francouzských spisovatelů 20. století. Řada prací byla věnována přínosu jeho díla filozofického, hojné jsou studie zabývající se tématikou a imaginativní složkou jeho díla románového, nemalé úsilí bylo vynaloženo i na kvanti tati vní analýzy Camusova "slovníku" ... 1 Každá z řádek jeho díla byla opsána a okomentována nesčetněkrát. Nabízí se otázka, má-li vůbec smysl přidávat touto diplomovou prací k tunám papíru, který byl popsán ve snaze osvětlit Camusovo dílo filozofické i literární řadou fundovaných literárních kritiků, lingvistů, filozofů, psychoanalytiků, sociologů, něj aké to deko navíc. Na obhaj obu tohoto počinu uveďme alespoň dva základní důvody, proč se nám zdá být naše diplomová práce opodstatněná. Prvním důvodem je skutečnost, že se v českém prostředí věnuje tomuto autorovi menší pozornost, než by zasluhoval. Jestliže v zahraničí, především pak ve francouzském a anglofonním prostředí, doprovází Camusovo dílo neutuchající zájem, mezi jehož projevy patří i rozsáhlá publikační činnost, v Čechách, zdá se, počet studií věnovaných tomuto autorovi přece jen zůstává pozadu. Pro ilustraci uveďme prostý fakt, že za posledních 40 let byly na půdě románských studií FF UK věnovány Albertu Camusovi pouhé tři...
Assia Djebar: hidden sight, silenced voice. The picture of female in women's intimate prose of Maghreb
Janišová, Miluše ; Pohorský, Aleš (referee) ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor)
Postavení žen v muslimské společnosti je v současné době velmi diskutovanou otázkou. V souvislosti s událostmi na Blízkém východě, a nejen tam, se stále více otevírá a přetřásá při nejrůznějších příležitostech. Běžnému příslušníku euroamerické kultury je problém vcelku jasný - muslimské ženy jsou utiskované, šikanované a ponižované. Stává se dokonce, že pozice žen v muslimských společnostech slouží jako prostředek k odsouzení islámu jako takového. Má práce by v žádném případě neměla mít sociologický charakter, není mou ambicí islám a postoj muslimů k ženám soudit, k tomu mi chybí vzdělání, zkušenosti i osobní znalost prostředí. Na prvopočátku mého bádání stála otázka: Může existovat literární autobiografie v kultuře, která zapovídá člověku zobrazovat, mluvit o sobě a používat 1. osobu singuláru? A v případě, že ano, pak tedy za jakých podmínek? Po přečtení několika knih se můj obzor částečně rozšířil a poznatky nabyté z této četby mě vedly k rozhodnutí omezit své zkoumání pouze na ženskou část literární tvorby Maghrebu. Maghrebská literatura psaná ženami je ve srovnání s evropskou produkcí velmi mladá, datuje se teprve od konce 40. let 20. století. S tím je spojen fakt, že je také velmi málo zpracovaná. U nás je dostupná pouze publika Jeana Dejeuxe La littérature féminine de la langue fram;aise au Maghreb z...
The female character in the plays of Paul Claudel
Hodinová, Tereza ; Pohorský, Aleš (referee) ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor)
Již od dětství se Paul Claudel záměrně přiklání na stranu své matky pocházející z Champagne. Citlivě vnímá a přijímá za svůj venkovský život spjatý s půdou a tradicemi, řídící se pravidelným během liturgického roku. V Paříži, kde studuje, prožívá Claudel své temné období plné hledání, zmatku a vzpoury proti jakékoliv autoritě. Postupně si utváří okruh umělců, u nichž nachází vzor a inspiraci. Vedle antických tragiků, Poea, Mal1armého, Wagnera, je to na prvním místě Rimbaud, kterého Claudel objevuje jen několik měsíců před svou konverzí. Hluboký náboženský zážitek, který mladý Claudel prožívá o vánocích 1986 v Notre-Dame, stojí na počátku jeho pronikání do neobyčejně významově i výrazově bohatého prostoru liturgie a Bible. Stává se celoživotní inspirací jeho dramatického, poetického i prozaického díla. V rámci tohoto postupného rozkrývání ho nad jiné upoutává mnohotvárná a přece vnitřně hluboce jednotná postava ženy v podobě božské Moudrosti, Panny Marie, lidské Duše a konečně Církve. Každá z ženských postav, které se objeví v Claudelově dramatu, v sobě nese tento čtverý obraz. Žádná jeho hrdinka není jen živou alegorií, je Moudrostí či Duší s celou šíří významu toho slova, v neustálém vnitřním spojení se všemi svými odkazy napříč prostorem i časem, zakotvená ve věčnosti díky absolutnímu rozměru, přítomnému...
The Poets Charles Cros, Tristan Corbière and Jules Laforgue in the Rendition of Vladimír Holan
Valentová, Lenka ; Voldřichová - Beránková, Eva (advisor) ; Pohorský, Aleš (referee)
The work is concerned with the French artists of the cursed poets Charles Cros, Tristan Corbière and Jules Laforgue in rendition of the Czech poet and translator Vladimír Holan. The first part is dedicated to an age-long tradition of the Czech- French relations. In the second part the work deals with a literary-theoretical background of the Czech and French poetry and with the point of view of a literary criticism to the studied poets of the symbolism and the decadence and to Holan. The third part analyses the poetic universe and a concrete version of original poems. Their translation by Vladimír Holan the work examines then. Concurrently, the work judges the common constituents of the production of the chosen French poets and of Vladimír Holan. Afterwards, it assesses a doing of the translator in transposing the French poems to the Czech language environment.

National Repository of Grey Literature : 121 records found   beginprevious112 - 121  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.