Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Středotónová ladění a jejich modifikace
Pernet, Daniel Knut ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Tato práce se věnuje středotónovým laděním, na která se snaží nahlížet nikoli z pohledu současné doby, jak je v jiných odborných pracích zvykem, nýbrž z pohledu středověkého pozorovatele zvyklého na pythagorejské ladění a pythagorejské uvažování. V práci je nastíněn vývoj hudebních ladění; nejprve se mluví o intervalech, poté o jejich vzájemné interakci a nakonec o vývoji hudebního myšlení pozdního středověku. Jsou nastíněny podmínky vzniku středotónových ladění a jako model mezistupně je použito ladění Španěle Bartholomea Rama de Pareia. Široká část práce je věnována archicembalu a problematice umisťování dvojitých černých kláves na nástroje se středotónovým laděním. Samotný závěr práce přináší přehled nejdůležitějších ladění i s postupy, jak se ladí.
Žalmy v katolíckej liturgii (Harmonizáci a žalmových tónov Howarda Hughesa pre organ a návrh interpetácie)
Slovík, Juraj ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
V práci sa venujem téme žalmov, uvádzam ich štruktúru a klasifikáciu podla obsahu. Ťažiskom je vytvorenie harmonického sprievodu pri spievaní žalmov. Ako melódie sú použité nápevy Howarda Hughesa.V práci uvádzam existujúcu literatúru na Slovensku, kde sú niektoré žalmy zhudobnené. Cielom práce je ponúknuť alternatívu sprievodov na každodenné použitie v liturgii. Zároveň formulujem návrh interpretácie.
Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga n ab-a-c-h op. 150
Kopáčik, Vladimír ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Diplomová práca, Sigfrid Karg-Elert: Passacaglia a fúga na B-A-C-H op. 150, upriamuje pozornosť na skladateľov život a spomínané dielo. Práca tvorí prierez históriou vzniku diela, ktorý začína pohľadom na vnímanie hudby začiatkom 20. storočia. Ďalej približujem skladateľov život a dielo, kde pojednávam o jeho hudobnej reči a rozmanitých kompozíciách. Hlavnou témou je vznik a analýza diela B-A-C-H. V kapitolách, jej určených, približujem za akých okolností, prečo a akým spôsobom bolo dielo skomponované. Analyzujem v nich formovú, tematickú a miestami aj harmonickú stránku. Posledná kapitola diplomovej práce pojednáva o skladateľovej koncertnej ceste do Severnej Ameriky, ktorá nám približuje interpretačné schopnosti Sigfrida Karg-Elerta.
Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.
Kopáčik, Vladimír ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
Varhanní skladby na téma B.A.C.H.
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Námět k následující práci poskytla myšlenka užití kryptogramu v hudbě. Existuje mnoho kryptogramů, ale budeme se zabývat pouze jedním a nejvýznamnějším, jehož tvar udalo jméno dovršitele barokní epochy. J. S. Bach byl varhaník, proto byl a je dosud inspirací především pro varhaníky. Věnujeme se tedy jen skladbám pro varhany, které užívají jeho kryptogram. Na základě rozborů několika děl chceme poukázat na různé způsoby práce se stejným tématem a na osobitý styl každého skladatele. Zaměřujeme se na nejznámější autory a jejich díla vytvořené na téma B-A-C-H od období romantismu, tedy od znovuobjevení tohoto barokního génia. Součástí práce je kompletní seznam skladeb na toto téma, které uvádí publikace K. Beckmanna Repertorium Orgelmusik. Jistě bude pro každého jeho šíře překvapující.
Pražské romantické varhany.
Moudrý, Martin ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Tato práce si klade za cíl pomoci varhaníkovi nalézt specifický smysl, jedinečnost a krásu pražských romantických varhan k praxi.
Olivier Messiaen a jeho varhanní tvorba
Zahrádková, Marie ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na významného francouzského skladatele, varhaníka a pedagoga Oliviera Messiaena a jeho varhanní tvorbu. První polovina práce obsahuje důležité životopisné údaje o skladateli, přehled jeho tvorby, kompoziční inspirace, pojednání o složkách a stránkách Messiaenova hudebního jazyka (o rytmu, harmonii, melodii, formách). V následující části se práce věnuje varhannímu dílu: nejen kompozičním technikám, ale především hlubším analýzám konkrétního notového materiálu, ne však tradičně z hlediska čistě hudebně analytického, ale spíše na základě mimohudebních často teologických souvislostí. Hlavním cílem předložené práce je proniknout skrze znalost Messiaenova hudebního jazyka, jeho života a jeho filosofických úvah k jádru jeho kompozičních technik, inspirací a motivací. Na základě analýzy gregoriánských citací, biblických citátů a liturgických textů je na skladbách ?Priere avant la communio? a ?La Nativité du Seigneur? demonstrována originalita tvůrce.
Osobnost Jiřího Reinbergera a jeho přínos českému varhannímu světu
Michalovičová, Ivana ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Abstrakt: Tento text mapuje osobnost varhaníka Jiřího Reinbergera, podává přehled o jeho životě a zabývá se jednotlivými oblastmi jeho působení a shrnuje Reinbergerův přínos pro český varhanní svět ve 20. století, plynoucí z jeho pedagogické, interpretační, skladatelské, organologické a hudebně - popularizační činnosti. Práce také popisuje, jakým způsobem Reinberger ovlivňoval soudobé skladatele i své žáky. Cenným pramenem informací byla pozůstalost Jiřího Reinbergera, uložená v současnosti v Českém muzeu hudby, která obsahuje mimo jiné recenze, programy koncertů, propagační materiály varhanních kurzů, materiály z varhanních soutěží, odborné statě, návrhy varhanních dispozic a také korespondenci.
Organ vo svetle katolíckej liturgie.
Flamíková, Eva ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Organ sa stal v priebehu dejín hudobným nástrojom chrámu Katolíckej cirkvi. Stal sa posvätným nástrojom, ktorý mohol znieť na Božiu oslavu a plne vystihoval Božiu majestátnosť. V tomto putovaní dejinami však jeho miesto, miesto organu v katolíckej Liturgii sprevádzala dramatická cesta ujasňovania, k čomu má organ slúžiť a čo jeho zvuk vyjadruje. V Katolíckej cirkvi bolo vždy miesto pre umenie a pre veľkolepé umenie aj organ ako hudobný nástroj chrámu stal sa súčasťou jeho krásy a veľkoleposti a dokonalosti. História pokračuje a zasahuje umenie, zasahuje cirkev, zasahuje ľudstvo a vykresľuje obrovské hranice medzi profánnym a náboženským životom. Dokonca niekedy sa tieto dve nedeliteľné časti dajú do protikladu. A tu bolo a je dôležité obhájiť hodnoty a zmysel chrámu, jeho existencie a sním aj existencie liturgického nástroja - organu. Aj napriek spochybňujúcim hlasom, ktoré útočia na liturgické zhromaždenie, jeho význam, ozýva sa naďalej aj obraňujúci hlas pápežov, hudobníkov organistov a aj samotný hlas veriacich. Hovoria o veľkej hodnote, ktorú sme zdedili z pera nadaných umelcov, ale aj o krásnom živote našich predkov, ktorý hudbu organa, ako nástroja chrámu, brali na povznesenie ducha k Bohu a k pravému životu hodnôt. Určite má cenu aj dnes tieto skutočnosti si pripomenúť a brániť ich.
Postavení chrámového varhaníka v Českých zemích
Kšica, Přemysl ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
V současné době se lze setkat s názorem, že v českých zemích byla v oblasti chrámové hudby odjakživa silná tradice působení amatérských hudebníků. Údajně tím, že to tak vždy bylo, je v pořádku to, že to tak je i v současnosti. Není cílem této práce popřít úlohu amatérských hudebníků, ale snaha poukázat na aspekty, kdy je žádoucí, ba nenahraditelná profesionalita. Měl by jí být přiznán náležitý význam, který není bohužel vždy dostatečně chápán. V chrámové praxi často není činěn rozdíl v přístupu, jedná-li se o varhaníka amatéra, či profesionála, a to nejen po stránce finančního ohodnocení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.