| |
|
Julia Fischer - osobnost a interpretační profil
Chrastilová, Dominika ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Julia Fischer je dnes právem označována jako přední světová houslová interpretka. Ve svém mladém věku má za sebou vystoupení na všech významných světových pódiích, spolupráci s řadou věhlasných dirigentů a špičkových muzikantů.
V současné době se Fischer intenzivně věnuje kromě nabitého koncertního programu také pedagogické činnosti, hře na klavír na profesionální úrovni a komorní hře-především prostřednictvím kvartetu. Zároveň je Julia manželkou a matkou dvou dětí.
V této práci bych se ráda věnovala mimo doby jejích studijních let také všem dalším jmenovaným aspektům hudebního života.
|
| |
| |
|
Arcangelo Corelli Opera Quinta
Kuncl Štillerová, Martina ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na osobnost houslisty a skladatele Arcangela Corelliho a jeho příspěvek v oblasti hudebních forem a hry na housle. Práce je rozvržena do tří kapitol. V první kapitole popisuji život Arcangela Corelliho v historických souvislostech.V kapitole druhé jsem se zaměřila na hudební formy, k jejichž vývoji Corelli přispěl a také se věnovala jeho jednotlivým dílům. Třetí kapitola je věnována oblasti ornamentiky 17. a 18. století a rovněž Corelliho pátému opusu, který je neopomenutelným zdrojem k čerpání poznatků a tehdejším způsobu zdobení.
Doufám, že tato práce bude sloužit jako zdroj informací nejen o tomto výjimečném skladateli, ale také přispěje k častému objasnění problematiky ornamentiky 17. a 18. století, která je stále pro mnoho hudebníků oblastí poněkud neuchopitelnou.
|
| |
|
Houslové koncerty P.I.Čajkovského a D. Š ostakoviče č.1 v podání D.Oistracha, Maxima Vengerova a Vadima Repina
Al-Ashhab, Milan ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Účelem této práce je poukázat na specifika hry Davida Oistracha, Maxima Vengerova a Vadima Repina. Jednotlivé prvky, charakteristické pro tyto houslisty jsou popsány v anylýze interpretací houslových koncertů P.I.Čajkovkého a D. Šostakoviče.
Práce je rozdělena do tří kapitol. První je věnována stručnému obeznámení s oběma skladateli, jejich díly a okolnostmi doby jejich působení. Ve druhé kapitole patří prostor porovnávání interpretací Čajkovského houslového koncertu, třetí kapitola poté obsahuje rozbor provedení prvního houslového koncertu Dmitrije Šostakoviče.
|
|
Kroftovo kvarteto
Marek, Jakub ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; ŠTRAUS, Ivan (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o Kroftově kvartetu, souboru,
jenž působil v letech 1974 - 1994 a dokázal propojit orchestrální činnost v České
filharmonii s činností kvartetní. Součástí práce jsou základní informace o Kroftovu
kvartetu, životopisy jednotlivých členů, koncertní činnost, zaměření na mého
dědečka Jana Marka (violisty kvarteta) a zajímavosti ohledně členství ve Svazu
umělců. V neposlední řadě nechybí výpis repertoáru, rozbor oblíbených kvartetů
Kroftova kvarteta a přílohová část s programy koncertů.
|
| |
|
Pedagogický odkaz Ivana Galamiana.
Snyder, Ian John ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
Impozantní pověst Ivana Galamiana jako učitele hry na housle je mezinárodně uznávaná. Mnoho houslistů světové úrovně studovalo u něj na Curtis Institute ve Filadelfii nebo na Juilliard School v New Yorku a jejich sláva je pokračováním té jeho. Zároveň je o jeho raných letech, jeho exaktních metodách a o tom, jakým způsobem dosáhl tak vynikajících výsledků se svými studenty, známo velmi málo. Slabého ocenění se mu dostalo hlavně ve Spojených státech amerických, kde dožívá nebo již bohužel dožilo velké množství jeho bývalých studentů. Mnoho houslistů nejmladší generace projevuje jen malý zájem o jeho spisy a jeho stupnicové metody, dokonce i tehdy, jsou-li členy "rodinného stromu" Galamianových houslistů. Úbytek zájmu o jeho metody je ještě mnohem patrnější v Evropě, kde se orchestry a hudební školy nezdají být tak ovlivněné jeho odkazem (přesto, že ve skutečnosti také jsou).
Cílem této práce je tedy vnést tak potřebné světlo do jeho výjimečného života, myšlenek a vyučování. Čtenář by se měl blíže seznámit s Galamianovým životem - důležitou kapitolou historie hry na housle - s jeho klíčovými technickými metodami, a měl by pochopit, co Galamiana učinilo - a co by učinilo i každého schopného učitele - velkým. Zároveň je tato práce i pokusem o objektivní kritiku jeho metod tehdy, kde nefungovala, takže nemá být pouhým stavěním pomníku houslové modle. Naopak, Galamian je zde chápán zcela jako osobnost z masa a kostí.
|