|
Budování vztahu s prostorem jako předpoklad autorské kondice
Durdilová, Tereza ; KOUBOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; CHRZ, Vladimír (oponent)
? své disertační práci se? zaměřuji na? vztah člověka s prostorem, který považuji za? základ autentického vztahování se? k přítomné situaci a za? podmínku jejího naplněného prožívání v každodenním životě a zejména při veřejném vystupování.Práci rozděluji na? dvě části. V? první ukazuji podstatnost této relace napříč různými obory a seznamuji s genezí svého osobního vztahu s prostorem. Zdůrazňuji důležitost uvědomované interakce s prostorem a vyzdvihuji žádoucnost budování vlastní vnitřní prostornosti, která je podmínkou pro dosažení kondice k prostorovosti. Tu považujiza? nezbytnou součást psychosomatické kondice i kondice k veřejnému vystupování, což dokazuji mimo jiné na? nutnosti reflexe prostoru pro práci s dechem a hlasem.
|
|
Autorské herectví a jeho proměny v rámci terapie závislých
Křesadlová, Václava ; HANČIL, Jan (vedoucí práce) ; CHRZ, Vladimír (oponent)
Ve své disertační práci se snaţím reflektovat vlastní zkušenosti s aplikací autorského přístupu k herectví v terapeutické komunitě pro drogově závislé. V tomto zařízení působím jiţ dvanáct let jako terapeut, garantuji program neverbální techniky a pravidelně 1x ročně vedu divadelní projekt.Disertační práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Nejprve se zabývám otázkami autorského herectví a jeho pedagogikou. Pokouším se přiblíţit specifika, která v sobě nese autorský přístup k herectví. Dále popisuji dialogické jednání a hereckou propedeutiku na základě volné hry a kolektivní improvizace. Tyto dramatické experimenty pomáhají aktérům při vlastní stavbě psychosomatické kondice, jeţ je jádrem studia na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU.Druhou část práce věnuji svému působení v oblasti léčení klientů s drogovou závislostí. Snaţím se přiblíţit problematiku léčby v komunitě, zvláště se zaměřuji na otázky spojené s dramatickým projevem klientů. V komunitě Magdaléna vedu program ?neverbální techniky?, vytvořila jsem vlastní koncepci tohoto programu a v disertační práci ji podrobně popisuji. Dále se pokouším přiblíţit přípravu divadelních projektů v komunitě a jedenáct konkrétních inscenací.Nakonec uvaţuji nad vztahem mezi autorským herectvím a psychoterapií. V obou případech vnímám jako nejdůleţitější schopnost tvořivě jednat v přímém kontaktu s druhými. Pozastavuji se nad otázkou sebe-zkušenosti v terapii a psychosomatické kondice v autorském herectví a jejich vzájemným vztahem.
|
| |
|
Dialogické jednání v osobnostní průpravě
Suda, Stanislav ; Stuchlíková, Iva (vedoucí práce) ; Švec, Vlastimil (oponent) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Cílem práce je pokus o vyhodnocení účinků dialogického jednání jako jedné z možností osobnostní průpravy. 1) Práce obsahuje rozsáhlé množství sebereflexí semestrální výuky Osobnostní průpravy pedagogů na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. Analýzou těchto reflexí jsou objeveny určité znaky typické pro určitý typ výpovědi. Takto je vyhodnoceno celkem 5 skupin studentů s podobnými prvky v sebereflexích. Práce sleduje i změny počtu studentů v jednotlivých skupinách na základě kvantitativních (např. menší počet studentů) i kvalitativních (růst kondice instruktora) změn.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Výzkum jako narativní konstrukce
Chrz, Vladimír
Příspěvek je pokusem reflektovat \\"co děláme v narativním výzkumu\\". Za tímto účelem je nejprve tematizována narativní perspektiva, spočívající v chápání narativní konstrukce jako způsobu \\"dávání významu\\" zkušenosti.Poté jsou specifikována data narativní povahy(především autobiografické rozhovory), jako určitý, kontextuální výraz strukturace zkušeností. Dále je charakterizován postup narativního výzkumu spočívající v rekonstrukci způsobu vytváření významu narativními prostředky. V rámci tohoto postupu se výzkumník snaží uchopit, předvést a zvýraznit struktury \\"dávání významu\\" zkušenosti, jako struktury narativně konstruované. V takto nastoleném teoreticko-metodologickém rámci je pojednána řada kategorií, které mohou sloužit jako pojmová osnova při narativní rekonstrukci významu.
|