|
Nová observační axiomatizace kvantové mechaniky, nekonsistence ontického modelu kvantové mechaniky a konec kvantové nelokality
Souček, Jiří
V tomto článku popisujeme novou axiomatizaci kvantové mechaniky (QM) ve které vyměňujeme pojem měření pojmem pozorování. Diskutujeme a popisujeme tuto axiomatizaci ve všech detailech. Ukazujeme, že nové axiomy jsou jasné a evidentní a založen na zdravém rozumu. Náš přístup je založen na ideji pozorování individuálního stavu individuálního měřícího systému. Rozlišujeme dva pojmy stavu: individuální stav individuálního měřícího systému a stav ensemblu systémů. Dokazujeme, že ontický model QM (kde vlnová funkce popisuje stav individuálního systému) je nekonzistentní. To je náš hlavní výsledek. Implikuje, že "standardní von Neumannova učebnicová QM" je nekonzistentní. To implikuje nutnost uvažovat "nerealistické" modely pro QM. Navíc ukazujeme, že důkazy Bellovy věty a kvantové nelokality jsou neplatné v těchto "nerealistických" modelech pro QM. To způsobuje, že neexistuje platný důkaz kvantové nelokality.
Plný text: PDF
|
| |
|
The principle of anti-superposition in QM and the local solution of the Bell’s inequality problem
Souček, Jiří
V této práci identifikujeme princip superpozice jako hlavní zdroj problémů kvantové mechaniky (měření, kolaps, nelokalita atd.). Princip superpozice pro individuální systémy je nahrazen principem anti-superpozice: žádná netriviální superpozice stavů není možný individuální stav (ale pro ansámbly princip superpozice platí). Modifikovaná kvantová mechanika je založena na principu anti-superpozice a na novém typu teorie pravděpodobnosti (rozšířená teorie pravděpodobnosti [1]), která umožňuje reverzibilní Markovovské procesy jako model pro kvantovou mechaniku. V modifikované kvanotvé mechanice proces měření je procesem uvnitř kvantové mechaniky a je definován pojem pozorování stavu měřícího systému. Výsledná hodnota je atributem ansámblu měřených systémů. Kolaps kvantového stavu je nahrazen procesem selekce. Ukazujeme, že odvození Bellových nerovností není možné a tedy modifikovaná kvantová mechanika je lokální. Hlavní výsledky jsou: lokalita modifikované kvantové mechaniky, lokální vysvětlení EPR korelací, neexistence vlnově-korpuskulární duality, řešení problému měření. Ukazujeme, že kvantová mechanika může být chápána jako nový druh statistické mechaniky pro mnoho-částicové systémy.
Plný text: PDF
|
|
Přidružené publikace v České republice
Pejšová, Petra ; Vyčítalová, Hana
Cílem článku je představit termín „přidružené publikace“ (anglicky enhanced publications) českému publiku. Přidružené publikace jsou novým typem vědeckého publikování. Jedná se o zvláštní dodatečné materiály propojené s elektronickými publikacemi, jako jsou výzkumná data, modely, algoritmy, obrázky, metadata, post-publikovaná data (např. komentáře) a další. Součástí článku je prezentace průzkumu stavu přidružených publikací v českých výzkumných institucích.
Plný text: PDF
|
| |
| |
| |
|
Elektronické zdroje nepadají z nebe
Žižková, Štěpánka
Text popisuje současný stav pokrytí oblasti českého výzkumu, vývoje a vzdělávání elektronickými informačními zdroji (EIZ). V porovnání se zahraničními způsoby financování těchto nákladných, ale pro znalostní posun vědy a výzkumu naprosto nezbytných až základních nástrojů, vydala se Česká republika cestou grantových soutěží. Po deseti letech existence programů podpory zpřístupňování EIZ je jasné, jak zásadně v této oblasti chybí systémové a koncepční řešení a stanovení vhodného konsorcionálního modelu pro ČR.
Plný text: PDF
|
| |
|
Projekt informačního vzdělávání pedagogů na střední technické škole
Dvořáková, Drahomíra ; Chára, Luboš
Příspěvek popisuje průběh školení informační gramotnosti zaměřené cíleně na pedagogy střední technické školy. Toto pilotní školení probíhalo od února do srpna 2010 a bylo součástí projektu na vytvoření „Studijního a informačního centra ve Střední škole technické a obchodní Dačice“. Cílem samotného školení bylo zkvalitnit vzdělávací proces na škole a inspirativně nasměrovat pedagogy do dalšího vzdělávání v oblasti orientace v elektronických zdrojích (digitální knihovny, open access zdroje a institucionální repozitáře), vyhledávání informací, citování aj. V závěru příspěvku je shrnuta a vyhodnocena anketa, která proběhla mezi pedagogy. Výsledky této ankety ovlivní další projekty konané v Národní technické knihovně a spojené s informační gramotností pedagogů.
|