Original title:
Analýza školného z pohledu vysoké školy a z pohledu studenta
Translated title:
Analyse of the tuition in the view of the university and the student
Authors:
Mikušová, Pavla ; Slintáková, Barbora (advisor) ; Sedmihradská, Lucie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou školného, při čemž klíčovým bodem je mnou navržený algoritmus na výpočet výše školného pro veřejné vysoké školy. Ze srovnání výdajů na terciární úroveň vzdělávání v ČR a v zemích OECD vyšla Česká republika nechvalně, a to jak ze strany soukromých výdajů, tak ze strany veřejných výdajů. Česká vláda si je vědoma tohoto hendikepu, a proto připravila reformní dokument zvaný Bílá kniha terciárního vzdělávání. Jeho realizace byla však v důsledku pádu vlády pozastavena. Tento dokument obsahoval zmínku o zavedení školného, avšak přímo tuto problematiku neřešil. Problémy, které lze spatřit ve financování českého terciárního vzdělávání, by mohlo částečně nebo úplně vyřešit zavedení školného na veřejných vysokých školách. Kromě vlastního navrženého algoritmu na výpočet výše školného je součástí práce anketa, jejímž primárním úkolem bylo zjistit, kolik jsou vysokoškoláci ochotni zaplatit za obor, který studují. Z výsledků ankety vyplynulo, že studenty zvolená částka, kterou by byli ochotni zaplatit, se výrazně neliší od částky školného vypočtené dle mnou navrženého algoritmu.This bachelor thesis deals with the tuition questions whereas the crucial point is a self-made algorithm for calculation of tuition at public universities. In comparison of expenses for tertiary level of education in OECD countries the Czech Republic ended up with discreditable face. The Czech government is alive to this handicap hence it prepared a reform document called "The white book of tertiary education". However its realization was stopped due to the fall of the government. This document involved a comment about implementation of tuition but it did not solve this dilemma. Problems in financing of Czech tertiary education could be solved by implementation of tuition at public universities. Part of this thesis is also a public inquiry about the height of tuition the undergraduates are willing to pay. The result is that students' amount is not markedly different from the sum calculated by the algorithm.
Keywords:
Bílá kniha; tertiary education; tuition; Bílá kniha; terciární vzdělávání; školné
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/13869