Original title:
Kameramani českého dokumentárního filmu
Translated title:
Cinematographers of czech documentary film
Authors:
Šuster, Jan ; Jícha, Marek (advisor) ; Ulver, Stanislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci se zabývám především pohledem kameramanů, jako profesionálů, ale i jako lidí na problematiku filmového obrazu v dokumentárním filmu. Snažím se hledat a stavět pohled na dobu a život české kinematografie skrze oči čtyř kameramanů čtyř různých věkových generací. V úvodu procházím stručnou historií českého dokumentárního filmu. Po ní se dostávám k rozhovorům s kameramany, které jsem vybral na základě jejich dlouhodobých zkušeností s obrazem v dokumentárním filmu. Každý z nich je výraznou osobností a každý svou prací posouval nebo stále posová kupředu kvalitu české kameramanské profese. Všem posléze kladu stejné otázky a snažím se tak získat vícegenerační pohled na problematiku české dokumentární kinematografie a zároveň na kameramany osobně. V závěru práce shrnuji obecné a vzájemně porovnávám různorodé postoje. Vstupuji do závěru i svým vlastním pohledem a tak se konfrontuji s názory jak poslední, pátý a nejmladší z kameramanů.In my dissertation I focus on the professional, as well as on the personal, points of view of various documentary cinematographers and on the complexity of the image conveyed in the works of audiovisual documentaries.
Through the eyes of four generations of directors of photography, I seek to compose a holistic view of the Czech cinematography.
In the introduction the history of Czech documentary films is briefly outlined. The following chapter is composed of personal interviews with the four cinematographers. These professionals were chosen according to their experience with documentary films and their contribution to the Czech cinematography in general. Each one of these four professionals has a notable character which has, among their distinguished camera work, left an enduring mark on the quality of cinematographic image.
The questions directed to them are the same, thus aiming to point out a multi-generation view on the issue of camera work in Czech documentary films, as well as on the characters of the cinematographers themselves.
To conclude my dissertation I compare and contrast various attitudes toward the camera work in documentary films. By introducing my personal opinion and confronting with the ideas presented by these four generations of professionals, I aim to express the point of views of the new, fifth, generation of cinematographers.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7102