Original title:
Filosofický postulát o významu hereckého umění 20. století
Translated title:
A philosophical postulate about the signifikance of the art of theatre in the 21st century
Authors:
Hlava, Nina ; Hybner, Boris (advisor) ; Petišková, Ladislava (referee) ; Hyvnar, Jan (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své práci se dívám sociálně-kritickým pohledem na inherentní dění jeviště 21. století. Zabývám se tématy jako cynismus a dekadence a chtěla bych upozornit na to, že je to především performativní umění, které přispívá k ambivalenci a z toho plynoucí rozervanosti hereckého umění. V duchu percepcionalismu směřuji svůj filozofický diskurs až k provokativní otázce. Padlo divadlo ? především to evropské ? za oběť narcismu a obrací se proto zády ke své politické a sociálně-kritické úloze? K objasnění paradoxního označení ?fyzické divadlo? užívám petitio principii. Chtěla bych tak prokázat, že tato nejmladší forma divadla stále více směřuje od sociální k individuální etice. Na závěr porovnávám svůj pesimistický pohled s estetickým náznakem řešení a dovolávám se obnovení důvěry ve filozofii krásna.In my work I place a sociocritical light on the inherent events on the stage in the 21st century. I address topics such as cynicism and decadence and point out that the art of performing leads to ambivalence, and therefore resulting in a diremption in the art of acting. I continue my philosophical discurs in the spirit of perceptionalism and ask the provocative question, has theatre, especially in Europe, become a victim of narcissism and therefore turned its back on its political and sociocritical functions. The use of petitio principii has been helpfull in explaining the paradoxical term of ?physical theatre?. I want to illustrate that this youngest form of theatre shows a tendency of moving away from the social ethics and more towards individual ethics. At the conclusion of my work I confront my pessimistic outlook with an aesthetical approach in which I make an appeal to have confidence and believe in the philosophy of beauty again.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7080