Original title:
Dynamika vztahu divadlo-divák-kritik
Translated title:
DYNAMISM OF RELATIONSHIP THEATRE- SPECTATOR-CRITIC
Authors:
Bartoš, Václav ; Císař, Jan (advisor) ; Jobertová, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce zkoumá na základě rozboru současných kritických textů a čtenářských
reakcí na tyto texty dynamiku vztahu divadlo-divák kritik.
V první části zevrubně rozebírá tři kritiky inscenace Beckettova Čekání na Godota
uvedené v lednu tohoto roku v Národním divadle v Praze. Práce dále sleduje
přínos těchto textů jejich čtenářům. Stanovuje základní důvody, které rozhodují o
vyvolání čtenářské reakce. V druhé části se věnuje vybraným čtenářským
reakcím pod jinými kritickými texty. Současně rozebírá divácký spor o uměleckou
hodnotu inscenace Tartuffe Games uvedené v Divadle Na zábradlí a vycházející z
Moliérova Tartuffa. Poslední část této práce je věnována fenoménu internetového
"blogu" jako specifické divácké reakci. Cílem této práce je podpořit myšlení o
nových možnostech divadelní kritiky zejména ve spojení s internetovou sítí.This thesis explores dynamism of relationship of theatre-spectator-critic based on
the analyse of contemporary critic texts and comments of these texts. In the first
part of this thesis there are analysed three critical texts of Beckett's performance
Waiting for Godot in National Theatre in Prague in January this year. The thesis
observes the benefits of these texts to their readers. The thesis is aimed on basic
reasons of writing reader's comment. In the second part of the thesis there are
analysed selected reader's comment from other critical texts. Also there is
analyzed spectator's discussion of performance Tartuffe Games in Theatre
Na zábradlí in Prague inspired by Molière's Tartuffe. The last part of the thesis is
about "web log" ("blog") as specific spectator's reaction of performance. The aim
of this thesis serves as support of thinking about new ways of the theater critic
mainly connected with the Internet.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6903