Original title:
Působení verbální prezentace na vnímání hudby
Translated title:
The influence of verbal presentation on musical perception
Authors:
Esterle, Vojtěch ; Mrkvička, Luboš (advisor) ; Rataj, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Rozmanité struktury soudobé hudby kladou na posluchače vysoký nárok. Často je celá skladba založena na principu, jenž je stěží sluchem rozpoznatelný. Tato práce se zabývá zkoumáním, zda posluchači s uchopením skladby pomáhá verbální prezentace. Tři skupiny po dvaceti respondentech si měly poslechnout trojici skladeb s různě pojatou slovní prezentací (obrazný název, strukturní název, neutrální název, rozbor). Pak bylo porovnáváno, jak skladby posluchače zaujaly, jak posluchači hodnotili zdařilost záměru a další otázky. Výsledky ukazují, že vizuální a dějové představy vyvolávala hudba nezávisle na slovech, hodnocení skladeb také nevykazuje závislost na druhu názvu či na rozboru. Neznamená to však, že verbální prezentace nemá na vnímání hudby vliv. Kvalitativně pojaté otázky ukázaly, že ovlivnění poslechu názvem a rozborem bylo velmi výrazné. Na přijetí skladby má však daleko větší vliv předchozí sluchová zkušenost.Various structures of contemporary music put high demands on the listeners. Often, a composition is based on the principles that could be barely recognizable by listening. This study examines whether the verbal presentation helps the listeners with perceiving of music. Three groups of twenty respondents had to listen three compositions with three different verbal presentations (imaginative title, structure title, neutral title, analysis). The captivation of the listeners was compared, the evaluation of fulfilment plan and other issues. The results showed that evocation of visual and dramatic ideas was independent to the verbal presentations. Evaluation of compositions also showed the independence on the type of title or on the analysis. However, it does not mean, that the verbal presentation does not influence the perception of music. Qualitative scale questions revealed, that the effect of the name and analysis on listening was very profound. The previous acoustic experience has a far greater influence on the acceptation of music.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6900