Název:
Cestou divadelnosti Playback Theatre
Překlad názvu:
In the Course of Playback Theatre´s Theatricality
Autoři:
Kočner, Karel ; Vyskočil, Ivan (vedoucí práce) ; Malaníková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Divadlo Playback (PT, z anglického Playback Theatre) bylo vyvinuto Jonathanem
Foxem a jeho ženou Jo Salas roku 1975 a ve stejném roce byla také založena
Originální Společnost Divadla Playback. Od té doby se rozšířilo do více než 50 zemí
po celém světě.
PT je směr improvizačního divadla, jehož představení jsou předem nepřipravená
a vždy není dopředu známa jejich náplň. Stejně jako při disciplíně Dialogického
jednání je obdobně prosazováno učení se spontaneitě projevu v řádu vědomého
inspirovaného tvůrčího rozvíjení situace na jevišti a existence v ní. Samotná
představení PT se však odvíjejí v dané struktuře a mají ustálený průběh a takto je PT
prosazováno jako rituální schéma, které má očistnou moc a uměleckou sílu,
schopnou přivádět lidi dohromady a učit je vzájemnosti, sdílení a společenství.
Principem PT je vyprávění vlastních příběhů, příhod a životních zkušeností, stejně
jako nálad, fantazií, snů, nápadů nebo názorů a jejich sdílení se všemi přítomnými,
načež jsou skupinou herců na jevišti improvizovaně odehrávány zpět jejich původci,
a tak pozvednuty na úroveň divadelního celku. Ať už je příběh jakkoli jednoduchý,
složitý, hluboký, povrchní, odlehčený nebo závažný, vždy je na prvním místě
a s vědomím jedinečnosti je také odehráván.
Účelem není primárně pobavit, ale prožít společnou chvíli, ve které se učíme
naslouchat jeden druhému, úctě k ostatním a respektu k jejich zkušenostem
a pohledu na svět. Herec PT nestojí v popředí coby objekt divákovy pozornosti, tak
jako při představeních klasického divadla, ale přímo slouží přejatému příběhu
a zprostředkovává jej s respektem jakožto sváteční prožitek.
Tato disciplína mě zajímá především svou univerzálností využití v rozličných
prostředích, bohatostí inspirace, možností vzájemného přibližování se a učení,
výchovnou silou a navíc i svou uměleckou hodnotou.Playback theatre (abbreviated below as PT) was developed by Jonathan Fox and his
wife Jo Salas in 1975. The Original Playback Theatre Company was established in
the same year. Since that time, the PT has been practiced in over 50 countries all
over the world.
PT is improvisational theatre approach, in which is never known how the
performance will look like and how it will be fulfilled. PT enforce learning to
spontaneity of expression in the code of conscious inspired creative developing of
unknown situation and existing in it on the stage in the same way as during Acting
with the Inner Partner(s) lessons. PT performances are developed in certain structure
and have stable course. That is how PT is enforced as ritual scheme, which has
purgative ability and artistic power able to gather people together and teach them
reciprocity, sharing and coexistence.
Basic principal of PT is storytelling of private stories, events or life experiences as
emotions, fantasies, dreams or ideas and sharing them by all participating. These are
thereupon improvisationally played back to so called teller by a group of actors on the
stage. That is how those stories are upraised on a higher level of theatre pieces.
Whether is story anyhow simple, difficult, deep, trivial, lightweight or serious, it must
be always foremost and it also must be played from this point of view.
It is not purpose to make fun primarily with it, but to use collective moment, in which
we learn to listen one to another. We also learn to respect others and their personal
experiences and their understanding the world. PT actors are not in the center of
public attention as during classical type of theatre performances, but they serve
straightly to audience´s stories. They enact them with humility and respect with
purpose of feast event experience.
This discipline interests me by its universality of being used in different types of
environment, by its richness of inspiration, by its education potentiality and by its
artistic value.
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/6725