Original title:
Prvky adagia v kontextu s pas de deux
Translated title:
THE DANCE ELEMENTS OF ADAGIO IN THE CONTEXT OF PAS DE DEUX
Authors:
Smělá, Barbora ; Janeček, Václav (advisor) ; Křenková, Mahulena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V práci s názvem Prvky adagia v kontextu s pas de deux se zabývám nejen popisem, strukturou a obohacením adagia v tréninku klasického tance, ale také adagiem jako součástí scénického pas de deux. Adagio v kontextu s tréninkem klasického tance popisuji hlavně podle metodik ruských pedagogů A. J. Vaganovové a N. I. Tarasova. Nastiňuji zde počátky vývoje pas de deux, které se v novodobých baletech prezentuje převážně jako duet. Také se zabývám popisem scénického adagia z 3. jednání Labutího jezera, jehož neopomenutelnou součástí je partnerská práce. Metodiku a rozdělení tance s partnerem popisuji podle N. Serebrennikova.My schoolwork called The Dance Elements of Adagio In the Context of Pas de deux concerns a description and structure of adagio and how adagio enriches the class of a classical dance, furthermore it also concerns Adagio as a part of scenic pas de deux. In the context of class of a classical dance of Adagio, my work deals mainly with methods of Russian teachers such as A. J. Vaganova
and N. I. Tarasov. I also outline the beginnings of an evolution of pas de deux which are represented as duets in the nowadays ballet performances. Another aspect which I focus on is a description of scenic Adagio from Swan Lake, act 3, especially a partnership which is the indispensable part. The methodology and the division of dance with a partner is described according to N. Serebrennikov and his method.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6693