Original title:
Mužský a ženský prvek v klasickém tanci
Translated title:
MALE AND FEMALE ELEMENT IN CLASSICAL DANCE
Authors:
Ličková, Gabriela ; Janeček, Václav (advisor) ; Křenková, Mahulena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Abstrakt
Tato magisterská práce se zabývá vztahem klasického tance k ţenskému a k muţskému pohlaví tanečníků. Nejprve stručně popisuje historii především klasického tance z hlediska jeho klíčových osobností, přelomových momentů, které nějakým způsobem ovlivnily pohled na klasický tanec z hlediska pohlaví tanečníků, vývoje klasické taneční techniky a pedagogiky.
Druhou část tvoří metodický rozbor prvků výuky klasického tance, ve kterých se na jedné straně výrazně prezentují dívky (např. technika sur les pointes) a na druhé straně chlapci (např. allegro). Striktní hranici mezi prvky prováděnými výlučně muţi nebo ţenami však určit nelze. V dnešní době se rozdíly mezi pohlavím z hlediska techniky klasického tance stírají.Abstract
This master thesis analyses the relation of classical dance to dancers of both female and male sex. The first part briefly describes the history of classical dance, especially in terms of its key personalities, revolutionary moments which somehow influenced the view of ballet dancers from a gender perspective, the development of classical dance technique and pedagogy. The second part consists of a methodical analysis of the elements of classical dance in which both female and male dancers present themselves significantly - females for example by the technique ?sur les pointes?, and males by ?allegro?. In general, it is difficult to determine the strict boundary between the elements performed exclusively by male or female dancers. Nowadays, the differences between the sexes in terms of classical dance technique are vanishing.
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/6666